Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
iownas

Utsågat hål i ruffgolvet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Under vinterförvaringen råkade jag ut för mögelangrepp i ruffen på min Crescent Skipper. Jag började med att dra ut all ruffklädsel, gardiner och madrasser och tvättade rent ruffen med klorin. Sen upptäckte jag ett utsågat hål i golvet. Till min fasa har det kommit in vatten. Jag är nästan helt hundra på att det inte är ett läckage någonstans, utan jag gissar på att det kommit in snö som sedan smällt och runnit ner i hålet.

 

Så till min fråga/frågor. Ska jag torka utrymmet och täppa igen hålet, eller bara torka det och låta det vara fortsatt öppet? Och är det någon som har en aning om varför detta hål finns?

Jag bifogar en bild så man lättare förstår vad jag menar.

post-104964-0-08424800-1401267147_thumb.jpg

Redigerad av iownas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla träluckan du står på, går det inte att lyfta den och komma åt kölsvinet? I så fall är det kanske ett dräneringshål som tömmer ruffen på vatten ner till kölsvinet där du förväntas pumpa upp det med länspumpen...

 

Bara en gissning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla träluckan du står på, går det inte att lyfta den och komma åt kölsvinet? I så fall är det kanske ett dräneringshål som tömmer ruffen på vatten ner till kölsvinet där du förväntas pumpa upp det med länspumpen...

 

Bara en gissning...

Den går att öppna, men där finns endast ett stängt litet utrymme.. Det enda som finns där är två bultar som håller fast kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt där hål brukar 70-tals Crescent ha av ngn anledning.

Att det kommer in vatten rätt genom plastskrovet även utan synliga sprickor, vet de flesta. En dyvika/plugg längst ner i akterspegeln eller ett större hål invändigt är några andra vanliga varianter på att komma åt och få ur vattnet.

 

Min egna(?) specialare är att såga upp durken sista metern akterut och sätta en vertikal 'vägg' från durken och ner mot skrovet och som plastas dit.

Nedtill i denna sätts sedan en dyvika för att lätt kunna tömma utrymmet under durken vid behov.

Lite beroende på hur det ser ut, görs likadant akterut med såpass mellanrum att länspump/öskar får plats mellan.

Ett löst lock täcker hålet sedan.

 

Kräver dock att man är lite hantverkskunnig men fördelar med fungerande flyttank, uppstyvad durk där man ju precis hoppar i båten samt möjlighet att tömma kölsvinnet medans båten ännu ligger i sjön, gör det väl värt besväret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Cresenten, inte bara Skipper utan även den halvtdäckade segelvarianten med "nästan" flushdäck över fören, de har dubbelbotten men en del av den är öppen. Inte dubbelt hela vägen. Så det hålet som är där är meningen skall man samla upp allt skvalpvatten å kondens mm som kan hamna mellan skroven. Stoppa in en liten handpum där å sug upp.

That´s it.

Det brukar sitta ett platslock där. Inget att oroa sig för. Det är byggt så.

 

Sedan kan man alltid fundera på att ändra det, men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...