Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Player311

Modifiera rusande Yanmar!

Rekommendera Poster

:oops: Här kommer inlägget också! Har hört talas om att dieselmotorer kan rusa okontrollerat om de av olika anledningar börjar suga motoroljan baklänges via vevhusventilationen! Någon som har råkat ut för detta? Har ni några förslag på lösningar? Jag har funderat på att montera ett oljelås enligt bif ritning! Vad tror ni om det?

post-5978-1394234355,2401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm! Har ingen råkat ut för problemet med att motorn suger upp motoroljan bakvägen genom vevhusventilationen eller har all redan modifierat sina kära dieslar! Jag vet att det inte bara är Yanmar som kan råka ut för detta så det borde finnas någon som vet hur man råder bot på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn rusar är det för mycket motorolja i motorn. Ha bara olja max upp till hälften mellan min och max på oljestickan så är dina problem borta. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp Ohoj, Har också råkat ut för detta med min gamla Yanmar, enda sättet är som batdoktorn skriver i sitt inlägg, att inte fylla för mycket olja... detta är en sjukdom hos dessa motorer, jag tror dom flesta som har Yanmar känner till detta.... Ha en glad Påsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det tror jag också att alla känner till! Men faktum är att alla deieslar kan bete sig på samma sätt! För mycket olja i motorn är ju inga större problem att fixa , men det är ju så att om man använder motorn samtidigt som båten kränger lite så får du exakt samma effekt! Jag har själv råkat ut för att motorn ökat i varv på det sättet utan att det varit för mycket olja i! Men frågan var ju snarare om man kunde åtgärsda felet genom någon form av våtskelås på slangen till vevhusventilationen. Men eftersom ingen här tycks veta något om detta så får jag väl agera testpilot! Jag kommer att sätta in en rostfri behållare enl ritningen på min motor så får vi se om det hjälper!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst e-myran

Det är fel på ritningen ! in och ut bör kastas om, lek med tanken att burken e halvfull, då trycks/sugs olja ut i insuget och motorn rusar ... det är smålurigt med en extern burk, dom heta oljegaserna kommer att kondensera i burken, det är troligen dom giftigaste tillsatserna i oljan som hamnar där först :-( min Yanmar har en pysventil, lättar på kompressionen, om ni har en sådan, häng på en vajer och dra ut den utanför motorrummet, och ni kan garanterat döda motorn på ett säkert sätt hälsar en sillstrypare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hakan Johansson

Hej Har själv varit med om problemet i en Player med Y 12;a i. Visst du kan montera en uppsamlingsbehållare, men grundproblemet har du fortfarande kvar,- när behållaren är full kommer motorn åter att rusa. Ta istället reda på om det går att montera ventilationsslangen vid en högre pungt på motorn, detta skulle ge dig den slutgiltiga lösningen om du vill fylla motorn till max på oljestickan. För egen del har det funkat med ca. hälften på stickan.(men mer olja sparar motorn) Din ritning är omvänd som redan påvisats. Ska du ändå montera en behållare enligt ritning föreslår jag att den monteras högt samt med en återrinning i botten, då kommer den klara att ackumuleraoljan under den tid lutningen på båten överstiger den kritiska samt att oljan rinner åter till motorn under och efter att den sugits upp. Vänliga hälsningar Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Kan sammanfatta funktionen med dburken som strålande. Som ni redan påtalat så hade jag vänt på flödet. Dessutom satte jag en lite rörstump i botten med gummipropp i som jag kan tömma burken med. Har nu i stort sett fullt med olja i motorn.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pysventilen är en ventillyftare och sitter där för att kunna lätta på kompressionen vid handstart eller dålig batterikapacitet. Den får inte användas till att stanna motorn. Allt enligt handboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är en gummiklädd kloss på insuget som gäller om motorn nu skulle rusa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar det bli sådan här olje-rusning på 3-cyl yanmar också? Jag har motorseglat min med skaplig lutning några gånger men aldrig märkt nåt. Är det enbart styrbord eller babordskrängning som är den kritiska? Man kanske ska nöja sig med att hälla i två liter oil iställeet för 2,4 eller vad det nu ska vara? Då räcker ju en fyralitersdunk till två oljebyten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...