Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
bobofender

vatten i oljan md21a

Rekommendera Poster

Hej Har fått in vatten i oljan, inte färskvatten för där e vatten nivån oförändrad. Har plockat ner sjövatten pumpen för det ska va felet enligt dom sakkunniga, jävla meck med att få loss den. Det ska visst sitta några packningar på axeln som man kan byta, till saken hör att jag letat efter bilder på pumpen men inte en pump ser ut som min?? finns det många olika modeller på pumpar? tacksam om nån har ett hum om saken.mvh lennart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte fyllt på själv vid vinterkonserveringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte fyllt på själv vid vinterkonserveringen?

Nej Nej bytte filter o olja innan upplägningen i höstas. körde den sedan medan jag fyllde på glykol efter det såg det bra ut på stickan, men nu efter en halvtimmas körning på tomgång e den grå igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var trädgårdsslangen inblandad?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var trädgårdsslangen inblandad?

 

 

Kalle

Nä men kranen på bobo slacke lösnäsans beskyddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har fått in vatten i oljan, inte färskvatten för där e vatten nivån oförändrad. Har plockat ner sjövatten pumpen för det ska va felet enligt dom sakkunniga, jävla meck med att få loss den. Det ska visst sitta några packningar på axeln som man kan byta, till saken hör att jag letat efter bilder på pumpen men inte en pump ser ut som min?? finns det många olika modeller på pumpar? tacksam om nån har ett hum om saken.mvh lennart.

Det finns minst två olika modeller. Men de är ganska lika. Kolla om oljekylen är tät och att inte limpan rostat sönder helt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser din pump ut så här?

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-26-12779.aspx

I så fall så har du två packboxar på axeln, en för att hindra vatten att läcka från pumpsidan och en för täta mot motorn så inte olja ska läcka.  Mellan packboxarna finns ett litet dräneringshål på pumpen där vatten kan rinna ut om packboxen börjar läcka. Det sitter även en liten O-ring på axeln som ska vara placerad så den inte hindrar vatten att rinna ut genom dräneringshålet.

Om du har den typen av pump så borde vattnet rinna ut genom dräneringshålet om packboxen mot pumpen är otät. Har själv bytt packboxar på min pump (MD21B) för att den läckte vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser din pump ut så här?

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-26-12779.aspx

I så fall så har du två packboxar på axeln, en för att hindra vatten att läcka från pumpsidan och en för täta mot motorn så inte olja ska läcka.  Mellan packboxarna finns ett litet dräneringshål på pumpen där vatten kan rinna ut om packboxen börjar läcka. Det sitter även en liten O-ring på axeln som ska vara placerad så den inte hindrar vatten att rinna ut genom dräneringshålet.

Om du har den typen av pump så borde vattnet rinna ut genom dräneringshålet om packboxen mot pumpen är otät. Har själv bytt packboxar på min pump (MD21B) för att den läckte vatten.

Nej det är den andra modellen, och det var inget fel på den. Dessutom har den liksom ingen kontakt med motorn, så det va inte felet, ska kolla limpan men det går väl inte o se från utsidan om den e sönderrostad antar jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Har fått in vatten i oljan, inte färskvatten för där e vatten nivån oförändrad. Har plockat ner sjövatten pumpen för det ska va felet enligt dom sakkunniga, jävla meck med att få loss den. Det ska visst sitta några packningar på axeln som man kan byta, till saken hör att jag letat efter bilder på pumpen men inte en pump ser ut som min?? finns det många olika modeller på pumpar? tacksam om nån har ett hum om saken.mvh lennart.

Det finns minst två olika modeller. Men de är ganska lika. Kolla om oljekylen är tät och att inte limpan rostat sönder helt.

 

Ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ser din pump ut så här?

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-26-12779.aspx

I så fall så har du två packboxar på axeln, en för att hindra vatten att läcka från pumpsidan och en för täta mot motorn så inte olja ska läcka.  Mellan packboxarna finns ett litet dräneringshål på pumpen där vatten kan rinna ut om packboxen börjar läcka. Det sitter även en liten O-ring på axeln som ska vara placerad så den inte hindrar vatten att rinna ut genom dräneringshålet.

Om du har den typen av pump så borde vattnet rinna ut genom dräneringshålet om packboxen mot pumpen är otät. Har själv bytt packboxar på min pump (MD21B) för att den läckte vatten.

Nej det är den andra modellen, och det var inget fel på den. Dessutom har den liksom ingen kontakt med motorn, så det va inte felet, ska kolla limpan men det går väl inte o se från utsidan om den e sönderrostad antar jag.

 

Nej, kyllimpan rostar från insidan. Om vattnet kommer från kyllimpan så läcker det in i cylindrarna för att sedan sippra förbi kolvarna ned i vevhuset och oljetråget. Om det är vatten i cylindrarna brukar det märkas på att motorn går trögt första varven när den ska startas p.g.a. att vatten inte kan komprimeras på samma sätt som luft. I värsta fall kan vevstakarna krökas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Nu är oljekylen oljefilter värmeväxlare o diverse annat smått o gott bytt,. passade på att byta bränslefilter också. Till saken hör att det inte gick att pumpa fram disel med handpumpen utan den tog jag bort, och köpte slang filter o en typ gummi blåsa som sitter på bränsletankar till utombordare.Och kopplade det direkt till filtret.pumpade o luftade o startade gick en kort stund sen stanna motorn? har pumpat o luftat men nu startar den inte.Funkar min lösning att ta väck matarpumpen tro tacksam för svar mvh bobofender

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det funkar inte.........

 

 

 

kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du plockat bort handpumpen antar jag att det är liktydigt med att du tagit bort matarpumpen, handpumpshandtaget sitter väl på den. Då kommer inget bränsle fram till insprutningspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen. Nu är oljekylen oljefilter värmeväxlare o diverse annat smått o gott bytt,. passade på att byta bränslefilter också. Till saken hör att det inte gick att pumpa fram disel med handpumpen utan den tog jag bort, och köpte slang filter o en typ gummi blåsa som sitter på bränsletankar till utombordare.Och kopplade det direkt till filtret.pumpade o luftade o startade gick en kort stund sen stanna motorn? har pumpat o luftat men nu startar den inte.Funkar min lösning att ta väck matarpumpen tro tacksam för svar mvh bobofender

Vet inte om det är matarpumpen som är dålig på min MD21 eller om det är konstruktionen, men då jag ska pumpa fram diesel för hand (flärpen på matarpumpen) så tar det ca:20min innan filtret är fyllt, med kramp i tummen som följd. En lösning som skulle underlätta luftningen väsentligt är att installera en elektrisk matarpump istället för den mekaniska.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En del matarpumpar (dock inte alla) har den konstruktionen att när kammen har tryckt in pumpens membran helt eller delvis så gör det inte så stor skillnad när man trycker på handtaget /flärpen. Den pumpar då knappt alls.Ta en nyckel och dra runt motorn 45 grader i taget tills pumpen verkar ta bättre.

Om man är mycket renlig och helst filtrerar dieseln innan så lönar det sig med att fylla vattenavskiljaren med diesel när man byter filter. Men tänk på att all ev. skit åker in i insprutningspumpen om man gör det på motorns filter. På förfiltret gör jag det alltid.

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej det funkar inte.........

 

 

 

kalle

Varför inte????

 

Av många skäl. Bla att insprutningspumpen suger väldigt lite och den kyls med den diesel som matarpumpen pumpar runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är toppen o packning bytt ny olja påfylld men nu startar den inte, vet inte om det är dom gamla spridarna jag fick till toppen.Den starta ju o gick bra innan jag bytte topp? är det någon som vet en bra verkstad i göteborstrakten där man kan provtrycka spridarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu jävlar har jag snart meckat med den jävla gamla motorn i snart två månader. Jag har bytt i stort sett alt som går o byta Packningar topp värmeväxlare oljekyl slangar you name it putsat o målat upp dom gamla delarna. Det enda jag inte bytt är avgaslimpan som jag tyckte såg bra ut efter rensning slipning o målning godset såg friskt ut???  Så igår sanningens minut gick runt bra, luftning av diesel små tände o inget mer?? Snacka lite med min båtgranne som rekommenderade startgas ok lyfte på kåpan för att komma åt o spruta startgas rätt in i motorn.va fan massa vatten ska väl inte va vatten i luftdelen på limpan?? gjorde ett nytt startförsök vattnet bara spruta ut ur insugningshålen helvete e de den jävla limpan som e kass trots alt vem vet nu byter jag den o provar en sista gång. funkar det inte så tar jag fram kapmaskinen o delar den jävla motorn i atomer o kastar i sjön så nu vet ni de med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kollade du att inte något foder sjunkit när du hade av toppen? Tätningarna för fodren kan ge sig, främst pga överhettning eller rost pga läckande värmeväxlare. Om det hänt kan toppen läcka oavsett ny packning. Verkar ju som du saknade kompression eftersom den inte ville starta.

 

Ev. hål i en limpa går oftast inte att se, dra dit gavlarna med en kopparplåt emellan som packning och sätt på en luftnippel och trycksätt.  Fast är det dåligt med gods (mindre än ca 3mm på tunnaste stället) på den runda utloppsdelen (där kröken sitter) så är limpan slut och kommer att börja läcka i den packningen om inte någon por ger sig först. 

 

Annars är MD21 billig att helrenovera (relativt sett) vilket är något man bör fundera på när man fått vatten i motorn istf att byta delar i hopp om att bara få den att gå. Motorerna är ofta 25 - 40 år gamla och vatten i motorn är ett tydligt tecken på det. Ofta är det mer som är slitet eller rostigt. Grundmotorn är bra, bara att det så många fortfarande går är ett tecken på det.

 

Hade du lagt två månader på det från början hade du haft en bra pålitlig motor idag (men antagligen varit lite fattigare!)

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur har du ordnat med kylningen  vid provstart  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Funderar på att byta motor kom ner en man från ubitrade o skulle kolla på instalationsmöjligheter av en Rrun TD458, nu hade jag ju gett upp med min gamla motor.Men han bad mej öppna vatten intaget o sög sen på slangen från sjövatten pumpen o vattnet steg. pumpen e inte tät o var har du vakumventilen? Det har aldrig funnits någon sådan sa jag, där har du felet på vatten i motorn,kan de va så sa jag? Mycket troligt sa han, ok jag ska montera på topp, värmeväxlare, limpa, plus montera en vakumventil så får vi se.Om det är så enkelt så har jag bytt o lagt ut pengar o massa tid på en bagatel, nästan så jag hoppas han har fel.Fortsättning följer mvh bobofender.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Funderar på att byta motor kom ner en man från ubitrade o skulle kolla på instalationsmöjligheter av en Rrun TD458, nu hade jag ju gett upp med min gamla motor.Men han bad mej öppna vatten intaget o sög sen på slangen från sjövatten pumpen o vattnet steg. pumpen e inte tät o var har du vakumventilen? Det har aldrig funnits någon sådan sa jag, där har du felet på vatten i motorn,kan de va så sa jag? Mycket troligt sa han, ok jag ska montera på topp, värmeväxlare, limpa, plus montera en vakumventil så får vi se.Om det är så enkelt så har jag bytt o lagt ut pengar o massa tid på en bagatel, nästan så jag hoppas han har fel.Fortsättning följer mvh bobofender.

Jag kapade röret mellan värmeväxlaren och kyllimpan, trädde på en slang direkt på resp. rörstump, drog slangarna en bit ovan vattenlinjen och satta en vacumventil mellan. Har inte haft något problem sedan. Jag hade lite lättare att felsöka än dig då kyllimpan var ny så jag visste att den inte läckte, samt att motorn inte ville gå runt första varvet vilket tyder på vatten i cylindrarna.  

Mvh

Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej gamla sjöbusar. Nu e det fixat o motorn ser ut som om den va ny. Men va felet va blir jag inte klok på någon vakumventil behövdes inte så slapp man den utgiften o de va ju bra.Man får tacka för visat intresse över mina motorproblem och önska alla en underbar sommar mvh Bobofender.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...