Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Skipper08

"Transportsegling" Göterborg - Stockholm via Götakanal - erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej

Planerar att transportera en segelbåt Göteborg - Stockholm via Göta kanal i Julimånad.

Ni som har gjort det, vilken tid tar det ungefär från Vänersborg till Mem i julimånad, vi avser att köra hela dagarna med natthamn då slussarna är stängda. (Båten är 12x4m)

Tack & Skeppohoj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns många trådar om detta här på MG.

Googla med

Götakanal site:maringuiden.se/forum

så får du många träffar.

Sedan ett råd, se det inte som en transport utan som en semestersegling. Ta tid på dig och passa på att njuta när du ändå har chansen att segla genom Sverige, det kanske är enda gången i livet det blir av.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Mackey. Det kostar en del att gå kanalen (8000 för vår båt som är ungefär lika stor som din). Dessutom måste man gå för motor långa sträckor så det tillkommer en hel del soppapengar. Gör något av tiden. Skärgården är ändå överfull i juli

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I juli.

Då ska man ha gott om tid och tålamod.

Blev själv lite trött på eländet. Pga det var transport och väldigt lite semester.

Utnämnde det till vänta anal... ;)

Mycket och långa väntetider vid slussarna.

Ställde mig i kö på morgonen när slussarna öppnade.

Kl 13 hade vi kommit till första hamnbassängen.. Gick tillbaka 100 dit vi började.

besökta toan, käkade lunch och köpte en glass.. Tror vi fick börja slussa igen kl 14.30..

Dieseln var för övrigt slut..

Folk blitr trötta och stressade när det går alldeles för långsamt.

Hörde diverse kontroverser

P.s

Akta dig för husbilsägare, som är slussexperter efter att campat vid vänta anal en eller

två veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns ju Falsterbokanalen också.

Snål som jag är skulle jag i första hand välja den. 

Lat och folkskygg som jag är kommer Göta Kanal på ca 273;e plats i min prioriteringslista, :P om jag skulle välja.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många svar men inget som hjälper TS direkt.

Jag är själv nyfiken på hur lång tid det tar att gå kanalen i Juli. Klarar man det på Göta Kanals officiella minimitid eller är det bara att glömma så års?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köer har jag förstått att det kan vara i juli, jag har två veckor och funderar på om det är tillräckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man läser det som skrivits tidigare här på MG finns det väldigt olika erfarenheter från juli. Vissa skriver om evig väntan och trängsel och andra om att det knapt var några båtar.

Enligt kanalbolaget ska det gå att klara kanalen på 6 - 7 dagar under högsäsong så två veckor borde ju räcka.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni inte en tid som inte går att ändra att passa så passa på att segla i vatten ni inte kommer att komma till så lätt. Att från Göteborg ta skuttet mot Skagen - Arnholt - Smålandsfarvattnet - Mön - över till Svenska sydkusten och vidare upp över ostkusten är en fin semestersegling. Det finns så  mycket att se utanför "Stockholms" skärgård och det mesta hinner man inte med på en semester. Passa på när ni har möjlighet att bara segla enkelväg!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köer har jag förstått att det kan vara i juli, jag har två veckor och funderar på om det är tillräckligt.

Som jag skrev i mitt förra inlägg. Min prioritet hade varit att gå runt Skåne.

Då talar vi ju om en seglats på styvt 500 distansminuter. Det tar väl 14 dar - fast man måste ju "stå på".

Omvägen om Skagen? - Skagen ligger långt västerut och norr om Göteborg.

Anholt är en väldigt fin ö som ligger lite mera åt rätt håll.

Annars är ju Göteborg - Glommen - Hallands Väderö. Ingen dum sträckning.

Akta dig bara så du inte fastnar på Hallands Väderö. Ta inte med dig nån dinge, så kommer du inte iland och riskerar att fastna på Ön. Fast då kan man ju lika gärna gå in till Torekov.

Ven kan ju va värt ett besök och Kåseberga - med Ale Stenar - är ju ett naturligt avstamp på vägen österut mot Bornholm och Christians Ö.

Sen är det bara att svänga vänster och dra rakt norröver. ;)

Gryts och st Annas skärgård är inte fel om man har tid kvar.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni inte en tid som inte går att ändra att passa så passa på att segla i vatten ni inte kommer att komma till så lätt. Att från Göteborg ta skuttet mot Skagen - Arnholt - Smålandsfarvattnet - Mön - över till Svenska sydkusten och vidare upp över ostkusten är en fin semestersegling. Det finns så  mycket att se utanför "Stockholms" skärgård och det mesta hinner man inte med på en semester. Passa på när ni har möjlighet att bara segla enkelväg!

Absolut bra ide, det är bara så att i princip hela årets sommar semester är inbokad, det ingick inte att ev köpa båt i Göteborg och därför har tiden blivit en bristvara, vill helst ta hem henne själv.

Ev låter jag nån segla henne en bit typ till Ystad och tar sen sista biten själv. Då tycker jag två veckor borde vara fint. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ev låter jag nån segla henne en bit typ till Ystad och tar sen sista biten själv. Då tycker jag två veckor borde vara fint. 

När vill du ha henne seglad till Ystad?

post-53310-0-17893900-1399881198_thumb.jpg

och vad är det för båt?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vill du ha henne seglad till Ystad?

post-53310-0-17893900-1399881198_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...