Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst Zoran

Uttern S55, Inombordare vs. Utombordare

Rekommendera Poster

Gäst Zoran

Hej Vore tacksam om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut för- och nackdelar med antingen välja en tex 90 Hk 4-takt utombordare eller en Mercruiser MCM 3.0 135 Hk inombordare till en Uttern S55? Jag tänkte tex på frågor som: Bränsleförbrukning Service kostnader Ljudnivå Andrahandsvärde Topphastighet Ekonomisk marschhastighet Underhåll Stöldsäkerhet Körupplevelse Körning i grundt vatten etc....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du! För att svara på din fråga så krävs det att man går in lite mer detaljerat i vad motorerna innebär. det hinner jag inte just nu, men ska svara lite spontant på det jag kan just nu: Bränsleförbrukning: Service kostnader Ljudnivå: Inombordare är tystare. Andrahandsvärde Inombordare diesel har ett bättre beg-värde. Troligen även bensinaren. Topphastighet Ekonomisk marschhastighet. Underhåll Stöldsäkerhet Inombordaren är stöldsäkrare. Körupplevelse Körning i grundt vatten Utombordaren kan du tilta upp helt eller delvis. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zoran

Någon mer som har inlägg, som kan hjälpa mig i valet mellan inombordare och utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror det ligger i mycket av vad roddarn säger. Inombordare kan ju tränkas vara billigare i försäkring dessutom. Detta med tanke på at 4-takt är mycket stöldbegärliga utombordare. Hade det vart jag hade det lätt blivit inombordare. Tycker det smäller högre i båtens status. Helst diesel dessutom. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade valt utombordare och då 4 takt, därför att; Lättare ekipage, enklare service, tystare, snålare, billigare inköp, rymligare inne i båten, hållbarare drivlina, lättare att trimma o tilta och styra. Dessutom är det lättare att byta motor och drivlina när den dagen kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ju inne mycket på tycke och smak MEN: * Bränsleförbrukningen är nog ungefär densamma men generellt: fler cylindrar ger högre förbrukning. * Ljudnivån är ungefär densamma. Däremot är det alltid lättare att förbättra ljudmiljön på en inombordare. Du kan sätta dit tunga mattor, absorbering, bättre motorkuddar osv osv. Utombordaren är mer som den är. * Alla moderna drev har trim - körning på grunt vatten ungefär densamma. * Service: Själv tycker jag väl att inombordaren är enklare att begripa sig på. Däremot kan det förstås vara trångt något så förbannat. * Stöldrisken: Risken är betydligt större att du har ett utsågat hål i akterspegeln när du kommer ner till båten med utombordare än den med inombordare. * FÖRSÄKRINGSPREMIEN!!! Kolla där. Själv jämförde jag två motsvarande båtar - Flipper 630 och Flipper 666. Det skilde fan i mig en charterresa i årspremie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Den kommer gå bättre (stadigare) i sjön med inombordaren då tyngdpunkten flyttas ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för inombordare förgasare el insprutning? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns det nya inombordare med förgasare ? ... eller är jag helt lost ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

volvo säljer väl sin 4,3 gl fortfarande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns åtskilliga inombordare med förgasare. Personligen tycker jag att det är en fördel eftersom förgasaren är något mindre känslig för taskig soppa och vatten, vilket inte är allt för ovanligt. Dessutom blir det aldrig totalstopp på en förgasare. Den kan fungera halvknackigt, men den upphör nästan aldrig att fungera helt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zoran

Ja, den inombordare som skall sitta i Uttern S55 är en Mercruiser MCM 3.0 135 Hk, med förgasare och sötvattenkylning. Drevet skall vara Mercruiser Alpha One. Har även power trim och servostyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på inombordaren:D Och är du inte övertygad ännu, kolla försäkringspremien...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med inombordare är att du kan nyttja sötvattensystemet för att få gångvärme i båten. Utöver att det blir varmt och gott så är det bra att då och då kunna få ur fuktighet ur båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpa drevet är en gammal dålig konstruktion med klo-koppling där montorns tändning slås av temporärt i samband med växling. När systemet blir gammalt och lite slitet får man ofta problem med att motorn stannar vid växling. Bravo-drevet har kon-koppling som växlar mjukt och håller längre. Bravo-drevet har inte eländet med frånslagning av tändning. (Tror att Bravo kom efter att Volvo släppt patent med kon-koppling.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...