Puttepick 1 Postad 10 Maj , 2014 (redigerade) Har stöts och Blotts i frågan om vilken båt typ jag ska välja då jag ska börja segla lite smått. Det lutar starkt åt en Maxi Fenix från 1982 i bra skick med klart godkänd garderob och historik som ligger inom min Budget. Jsg åker och kikar på den nu i veckan och tillsammans med en grand old salty swedish seadog. Slår till direkt im den är bra. Nu har jag ett problem. Jag har ingen som helst möjlighet att själv segla upp den från Haninge till Timrå pga jobbresa. Är det någon här som är villig att ta på sej uppdraget. Jag betalar naturligtvis för transfer resa och besväret ich ordnar mottagande av båten. Nån gång under första hälften av Juni behöver båten finnas på plats. Tacksam för eventuell hjälp är det någon frpn Sundsvall Timrå som fixar detta som själv saknar båt så lånar jag gärna ut den senare som tack då jag sjäkv inte nyttjar den förutom ersättning för jobbet. Hör av er.. Maxi Fenix är nog en lite roligare och modernare båt att segla än den Maxi 87:an jag först funderade på. Redigerad 10 Maj , 2014 av Puttepick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 10 Maj , 2014 Jag har semester veckan efter midsommar och inget inplanerat förutom oplanerad segling hemma runt fjärdarna. Men det kanske är för sent? Har en kompis som säkert också är sugen då han blev mycket besviken över att inte få segla hem min båt från Umeå förra våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 10 Maj , 2014 Vi kan hålla kontakten. Vill helst få upp den före midsommar. Komner själv hem dagen före från jobb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2014 Det är ju i runda slängar 250 distansminuter. Skall segla samma sträcka plus lite till - med start 24/5 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 10 Maj , 2014 Beror på när någon är intresserad och kan dra. Evebtuellt köper jag båten vår rustad och klar på Lördag och sjösätter den direkt de enda mål jag har är att ha den på plats till Midsommar. Tar den i alla fall själv med en kompis upp till gävle så fort det går om det blir affär sen blir jag borta på Jobb fram till dagarna före Midsomnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 10 Maj , 2014 Vart ska du då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Puttepick 1 Postad 10 Maj , 2014 Jag och min sämre hälft som äger tidninga abonemanget seglsr sen upp till Docksta kring midsommar med en van seglare som ska drilla nej lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2014 (redigerade) Vart ska du då ? Om det var mig du menade skall jag till Härnösand, men jag startar ca 100 distansminuter söder om "Huddinge". Om det är förliga vindar eller skapligt med vind, går vi ut vid Arholma och in vid Svartklubbens fyr och vidare till Öregrund. Blir det svaga vindar och bonnkryss går vi Väddö kanal. Segelfri höjd 17 meter och med två broar som måste öppnas. Går man i ca 5 knop mellan broarna så hinner man fram till nästa broöppning och slipper vänta. Från Öregrund kommer vi med all sannolikhet att dra direkt till Härnösand, 140 distansminuter. Lämplig reträtthamnar på vägen kan ju va SXK-bojarna vid Björns Fyr (endast för medlemmar som uppfyller statuterna) En del på sidan av raka spåret Storljungfrun - en underbar ö. SXK-bojen vid Kuggören. Jag har svajankrat där vid sidan av bojen då den var upptagen. Inte trevligt. Det skall visst finnas en brygga för fiskebåtar mitt emot SXK-bojen - i norr. I nödfall får man väl smyga in där om man är ombord hela tiden. Och så lotsbryggan vid Sanna på Brämön. Den höll på att rasa sist jag var där 2004. Undrar om den blivit bättre på de senaste 10 åren. Det finns naturligtvis många andra ställen. Det är ju inte fel att ha en plan B om plan A inte fungerar. Skulle plan B heller inte fungera då får man hitta på nåt annat. Till Timrå har du väl styvt 130 distansminuter från Öregrund. Går du via Gävle får du lägga på minst 20. Redigerad 10 Maj , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser