Mauritx 16 Postad 7 Maj , 2014 Hej. Nu har jag skaffa en autopilot. Skön men nu kommer eländet med att installera den!!! Jag måste ha världen längsta rörkult!!! den nästan hamnar vid ingången till ruffen (Semona 30). Vill inte såga den för att den är i originalskick och mycket vacker... Enligt instruktionen om hur man installerar autopiloten måste man fästa den i mitten av rörkulten, men problemet som jag har är att om jag fäster den i mitten av rörkulten hamnar andra anden mellan Vinsch och avlastare, det kommer att stå i väg när fallen går igenom, så där känns det inte så bra att ha. Har tänkt kanske installera i själva sittsen men är inte så pigg på att borra där, Gör det någon om man fäster autopiloten närmare akten, alltså någonstans i början av rörkulten? Jag antar att autopiloten kommer att jobba hårdare om man gör så... Några idéer ? Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2014 Vad har du för Autopilot? Normalt sitter autopiloten ca 40 till 50 cm från en linje dragen mellan rodrets "gånjärn" Dvs väldigt långt akterut. Antingen har du en väldigt udda autopilot eller så har du läst fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Du får minimalt roderutslag om den plasseras > 50 cm från hjärstocken. Kolla monteringsanvisningen på nytt. Jag tror det skal vara 46 cm idiellt. Hittade anv. Se sidan 35. http://www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3545 Redigerad 7 Maj , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 7 Maj , 2014 (redigerade) Det gäller att planera innan man borrar..... Det finns beslag att hänga upp under rorkulten, men då gick det inte att ha rorkulten i bottenläget utan att autopiloten tog i sargen, höjde jag då rorkulten kom den väl högt. Skulle jag sätta fäst den på ovansidan ligger dels rorkultförlängaren i vägen, dels och fästet i sargen skulle bli väl högt. Löste det hela genom att gör specialfästen. Ett som sitter på rorkultens sida för att få rätt höjd och den andra är en slangnippel dold av teak som kan skruvas loss och ersättas av ett täcklock när den inte används. Redigerad 7 Maj , 2014 av Vilse 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Maj , 2014 Det gäller att planera innan man borrar..... Det finns beslag att hänga upp under rorkulten, men då gick det inte att ha rorkulten i bottenläget utan att autopiloten tog i sargen, höjde jag då rorkulten kom den väl högt. Skulle jag sätta fäst den på ovansidan ligger dels rorkultförlängaren i vägen, dels och fästet i sargen skulle bli väl högt. Löste det hela genom att gör specialfästen. Ett som sitter på rorkultens sida för att få rätt höjd och den andra är en slangnippel dold av teak som kan skruvas loss och ersättas av ett täcklock när den inte används. Snygg lösning, men varför borrade du istället inte hål i sargen och monterade med den utan din trädistans? Nu ser det ut som att den lutar lite nedåt mot rorkulten, bäst är att den ligger i våg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 9 Maj , 2014 Ja, här ligger rorkulten i bottenläget, normalt har jag den högre då hamnar piloten horisontellt. Får ta nya rättvisande bilder..... ;-) Att tänka på, ser till att den snabbt går att haka av, på Mysingen finns en plats där den fick "spader" ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 9 Maj , 2014 @ Mauritx Autopiloten är programmerad för att fungera bäst med ett bestämt avstånd mellan hjärtstocken (axeln som rodret sitter monterat på) och autopilotens fästpunkt på rorkulten. Det finns en uppsjö av olika fästen för att få monteringspunkter på både rorkult och toft/sittbrunnssarg, sittbrunnssida, förlängningsdelar till autopilotens styrarm mm. Titta t.ex. på sidan 40 i den här installationsanvisningen http://www.raymarine.eu/WorkArea/DownloadAsset.aspx?id=3545 Där finns en fästkonsoll som kan monteras på insidan av sittbrunnssargen om det är andra grejor ivägen uppe på sittbrunnssargen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 9 Maj , 2014 Som övriga redan har skrivit. Det är viktigt att montera i rät vinkel mot rorkult. Rätt avstånd till rodrets vridcentrum. (Tänk på att rodeaxlar kan vara vinklade/ luta något) Det gör skillnad på hur autopiloten jobbar. Både i respons hastighet och styrka. Underlättar kalibrering avsevärt om man håller sig till måttens i manualen. Har själv en 2000+ som jag är hyffsat nöjd med. Skulle vilja ha en bättre modell med gyro och bra fjärr. Men det beror på att jag börjar intressera mig för singelhand segling. Känns lite sådär att springa fram på fördäck och fixa med spinnacker sättning/ nedtagning. Framförallt utan fjärr. Gyro för bättre funktion i lite mer sjö. Men, det är en annan historia... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 10 Maj , 2014 Det tråkiga med monteringstillbehör är att det är så sjuka priser på dem. Jag tog en del av ett stödhjul till barncykel och bockade om :-) funkar perfekt. Släpp loss kreativiteten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Maj , 2014 Det tråkiga med monteringstillbehör är att det är så sjuka priser på dem. Jag tog en del av ett stödhjul till barncykel och bockade om :-) funkar perfekt. Släpp loss kreativiteten! Monteringsdetaljerna är dyra. Sen får ju det vägas mot det praktiska och i viss mån det estetiska. Kostrar är ju lite speciella eftersom de är spetsiga även i aktern. Rodret är ofta böjt och det kan innebära att fästet på rorkulten tom hamna akter om rorkulten på vissa båtar - om man skall hålla det stipulerade måttet. Bilden visar rorkulten på min gamla L32;a. "årklykehållare" vid den röd pilen är infästningen för den speciella kostermonteringen som en av Raymarins servicetekniker rekommenderade. Kan lämna mer detaljerad redogörelse om nån önskar. Fästet sitter en aning för långt föröver På min gamla storfidra hade man haft en vanlig autohelm 800 autopilot. För att kunna monter den hade man svetsat ihop en rostfritt trekantigt fäste som stack på utsidan båten styrbordssida. Bifogad bild visar min autopiloten, en Raymarin 4000+. kostermonterad som dessutom jag var tvungen att modifiera och nödreparera för att jag råkade sätta mig på den när jag hade 6-700 distansminuters ensamsegling kvar. Det svarta är nödreparationen. På min havsfidra bockade jag till en kopparskena (från ett rivet ställverk -har ju jobbat på elverk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 25 Maj , 2014 (redigerade) O jag kan inte låta bli att kommentera att det inte heter "rörkult", det heter "rorkult"! MVH Kommisarie Closseau. EDIT; Semona är väl en ganska ovanlig båt med ca 10 ex byggda? Ändå har vi två såna i vår klubb i Ljusne. Redigerad 25 Maj , 2014 av Luffarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinem 2 Postad 7 Juli , 2014 Kolla mitt avtagbara fäste mot sargen! Funkar fint, sitter som berget, klämmer fast mot en par teakplyfaplattor bakom, så själva plasten belastas så jämnt som möjligt. Lätt att ta loss och fästet är inte i vägen när man vill sitta precis där. Raymarine har ett "konsolfäste" som skulle göra samma jobb, men det skulle behövas en träkil bakom för att kompensera för vinkeln och så kostar det 900 kr. Och så skruvas det loss, vilket är bökigare än det här, som man bara snäpper loss! Båten är en Hanse 301. Fästet är gjort av en rostfri fyrkantsprofil från byggvaruhuset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsvargen 1 Postad 10 Juli , 2014 Det tråkiga med monteringstillbehör är att det är så sjuka priser på dem. Jag tog en del av ett stödhjul till barncykel och bockade om :-) funkar perfekt. Släpp loss kreativiteten! Monteringsdetaljerna är dyra. Sen får ju det vägas mot det praktiska och i viss mån det estetiska. Kostrar är ju lite speciella eftersom de är spetsiga även i aktern. Rodret är ofta böjt och det kan innebära att fästet på rorkulten tom hamna akter om rorkulten på vissa båtar - om man skall hålla det stipulerade måttet. xxLARGE09.jpg Bilden visar rorkulten på min gamla L32;a. "årklykehållare" vid den röd pilen är infästningen för den speciella kostermonteringen som en av Raymarins servicetekniker rekommenderade. Kan lämna mer detaljerad redogörelse om nån önskar. Fästet sitter en aning för långt föröver 489472.jpg På min gamla storfidra hade man haft en vanlig autohelm 800 autopilot. För att kunna monter den hade man svetsat ihop en rostfritt trekantigt fäste som stack på utsidan båten styrbordssida. Bifogad bild visar min autopiloten, en Raymarin 4000+. kostermonterad som dessutom jag var tvungen att modifiera och nödreparera för att jag råkade sätta mig på den när jag hade 6-700 distansminuters ensamsegling kvar. Det svarta är nödreparationen. På min havsfidra bockade jag till en kopparskena (från ett rivet ställverk -har ju jobbat på elverk) AP havsfidra.png Hej, Jag skulle verkligen vilja ha lite tips om placering av autopiloten på en L32. Jaghar just köpt en och fått med en omonterad ST4000. Enligt min mätningar skulle den hamna betydligt längre fram på rorkulten, men det verkade bli väldigt små utslag. Alla tips är välkomna. mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 11 Juli , 2014 På min förra båt använde jag fästet till laguna-bordet och tillverkade en platta i teak som jag satte fast autopilotens mässingshylsa i. Kanske inte jättesmidigt att anordna när autopiloten skulle användas men jag hittade ingen annan bra lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 11 Juli , 2014 På min förra båt använde jag fästet till laguna-bordet och tillverkade en platta i teak som jag satte fast autopilotens mässingshylsa i. Kanske inte jättesmidigt att anordna när autopiloten skulle användas men jag hittade ingen annan bra lösning. 269135_10150314900151495_7319881_n.jpg Uppfinningsrikt! Men varför köpte du inte bara en förlängningsstång och monterade autopiloten på sittbrunnssargen några dm mer åt styrbord? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juli , 2014 På min förra båt använde jag fästet till laguna-bordet och tillverkade en platta i teak som jag satte fast autopilotens mässingshylsa i. Kanske inte jättesmidigt att anordna när autopiloten skulle användas men jag hittade ingen annan bra lösning. 269135_10150314900151495_7319881_n.jpg Uppfinningsrikt! Men varför köpte du inte bara en förlängningsstång och monterade autopiloten på sittbrunnssargen några dm mer åt styrbord? vanligaste orsaken - man tycker det är för dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 11 Juli , 2014 På min förra båt använde jag fästet till laguna-bordet och tillverkade en platta i teak som jag satte fast autopilotens mässingshylsa i. Kanske inte jättesmidigt att anordna när autopiloten skulle användas men jag hittade ingen annan bra lösning. 269135_10150314900151495_7319881_n.jpg Uppfinningsrikt! Men varför köpte du inte bara en förlängningsstång och monterade autopiloten på sittbrunnssargen några dm mer åt styrbord? vanligaste orsaken - man tycker det är för dyrt. Jo, visst är det ett himla dyrt aluminiumrör som Raymarine säljer. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juli , 2014 Jo, visst är det ett himla dyrt aluminiumrör som Raymarine säljer. :-( Fast jag var lite elak. Men det är ju oftast det man hör Ibland kan det va en fördel att använda grejer som passar om man vill ha det snyggt. Gjorde en montering i kompisens Maxi 77 och köpte två sådana förlängare. Det blev snyggt och fungerade perfekt, men kompisen "gråt blod" pga kostnaderna. Den tiden jag la ner tog jag inget betalt för och det blev ett antal timmar, så det blev en billig montering ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 11 Juli , 2014 Jo, visst är det ett himla dyrt aluminiumrör som Raymarine säljer. :-( Fast jag var lite elak. Men det är ju oftast det man hör Ibland kan det va en fördel att använda grejer som passar om man vill ha det snyggt. Gjorde en montering i kompisens Maxi 77 och köpte två sådana förlängare. Det blev snyggt och fungerade perfekt, men kompisen "gråt blod" pga kostnaderna. Den tiden jag la ner tog jag inget betalt för och det blev ett antal timmar, så det blev en billig montering ändå. Mjo, men jag skulle nog föredragit att betala för den extra stumpen och fått en stum montering av AP. Mitt laguna-fäste är rätt vingligt och inget jag vill låta AP jobba emot. Dock kan ju postaren ovan ha haft en stummare montering, vad vet jag. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juli , 2014 (redigerade) Hej, Jag skulle verkligen vilja ha lite tips om placering av autopiloten på en L32. Jaghar just köpt en och fått med en omonterad ST4000. Enligt min mätningar skulle den hamna betydligt längre fram på rorkulten, men det verkade bli väldigt små utslag. Alla tips är välkomna. mvh Magnus Som jag skrev i mitt mail - du tänker antagligen fel. Autopilotens fäste på rorkulten skall sitta 460 mm (har jag för mig) från en linje genom rodrets "gångjärn". Eftersom rodret är kraftigt krökt har jag för mig att den exakta punkten hamna tom akter om rorkulten. Fick tipset av sen servicetekniker hos Ray Marin,att stoppa Autopiloten i ett rör som passade precis och borra hål i genom röret och den svarta plupp som man vanligtvis trycker på rorkultsfästet och förbinda det hela med en skruv. Det finns nån stad österut som heter Stockholm. Troligtvis går det att få tag på allt där - om man har tid. Jag frågade på den SeaSea-butiken som finns i Åkersberga om de hade nåt aluminiumrör av en viss diameter. Et bordsben eller vad katten som helst i aluminium och som var rörformat. Nej - de hade inga aluminiumrör. Hänvisade till en mekanisk verkstad som heller inte hade nåt aluminiumrör, men hänvisade till nån annan firma, som, när jag försökte leta, inte hittade. Var en sväng in till Erlandssons brygga i ett annat ärende. Där låg stora högar av aluminumrör i olika dimensioner. Hasselfors vantskruvsskydd. Visserligen dyra, men vad kostar det inte i både tid och bensin att åka runt i Stockholmsområdet och leta efter företag som man inte hittar. http://www.hjertmans.se/article/vantskruvsskydd-alum-3-4 Om det är exakt den dimensionen vet jag inte, men det finns ju ett antal olika. http://www.hjertmans.se/article/arklyka-aluminium-med-arfaste Ett aluminium årklykefäste. Fick fila ur en hel del för att det skulle passa runt röret. Att handfila är ett rogivand och trevligt arbete. Den late kan ju slipa ur med en roterande fil. Typ Dremmel eller liknande. http://www.hjertmans.se/article/arklykefaste-aluminium Årklykefäste att skruvas på rorkulten. Tappen som skall hindra att åran skall hoppa ur - för de som inte kan ro - måste huggas bort. Stor skruvmejsel och ett snärtigt slag med hammaren. Ofta gör ju sådana här monteringar under brådska. Det var samma för mig. Jag skulle ut och segla. Fästet i båten gjorde jag som framgår av bilden ovan. 4 Noafäste och två do rörstumpar. Min Noatäckställning brukar ofta brandskattas för att lösa tillfälliga problem. (nu för tiden räcker den knappt att täcka sittbrunnen ) Borrade ett hål i det vågräta röret som passar fästet i autopilotens bakkant. Det som hänger hänger i snöret är en rostfri låssprint. Borrade ett passande hål i den rostrfria pinne i bakkant på autopiloten som skall fästes i båten. Inte så roligt om autopiloten lossnar. På min Storfidra säkrade jag den med en tamp och en skothake i stället. Just den piloten satte jag mig på när den var nån vecka gammal. Plastbustningen som håller ihop Autopiloten vid motorn slets sönder. Jag hade ca 800 distansminuter kavar att segla av en 8 veckors seglats, så jag var tvungen att nödreparera. Ett uppslitsat svart rör över brottet och sen på med eltape. Fick även flytta vantskruvsskyddet. Det är alltid trevligt när det händer saker och ting. Problem är till för att lösas och jag har fortfarande rätt mycket hår kvar på huvudet. Man kan få klia sig ganska mycket i huvudet innan man kommer på hur man skall lösa de olika problemen. Har du följdfrågor kan du ju ställa dem här Redigerad 11 Juli , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 13 Juli , 2014 Mest för att jag inte ville ta upp ett hål i varken teakbänken eller sargen. Hade dessutom en extra arm till bordsstativet liggande. På min förra båt använde jag fästet till laguna-bordet och tillverkade en platta i teak som jag satte fast autopilotens mässingshylsa i. Kanske inte jättesmidigt att anordna när autopiloten skulle användas men jag hittade ingen annan bra lösning. 269135_10150314900151495_7319881_n.jpg Uppfinningsrikt! Men varför köpte du inte bara en förlängningsstång och monterade autopiloten på sittbrunnssargen några dm mer åt styrbord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
14msNORD 0 Postad 9 December , 2014 Hej. Jag undrar om någon har en bra lösning på hur jag ska göra med kontakten på autopiloten. Den som ska monteras i sittbrunnen. Jag vill inte att kontakten sticker ut och är i vägen. Har tittat på möjligheten att fälla in kontakten men hittar inget bra sätt. Vill placera kontakten i sittbrunnen men ha den infälld på något sätt så jag slipper trampa på sladden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 December , 2014 Hej. Jag undrar om någon har en bra lösning på hur jag ska göra med kontakten på autopiloten. Den som ska monteras i sittbrunnen. Jag vill inte att kontakten sticker ut och är i vägen. Har tittat på möjligheten att fälla in kontakten men hittar inget bra sätt. Vill placera kontakten i sittbrunnen men ha den infälld på något sätt så jag slipper trampa på sladden. På tre av mina båtar som jag haft autopilot på har jag haft kontakten monterad på utsidan i akterkant på sittbrunnssargen. Fast det var ju kostrar där autopiloten satt väldigt långt akterut. Har du några bilder - olika vinklar - på området där autopiloten skall monteras. Tyvärr är det ju bäst att se sånt i verkliga livet och du befinner dig naturligtvis in i närheten av världens centrum -Kungshamn. Det borde väl finna kontakter man kan fälla in,även om man måste kassera de som hör till Autopiloten. "Lite spill får man ibland räkna med" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 14 December , 2014 Jag använder en ciggplugg som är placerad bakom nedgångstegen, kanske lite lång sladd men stänkskyddad i alla fall aldrig haft några problem m fukt, det uttaget driver även klösbrädan i land. Men alla båtar är som skepparna olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 16 December , 2014 Jag har haft kontakten placerad under en av luckorna i sittbrunnen, och ett litet urtag under locket på luckan för att få in sladden, på en båt jag seglat mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser