Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Los_capitanos

Lufta en D4-260 ?

Rekommendera Poster

Efter att i vinter bytt bränslefiltret var det idag dax för att förbereda en start och då skulle motorn luftas.

Kollade bruksanvisningen och operationen verkade enkel; anslut avtappningsslang på nippeln, lossa nippeln och pumpa. Sagt och gjort, ingen diesel kom dock ut, tryckte nog en så där 100 ggr på den där gummiflärpen.

 

Hur brukar ni göra?

Hur många ggr skall man "pumpa"?

 

Tacksam för goda råd.

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna nippeln och sedan pumpa, det var så jag gjorde på min D4 iaf.. Man få pumpa ganska länge. Har du stängt filtret ordentligt - så det inte kommer in ny luft där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RikardE, tack men hur många ggr, ca, behövde du trycka på gummigrejjen innan diesel kom ut?

Vad menar du med " stängt filtret ordentligt" = dragit åt eller menar du något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du bytte dieselfiltret kom det ju in luft den vägn, om du inte skruvat åt denna ordentligt kommer det in tjuvluft där..
Jag har för mig att jag öppnade den undre nippeln som man tömmer vattnet med, drog åt locket ordentligt, sen stängde jag nippeln - så blev det tätt.

 

Sen öppnade jag luftnippeln på motorn, ganska mycket.

Därefter pumpade jag kanske 30 ggr, använde foten.. (tips från Volvo mekaniker)

Stängde nippeln och pumpade 20 ggr till, därefter hostade motorn igång.

 

Det krävs ganska lite luft i systemet för att den inte skall starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-87997-0-97110700-1398225374.jpg

 

Här är luftnippeln, har för mig att det är en 10 ringnyckel..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Du pumpar tills det kommer diesel ur luftnippeln  UTAN LUFTBUBBLOR. Hur många gånger du pumpar kan variera så det går inte riktigt att säga så. Men har för mig att det står typ 25-30 gånger i verkstadshandboken.

 

Sen stänger du nippeln och pumpar till bränslepumpens membran är stumt.

 

Jag förfyller alltid filterna. Så slipper ni många problem.

 

En sak som människor ofta gör är att överdra vattengivaren och drar du gängan, så kan det sen suga tjuvluft där.

 

Vill även passa på att påpeka att VP har haft fel på bränslefilter som inte tätat. Jag tror att alla dessa är borta nu ( äldre tillverkningsserie ). 

 

Jag felsökte en ny båt som gick upp till 25-2700 rpm., sen slog D6 motorn ut i felsäkert läge. Ägaren var mycket duktig motormekaniker, splitter nya olje och bränslefilter. Började från tankarna och diesel och kopplingar pump, kollade allt. Inga dåliga kopplingar, halvfulla tankar, bra diesel. Vi misstänkte tryckgivaren och bytte den, lika fel. Sen körde vi vodian och maxade motorn och då såg man att bränsletrycket svivlade lite, men inte allvarligt mycket. Efter hållit på en hel dag sa jag. Jag vet inget mer än att vi byter bränsle filtret. 

 

Sen fungerade motorskrället.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RickardE, TACK!

Då har jag gjort rätt. (Trodde ett tag att det fanns andra nipplar man kunde öppna)

Har vidare pumpat med gummiflärpen som har en pil i din bild.

 

Anders67,

Tror inte jag överdragit vattengivaren. Har pumpat ca 100 ggr utan att det kom ut diesel.

Dock tänkte jag inte på att förfylla filtret.

Skall till båten idag och försöka få till det.

 

När jag "lyssnade" i slangen igår, samtidigt som jag pumpade, lät det som om att luften kom ut (när pumpen var "nere") samt att så fort jag släppte, lät det som, pumpen sög tillbaka luften.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det bli ibland. Helst om du inte fyllt filtret pg.a långa ledningar till tank et.c.

 

Bara pumpa ut till diesel kommer ur luftnippeln, klar, stäng, pumpa tills pumpen är stum. Sen är motorn självluftande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nepp, gick inte.

Pumpade säkert sådär 400 ggr utan att få ut en endaste droppe. ( jo jag har diesel i tanken)

Skall testa att fylla på filtret imorgon.

 

Har ni bättre idéer så fram med dem bara ;-)

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhh jaha  :)

 

Kan vara så att den inte orkar pumpa undan luften bara ( blir liksom mottryck på matarsidan från pumpen, samtidigt som handpumpen inte funkar bra med luft), och suga upp dieseln när membranet är tomt, om du fyller filtret o provar så löser det sig nog, om filterpackningen och annat är oki o luftskruv open.

 

Du har ingen kran på dieseltillförseln från tanken som du råkat stängt ?. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har rätt om det där förfylla grejen.

Har träningsverk efter allt detta pumpandet ;-)

Bränslekranen är på......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte säkert, men om du vrider motoraxeln lite så kammen till pumpen kommer i ett annat läge så får du kanske bättre effekt på pumpandet. Du kan iaf. prova om Du inte lyckats få igång maskineriet. Utgår ifrån att handpumpen sitter på matarpumpen.

 

Moltas..

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handpumpen sitter på filterhållaren innan spridarpumpen ( common rail ). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag meddela att saken är biff, dvs systemet är luftat!

 

Så här gick jag till väga;

 

1. Förfyllde filtret => funkade inte

2. Drog ett varv på motorn => funkade inte

3. Sög upp dieseln bakvägen (genom nippeln) => FUNKADE

 

Min slutsats är att membranet i pumpen torkade ut eller nått, för någon pumpverkan fanns ej när jag tryckte på den. Efter att jag fått ut dieseln genom nippeln kändes pumpen på ett helt annat sätt än tidigare.

 

Slutsats;

 

Har ni svårt med luftningen, testa bakvägen.

 

Ha d gott, hej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men menar du att du fick sug genom nippeln när du pumpade?

Är inte den till för att leda ner dieseln i ett kärl som kommer ut "den vanliga vägen" när man pumpar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sög upp dieseln genom luftnippeln. Kolla bilden som RikardE bifogade ovan. Den som han pekar på.

 

Jag lossade på nippeln, anslöt en 8 mm slang, sög lite tills det kom diesel och drog åt nippeln.

Sen pumpade jag lite, ett par tre ggr, med pumpen. Anslöt slangen igen, öppnade nippeln igen, pumpade ca10-15 ggr (det kom ut diesel varje gång) och drog åt nippeln.

Avslutningsvis pumpade jag ca 10 ggr med stängd nippeln. Det blev grymt stumt mot slutet.

Hoppas ni fattar....

 

Ha d gott hej!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har den stått för länge utan diesel så membranet inte funkade riktigt, eller så kom inte backventils funktionen igång.

 

Vad bra att det löste sig. Ja ibland kan enklaste grej bli eländig.

 

Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett elände det där med luft i en diesel. Bra att det Du fick det att funka.

Ska själv fixa med min 43:a som också har luftproblem. När den stått en vecka eller nåt så är det jättesvårt att få igång den utan att lufta. Vad det beror på vet jag inte ännu. Ska idag fixa nya bränslefilter och se om det är nåt med dom. Har ett Racorfilter som förfilter/vattenavskiljare plus finfiltret. Bytte alla slangar i höstas men det hjälpte inte. 

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som du antingen har nån luftläcka nånstans, läcka på ledning, dålig bränslepump, täppt filter/ dålig packning eller fel på någon backventil om det sitter någon någonstans. Har inte sprängskisserna här just.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo den hasplade igång då jag bytt, luftat och fyllt filtrena med diesel. Tog dock en stund med startmotorn. Hackade på ett par cylindrar men bäst som det var kom alla på en gång. Ingen rök vid uppstarten och har den väl gått igång så kan jag stänga av den och starta den efter en stund och hinner knappt vrida på startnyckeln förrän den går igång. Matarpumpen är ny sen i fjol. Nya slangar. Det som är gammalt är packningarna vid banjokopplingen  ovan på tanken. Ska byta dom också om det inte bättrar sig. Det är precis som den tappar trycket nånstans då den stått ett tag. Ska se i morgon hur den beter sig. Sjösatte för övrigt idag :D .

 

/Moltas.

Redigerad av moltas
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den hasplade igång då jag bytt, luftat och fyllt filtrena med diesel. Tog dock en stund med startmotorn. Hackade på ett par cylindrar men bäst som det var kom alla på en gång. Ingen rök vid uppstarten och har den väl gått igång så kan jag stänga av den och starta den efter en stund och hinner knappt vrida på startnyckeln förrän den går igång. Matarpumpen är ny sen i fjol. Nya slangar. Det som är gammalt är packningarna vid banjokopplingen  ovan på tanken. Ska byta dom också om det inte bättrar sig. Det är precis som den tappar trycket nånstans då den stått ett tag. Ska se i morgon hur den beter sig. Sjösatte för övrigt idag :D .

 

/Moltas.

 

Hej igen.

 

Prova nu efter någon dag eller vecka om den startar riktigt, eller du får problem igen. Med matarpump menar du vanliga bränslepumpen/ förpumpen, inte högtryckspumpen till spridarna?.

 

Att den har svårt att komma igång efter filterbyte är normalt. Men det får inte bli för svårt för då har du något fel. Har du problem att få igång den efter typ filterbyte så lossar du dieselledningarna vid spridarna nåt varv bara, ger full gas och så stänger du när du ser dieseln komma fram eller när motorn vill hosta igång, samt sänker gasen till normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du problem att få igång den efter typ filterbyte så lossar du dieselledningarna vid spridarna nåt varv bara, ger full gas och så stänger du när du ser dieseln komma fram eller när motorn vill hosta igång, samt sänker gasen till normalt.

 

Gör absolut INTE det!!!

 

D4-D6 motorerna kräver ett bränsletryck på minst 800 bar för att starta (upp mot 1800 bar vid maxlast). Man skall vara ytterst försiktig med spridarrören på den här typen av motorer, litet veck som leder till att ledningen spricker kan orsaka stora skador.

Det är viktigt att få ut så mycket luft som möjligt innan man börjar med att försöka starta motorn, finns risk att övertrycksventilen i railen skadas annars.

 

Går altså inte att jämföra med en gammal hederlig diesel motor med 100-200bar i rören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja men han hade ju inte en D4-D6  (common rail).

 

 

På D4 D6 etc. får du absolut inte göra det för då kan du skada dig allvarligt. Trycket är 12-1350 bar .

 

Du kan skada dig allvarligt på vanliga gamla hederliga spridare också om du inte passar dig. Men nu handlade det om att lossa muttern, inte ta loss det .

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade nått inlägg tyligen!

Tråden handlade ju hursomhelst om en D4-260......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Anders 67:

 

Tackar för Dina kommentarer/tips. Ja, jag menar den  bränslepumpen där handpumpen sitter. Om den fortsätter att trilskas så provar jag att öppna vid spridarna. Kommer med resultatet senare. Kan hålla kontakt vidare via PM.

 

Cpr3zZ:

 

Nu var det absolut inte min mening att röra till det på något sätt och jag hade inget som helst önskemål om att få något tips. Nämnde detta bara i förbigående. Nu hade Anders den stora vänligheten att komma med tips som jag kanske har nyttan av!

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...