catalina20 0 Postad 21 April , 2014 Jag har kollat runt på lite Nimbus 26 båtar på Blocket och sett hur olika de är uppallade. Det jag funderar på är hur man egentligen pallar upp båten. Jag har en själv som jag ställt på ett 6 m släp med vikten på kölen som pallas upp på 3 ställen och 2 st v:n som hissats upp för att den inte ska välta. 2m i bakändan hänger utanför och där har jag pallar i ytterkanterna där lite vikt ligger på. Hur ska båtens tryck fördelas egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 22 April , 2014 Jag kan inte svära att samma gäller för Nimbus 26, men för Nimbus 280 med rak axel gäller enligt handboken att den ska pallas akteröver bakom slingerkölen, framför propellerskyddet. Den ska alltså inte vila på kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
catalina20 0 Postad 23 April , 2014 Ja kölen är ju ganska hög bak så det verkar logiskt. Vad är slingerkölen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 24 April , 2014 Slingerkölen kallas den köl som sitter mitt under båten, och som slutar akteröver någon meter framför propellern. Varför den kallas så vet jag inte till 100%, men förmodligen eftersom kölen är ditsatt för att motverka slingrande gång på halvplanande båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser