Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Sauna

Byta oljesort i 280 drev

Rekommendera Poster

Hej.

Har tömt oljan ur mitt drev, förra ägaren hade haft i sae80 olja, enl boken ska det vara vanlig sae10-40

Vilken ska jag välja? har hört att många går över till sae80 men vet ej varför hur hade ni gjort?

 

Tackar och bockar i förväg för tankar och förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv väljer jag 10-40 eftersom 80 är betydligt mer trögflytande och drevet är normalt avkylt av vattnet. Det är ju aldrig mer än runt 20 grader i vattnet oftast kallare och då blir 80 så trögflytande så smörjningen hinner inte gå in i lager, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att man inte bör byta tillbaka till motorolja om man kört på transmissionsolja i drevet, oklart varför egentligen kanske bara rykten.

 

Det är i alla fall inte någon speciell nackdel att köra på transmissionsolja så om man inte har någon speciell anledning kan man lika gärna fortsätta. Observera att i SAE systemet har man gett transmissionsoljorna en viskositetsskala som är annorlunda graderad än motoroljorna för att minska risken att förväxla dom, en SAE 80 olja är alltså inte väldigt mycket mer trögflytande än alla motoroljor utan ligger mellan en SAE 20 till 30 motorolja.

viscosity_table_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har tömt oljan ur mitt drev, förra ägaren hade haft i sae80 olja, enl boken ska det vara vanlig sae10-40

Vilken ska jag välja? har hört att många går över till sae80 men vet ej varför hur hade ni gjort?

 

Tackar och bockar i förväg för tankar och förslag

För kommersiell drift, rekommenderades transmissionsolja SAE 80-90, så du kan fortsätta med det. Häll däremot inte i någon syntetisk olja i drevet. Om man gör det brukar växlarna sluta fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendationen är

Duoprop = vanlig transmissionsolja SAE80W-90

Singleprop = motorolja tex 15W-40

Båda ska uppfylla API GL5

 

Som nämndes tidigare så kan man inte jämföra siffrorna på transmissionsolja och motorolja. De ovan nämnda har ganska lika viskositet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

miitt 280 är singel, om jag ska gå tillbaks till motorolja behöver jag då skölja ut/ byta flera gånger?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

miitt 280 är singel, om jag ska gå tillbaks till motorolja behöver jag då skölja ut/ byta flera gånger?

 

Nej det är bara att tappa ur den gamla och slå på den nya och köra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller samma för 250 / 270, dvs vanlig motorolja 10-40?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendationen är

Duoprop = vanlig transmissionsolja SAE80W-90

Singleprop = motorolja tex 15W-40

Båda ska uppfylla API GL5

 

Som nämndes tidigare så kan man inte jämföra siffrorna på transmissionsolja och motorolja. De ovan nämnda har ganska lika viskositet

 Fast jag vet inte var du hittar en motorolja som uppfyller API GL5, det finns flera motoroljor som uppfyller API GL4 men 5 har jag aldrig sett,

 

 

Hej.

Har tömt oljan ur mitt drev, förra ägaren hade haft i sae80 olja, enl boken ska det vara vanlig sae10-40

Vilken ska jag välja? har hört att många går över till sae80 men vet ej varför hur hade ni gjort?

 

Tackar och bockar i förväg för tankar och förslag

För kommersiell drift, rekommenderades transmissionsolja SAE 80-90, så du kan fortsätta med det. Häll däremot inte i någon syntetisk olja i drevet. Om man gör det brukar växlarna sluta fungera.

 

 

Jag har haft syntetisk 75W-90 i mitt 270 drev sedan 2010 och det fungerar perfekt, syntetisk olja har inte någon fantastiskt mycket starkare oljefilm än mineralolja och skillnaden borde vara ännu mindre i en API GL5 transmissionsolja som innehåller höga halter friktionsminskande tillsatser. I duoprop dreven rekommenderas syntetisk 75W-90 och överhuset där växelmekanismen sitter innehåller samma saker som singelpropdreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Volvo Pentas grundregel:

Drev med bronskona ska ha mineralolja och de med stålkona ska ha syntetolja. Vet man inte vilken kona drevet har , får man ta ur växelmekanismen och kolla. Äldre drev har alltid bronskona.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...