Kenneth_S 136 Postad 7 April , 2014 Det börjar ju rejält bli dags för iordningsställande av båten, inför stundande sjösättning. Jag har nu kommit till avsnitt offeranoder... Är det någon här på forumet som kan tipsa mig om vilka anoder jag skall köpa? På den förra båten visste jag precis vilka jag skulle ha, men denna båten är ju ny för mig sen förra våren, så jag erkänner att jag är helt novis på anod-biten på denna båten... Ser med stor tacksamhet fram mot svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 8 April , 2014 Nähäpp... Det var ingen som visste något om det... Då får jag höra på annat håll... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erdo 0 Postad 8 April , 2014 Det börjar ju rejält bli dags för iordningsställande av båten, inför stundande sjösättning. Jag har nu kommit till avsnitt offeranoder... Är det någon här på forumet som kan tipsa mig om vilka anoder jag skall köpa? På den förra båten visste jag precis vilka jag skulle ha, men denna båten är ju ny för mig sen förra våren, så jag erkänner att jag är helt novis på anod-biten på denna båten... Ser med stor tacksamhet fram mot svar Tror det går lättare om du talar om vad det är för motor och drev! Erdo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 9 April , 2014 Det börjar ju rejält bli dags för iordningsställande av båten, inför stundande sjösättning. Jag har nu kommit till avsnitt offeranoder... Är det någon här på forumet som kan tipsa mig om vilka anoder jag skall köpa? På den förra båten visste jag precis vilka jag skulle ha, men denna båten är ju ny för mig sen förra våren, så jag erkänner att jag är helt novis på anod-biten på denna båten... Ser med stor tacksamhet fram mot svar Tror det går lättare om du talar om vad det är för motor och drev! Erdo Aha, du menar så... Ja, det är en VP TMD 40b från 1982. Rak axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 April , 2014 Erdo skrev: Tror det går lättare om du talar om vad det är för motor och drev!Motortypen hade jag redan listat ut tack vare en förnämlig finess med den nya forumplattformen som jag just råkat hitta. Inloggad kan man klicka på inläggens "författar-alias" för att komma till sjöboden och sen välja "ämnen" till vänster enligt bilden, upp kommer en lista på trådar denne själv har skapat. (Sådana trådar ger snabbt en uppfattning om aktuell båt mm, trådskapare ombeds ju ofta att svara på frågor i de följande inläggen. Klickar man däremot på "inlägg" så fås kanske myriader av spridda träffar - åtminstone vad gäller forumrävar som TS.)Farvattnet är väl också intressant i denna tråd, tydligen västkusten enligt ett nyligen gjort inlägg som jag tursamt snabbt återfann högt upp i träfflistan då jag klickade på bildens knapp "inlägg".(Ursäkta OT om forumplattformen, kanske återkommer jag även med nåt inlägg angående trådens verkliga ämne. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 9 April , 2014 Erdo skrev: Tror det går lättare om du talar om vad det är för motor och drev! Motortypen hade jag redan listat ut tack vare en förnämlig finess med den nya forumplattformen som jag just råkat hitta. Inloggad kan man klicka på inläggens "författar-alias" för att komma till sjöboden och sen välja "ämnen" till vänster enligt bilden, upp kommer en lista på trådar denne själv har skapat. (Sådana trådar ger snabbt en uppfattning om aktuell båt mm, trådskapare ombeds ju ofta att svara på frågor i de följande inläggen. Klickar man däremot på "inlägg" så fås kanske myriader av spridda träffar - åtminstone vad gäller forumrävar som TS.) Farvattnet är väl också intressant i denna tråd, tydligen västkusten enligt ett nyligen gjort inlägg som jag tursamt snabbt återfann högt upp i träfflistan då jag klickade på bildens knapp "inlägg". (Ursäkta OT om forumplattformen, kanske återkommer jag även med nåt inlägg angående trådens verkliga ämne. ;-) sjöbod.finess.jpg Tackar för lektionen om nya plattformen, den behövdes åtminstone för min del Återkom gärna med svar om anoder, om du snubblar på något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 April , 2014 (redigerade) Mja, kan bara bidra med några länkar och litet allmänt tänk kring anodskydd.Med rak axel istället för drev så finns väl ingen "doppad aluminium" utombords, heller inga fabriksrekommenderade och dyra originalanoder. Anodskyddet av utstickande propeller och axel överlämnas s.a.s. åt installatören/ägaren. Men motorn innehåller nog också interna anoder längs dess kylkanaler, rent av och litet otippat även i glykolkretsen? (Har utan framgång försökt googla var dessa gissade anoder kan finnas, borde väl nånstans finnas en volvosida med nån skiss på "årliga byten av inre anoder" för TMD40??)Ett par länkar; verkstadshandbok, Volvos nedladdningssajt.[Allmänt tänk, spridda funderingar så långt jag begriper: Västkust innebär entydigt zinkanoder, andra anodmetaller kan dessbättre uteslutas. Skyddsanoder bör som alla vet ha god elektrisk kontakt med skyddsobjektet, gärna sitta fast direkt på detta! Anodens/anodernas sammanlagda mantelyta som exponeras mot vattnet styrs av skyddsbehovet och deras tjocklek/vikt (läs varaktighet) bör nog i vårt nordliga klimat anpassas för årliga utbyten då båten ändå lyfts - detta eftersom de gärna blir onödigt klumpiga annars utombords. Hmm...överdrivet anodskydd av mässingspropellrar tycks påverka beväxningsskyddet negativt, legeringens läckage av zinkinnehåll (sk avzinkning med sprödhet som följd) bromsas måhända alltför snabbt så att inte ny fräsch beväxningshämmande koppar når metallytan tillräckligt snabbt? Vattenexponerade propelleraxlar förses ofta med påskruvade "klämpå-anoder" vad gäller segelbåtar, kanske inte optimalt för snabbgående båtar men den starka TMD-motorns varvtal utgör knappast nåt hinder för detta? Tänker här centrifugal-effekt och att halvorna kanske lossnar, men även stora motorer har nog varvtalsreduktion så detta inte riskeras. Haha, nu har jag berättat ungefär allt jag vet vilket ju gick ganska fort. :-)] Redigerad 10 April , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 11 April , 2014 Mja, kan bara bidra med några länkar och litet allmänt tänk kring anodskydd. Med rak axel istället för drev så finns väl ingen "doppad aluminium" utombords, heller inga fabriksrekommenderade och dyra originalanoder. Anodskyddet av utstickande propeller och axel överlämnas s.a.s. åt installatören/ägaren. Men motorn innehåller nog också interna anoder längs dess kylkanaler, rent av och litet otippat även i glykolkretsen? (Har utan framgång försökt googla var dessa gissade anoder kan finnas, borde väl nånstans finnas en volvosida med nån skiss på "årliga byten av inre anoder" för TMD40??) Ett par länkar; verkstadshandbok, Volvos nedladdningssajt. [Allmänt tänk, spridda funderingar så långt jag begriper: Västkust innebär entydigt zinkanoder, andra anodmetaller kan dessbättre uteslutas. Skyddsanoder bör som alla vet ha god elektrisk kontakt med skyddsobjektet, gärna sitta fast direkt på detta! Anodens/anodernas sammanlagda mantelyta som exponeras mot vattnet styrs av skyddsbehovet och deras tjocklek/vikt (läs varaktighet) bör nog i vårt nordliga klimat anpassas för årliga utbyten då båten ändå lyfts - detta eftersom de gärna blir onödigt klumpiga annars utombords. Hmm...överdrivet anodskydd av mässingspropellrar tycks påverka beväxningsskyddet negativt, legeringens läckage av zinkinnehåll (sk avzinkning med sprödhet som följd) bromsas måhända alltför snabbt så att inte ny fräsch beväxningshämmande koppar når metallytan tillräckligt snabbt? Vattenexponerade propelleraxlar förses ofta med påskruvade "klämpå-anoder" vad gäller segelbåtar, kanske inte optimalt för snabbgående båtar men den starka TMD-motorns varvtal utgör knappast nåt hinder för detta? Tänker här centrifugal-effekt och att halvorna kanske lossnar, men även stora motorer har nog varvtalsreduktion så detta inte riskeras. Haha, nu har jag berättat ungefär allt jag vet vilket ju gick ganska fort. :-)] Hehehe... Det gick fort, som frugan brukar säga... Det var oerhört bra information för mig! Nu vet jag hur jag skall börja leta och grotta i detta. Anoderna på motor och kylkanaler kan man ju få på Penta, men just de som sitter under vatten, vid propellern... Det är mest dem jag är intresserad utav vilka de är. Nu har du gett mig ett så bra svar så att även jag kan förklara för dem på båtbutikerna vad jag är ute efter. Stort TACK för svaret, Thomas. Det var väldigt bra!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser