Thallatha 867 Postad 4 Augusti , 2015 Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som sälgs via kortautomat i samma byggnad. Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den som vistas i området har jag ingen aning om, men det är nog mer än 100 st om året!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Augusti , 2015 Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som sälgs via kortautomat i samma byggnad. Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den som vistas i området har jag ingen aning om, men det är nog mer än 100 st om året!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Augusti , 2015 (redigerade) Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som säljs via kortautomat i samma byggnad. Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den och som vistas i området har jag ingen aning om - men det är nog mer än 100 st om året!? Redigerad 4 Augusti , 2015 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 4 Augusti , 2015 Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som säljs via kortautomat i samma byggnad. Sjökort.JPG Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den och som vistas i området har jag ingen aning om - men det är nog mer än 100 st om året!? Det finns ingen i Hunnebostrand heller va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 4 Augusti , 2015 Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som säljs via kortautomat i samma byggnad. Sjökort.JPG Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den och som vistas i området har jag ingen aning om - men det är nog mer än 100 st om året!? Snarare 100st om dagen i Juli månad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 Augusti , 2015 Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som säljs via kortautomat i samma byggnad. Sjökort.JPG Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den och som vistas i området har jag ingen aning om - men det är nog mer än 100 st om året!? Det finns ingen i Hunnebostrand heller va? Nej, nästa efter Kungshamn är Fjällbacka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 4 Augusti , 2015 Var och tömde tanken i Söndags. Vår sugstation på Guleskär i Kunghamn, skall betjäna småbåtshamnar och gästhamnar i Kungshamn, Hasselösund och Smögen. Dessutom ligger den strategiskt till för alla som går inomskärs norr- eller söderut. Har för mig att räkneverket stod på 274. Misstänker att det är avsett för att registrerar hur många sugningar som görs. När jag var där första gången 2010 stod räkneverket på 3. En enda gång har jag haft en båt före mig, som jag fått vänta på - fast han kan ju lika gärna tankat diesel som säljs via kortautomat i samma byggnad. Sjökort.JPG Hur många båtar det är som har tank och som har behov att tömma den och som vistas i området har jag ingen aning om - men det är nog mer än 100 st om året!? :o Det finns ingen i Hunnebostrand heller va? Nej, nästa efter Kungshamn är Fjällbacka... Ofasen! Har inte varit så involverad i detta tidigare men nu när man börjar spåna lite efter nästa båt som då kommer vara utrustad med fast toalett är ju detta klart intressant. Har tidigare säkert skrivits i tråden men detta är ju ett stort problem?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 Augusti , 2015 Har tidigare säkert skrivits i tråden men detta är ju ett stort problem?! ...nja, problem är till för att lösas... och ett sätt är ju att "skita" i lagen vilket uppenbarligen många gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 4 Augusti , 2015 Har tidigare säkert skrivits i tråden men detta är ju ett stort problem?! ...nja, problem är till för att lösas... och ett sätt är ju att "skita" i lagen vilket uppenbarligen många gör. Jo visserligen, men det betyder att de flesta båtar med fast toa även har en "tömning" eller? Alltså även de nyare som redan från start har sugfunktionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 4 Augusti , 2015 Jo visserligen, men det betyder att de flesta båtar med fast toa även har en "tömning" eller? Alltså även de nyare som redan från start har sugfunktionen? Det vete tusan... men det är enkelt att installera å andra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Augusti , 2015 Det finns ingen i Hunnebostrand heller va? Nej, nästa efter Kungshamn är Fjällbacka... Ofasen! Har inte varit så involverad i detta tidigare men nu när man börjar spåna lite efter nästa båt som då kommer vara utrustad med fast toalett är ju detta klart intressant. Har tidigare säkert skrivits i tråden men detta är ju ett stort problem?! http://www.sotenas.se/nyheter/nyhetsarkivet/toalettavfallbatar.5.112e914a14ceb229a6b342cb.html Annars får du tala med "Klevens Kjell". Han är väl visserligen bara fd hamntillsyningsman i Hunnebo och vete katten om an även bara är fd ordförande i Tekniska utskottet under vilket hamnarna sorterade. Men han har oftast haft koll på läget och är en man att lita på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 5 Augusti , 2015 Ett problem med att tömma toa är att jag gillar att ligga ute. Jag gillar Åbolandsskärgård, jag måste tanka innan jag går hem genom Mälaren, innan dess klarar jag mig. Så varannan vecka måste jag bunkra, och varje vecka tar jag gummibåten för att handla mat (smidigast så) Svartvattnet däremot är fullt var tredje dag, det passar inte vår livsstil väl. Jag behöver skaffa en 150 liter septiktank då jag inte gillar "husvagnsboende" (gästhamn) Ska sanningen fram så dumpar jag varannantank till havs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 11 Augusti , 2015 I 15 års tid har man vetat om att det skulle komma en lag om sugtömning, många kommuner har helt blundat för detta. Mariestad som nämns ovan satte upp en tömningsstation år 2000, i våras byggde man än till, inte för att den första är direkt utsliten utan för att möta det ökade behovet. För säkerhets skull har man planerat en till i fall behövt uppstår. Det är bra. Sen har vi alla båtklubbs drivna hamnar, de flesta verkar vara tagna helt på sängen. En båtklubb är ju till för sina medlemmar men inte deras skit, tydligen. Det kommer nog att ta några år innan allt fungerar bra. Det är ju väldigt bra om man på forumen kan diskutera vad som är bra eller dåligt. Man gnäller till kommunen efteråt bara. Någon annan betalar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 11 Augusti , 2015 Ett problem med att tömma toa är att jag gillar att ligga ute. Jag gillar Åbolandsskärgård, jag måste tanka innan jag går hem genom Mälaren, innan dess klarar jag mig. Så varannan vecka måste jag bunkra, och varje vecka tar jag gummibåten för att handla mat (smidigast så) Svartvattnet däremot är fullt var tredje dag, det passar inte vår livsstil väl. Jag behöver skaffa en 150 liter septiktank då jag inte gillar "husvagnsboende" (gästhamn) Ska sanningen fram så dumpar jag varannantank till havs. Jag håller med, vi bor inte heller i gästhamn. Jag ser dock ingen motsättning i att sugtömma toaletten gentemot att inte bo i gästhamn. Sedan blir det ju problem om det verkligen är så att det inte finns någon anläggning i någorlunda närhet. Om du ligger still i flera veckor tycker jag det verkar lite äckligt att släppa ut svartvattnet runt båten var tredje dag, men alla har ju sin egen livsstil. Så länge det inte går ut över andra så... Lite avkall kanske men kan göra på sin livsstil också, eller? Det går att spara på spolvattnet. Nu vet jag ju inte hur många ni är, men vi klarar oss - två personer - i en vecka på en 40 liters tank. Då uträttas alla behov ombord. Ska man snåla lite mer så kan man pinka i land (inte i vattnet) så att växtligheten tar upp näringsämnena. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 16 Augusti , 2015 Vi är fyra personer, eltoan är tvärt emot vad jag trodde snålare än den manuella vi hade i tidigare båten. Vi ligger bara 12h på samma plats. Killarna kanske skulle instrueras att kissa i vasken;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 16 Augusti , 2015 Vi är fyra personer, eltoan är tvärt emot vad jag trodde snålare än den manuella vi hade i tidigare båten. Vi ligger bara 12h på samma plats. Killarna kanske skulle instrueras att kissa i vasken;-) Briljant idé!!Kissa lagligt i vasken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser