Crabmeat 62 Postad 2 Maj , 2015 Angående Tallink Silja Line. Ja de lämnar allt toaavfall i land. Följande står att läsa på deras hemsida. Citat: Alla våra fartyg: • använder endast bränsle som har lägre svavelhalt än de internationella gränsvärdena tillåter, • har katalytisk avgasrening, • pumpar i land allt grå- och svartvatten för vidare transport till reningsverk i land, • källsorterar allt avfall ombord för vidare transport till återvinningscentraler i land, • använder giftfri och miljövänlig bottenfärg. Fartygets skrov borstas rent mekaniskt ett par gånger om året, • använder endast miljövänliga rengöringsmedel vid tvätt och städning, • använder inte miljöfarliga freoner eller haloner. Och putin har inte varit i Sverige heller: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19720583.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Maj , 2015 På sjuttiotalet vill Stena pumpa iland sitt svartvatten men det tyckte Göteborgs kommun var för besvärligt för dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 3 Maj , 2015 På sjuttiotalet vill Stena pumpa iland sitt svartvatten men det tyckte Göteborgs kommun var för besvärligt för dem. Det är väl mest inne fjordarna som har problem med övergödning på västkusten? Sill älskar plankton och plankton älskar bajs. Så är det ingen övergödningsproblematik så finns det inget skäl till att kunna dumpa skiten långt till havs? Innefjordarna är däremot övergödande. Frågar man så är alla änglar, men i praktiken så är saken en annan: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/04/19/avloppsvatten-dumpas-fortfarande-i-ostersjon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Maj , 2015 Betr båtavfall så är det inte första hand pga övergödning man vill minska på utsläppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 17 Juni , 2015 Är det någon här som testa tömningsstationen vid Marina läroverken i Danderyd/Stocksund? Var där tidigare i veckan. Hade tanken fylld med färskvatten och rengöringsvätska. Pumpen/sugen var så klen att den inte orkade få upp något ur tanken. Kunde heller inte få tätt mellan däckventilen och munstycket. Däcktömningen är av samma modell som påfyllnaden av bränsle. Var även så att pumpen inte orkade suga upp sjövatten. Enligt instruktionerna skulle man avsluta med detta. Någon som vet om denna pump är defekt? eller är de flesta pumpar på detta sätt? isåfall ger det ju föga att de finns. Båten är från 2007. Men originalmonterat system. Byggd i Finland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 17 Juni , 2015 Är det någon här som testa tömningsstationen vid Marina läroverken i Danderyd/Stocksund? Var där tidigare i veckan. Hade tanken fylld med färskvatten och rengöringsvätska. Pumpen/sugen var så klen att den inte orkade få upp något ur tanken. Kunde heller inte få tätt mellan däckventilen och munstycket. Däcktömningen är av samma modell som påfyllnaden av bränsle. Var även så att pumpen inte orkade suga upp sjövatten. Enligt instruktionerna skulle man avsluta med detta. Någon som vet om denna pump är defekt? eller är de flesta pumpar på detta sätt? isåfall ger det ju föga att de finns. Båten är från 2007. Men originalmonterat system. Byggd i Finland. Det måste vara rätt genomföring - den skall vara ISO-klassad för att det skall bli tätt. Har du tjuvluft funkar det inte. Till exempel... http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/dacksforskruvningar/tanklock/dacksforskruvning-waste-38mm-iso Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 17 Juni , 2015 (redigerade) Den är ju rätt lik den på bild. Men säkert inte ISO-klassad. Ett problem är den lilla vajen som gör att man inte tappar locket. Den kommer i kläm. Samt att det saknas gummipackning. Både i min ventil samt på slangens anslutning. Alltid skall det vara något som gör att det inte ska gå lätt! Ska jag byta däckventil, så måste jag ta ut tanken igen, ta loss slangen. Byta ventilen samt sätta ihop allt igen. Girr, just fått allt klart! Tack för info Redigerad 17 Juni , 2015 av Niklas-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Juni , 2015 Tror du kan ha samma anslutning som jag, inte lika hög som den på bilden? Ta bort "snöret" till locket så funkar det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 17 Juni , 2015 (redigerade) Jag tycker rent generellt att det är väldigt vanligt att sugtömningsmackapärerna har en lapp på sig med "Trasig" eller "Ur funktion" när man behöver dem. Det är så klart inte alltid, men påfallande ofta enligt mig. Har andra samma uppfattning? Edit: Kan tillägga att vi rör oss med Norrtälje som bas och sedan oftast söderöver till runt Stockholm. Redigerad 17 Juni , 2015 av rejas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 17 Juni , 2015 (redigerade) Håller med rejas, men ofta fungerar de också. Förra sommaren mailade jag ungefär följande till miljökontoret i Oxelösunds kommun. Nu släpper jag ut skiten i vattnet eftersom sugtömningsanläggningarna i båda gästhamnarna är ur funktion. Jag fick aldrig någon reaktion. Mackey Redigerad 17 Juni , 2015 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 17 Juni , 2015 Jag har upplevt det som att de handjagade tömningsflottarna är mer driftsäkra, jag söker mig därför hellre till dessa än de med motoriserad sugtömning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 17 Juni , 2015 Jag har upplevt det som att de handjagade tömningsflottarna är mer driftsäkra, jag söker mig därför hellre till dessa än de med motoriserad sugtömning. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Men nu när du säger det har jag nog aldrig varit med om att en sådan inte har fungerat. Nu har jag förvisso bara stött på några stycken. Men den på Arholma och Rödlöga har då alltid fungerat när jag varit där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Juni , 2015 Har också märkt tjuvluft och ryckte av den korta kedjan som håller locket. Nu funkar det bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 22 Juni , 2015 Får testa ta bort säkerhets vajern. Var på Grinda nu på midsommaren. Såg där en pump. Denna slang avslutades med en konformad gummislang på ca 2 dm. Den fanns inte på pumpen i Stocksund. Tanken slog mig att testa denna pump, men då tanken inte innehöll någon direkt mängd, så skippade jag det. Men finns kanske fler ställen som har denna "extra utrustning"! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rackarhulda 8 Postad 23 Juni , 2015 Jag är positiv till att inte bajsa och kissa i havet och särskilt inte i innanhavet Östersjön. Det är inte konstigare att ha tömning på fritidsbåten än det självklara att ta omhand svartvatten från våra fritidshus. Vi hade redan hålltank så installatonen var billig och gick fort. Ett T-rör, en slangstump och en däcksgenomföring, totalt ca. 700:- kr och fyra timmars arbete. Det som hittills inte fungerar är tömningen, ute i skärgården - där man använder båten och toan - finns få sugtömningsanläggningar och kapaciteten i hemmahamnarna kommer inte alls att klara av att tömma alla båtar på rimligt kort tid en söndagseftermiddag. Takniskt sett funkar allt bra. Risken att vi även måste samla upp diskvatten finns så länge det finns politiker, men en sådan lag tror jag är att hoppa i galen diskbalja. Jag skulle skita i den... Mackey Hej Mackey vad har du t-röret till sätter du inte bara en slang mellan tank och däck ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 Juni , 2015 När vi gjorde installationen våren 2012 var antalet sugtömningsanläggningar klart begränsat i Stockholms skärgård så det var fortfarande nödvändigt att tömma i havet ibland. Förhoppningsvis behöver man inte "fultömma" toatanken, men jag är tyvärr tveksam till om antalet tömningsanläggningar där vi använder båten har byggts ut tillräckligt. Om man tittar på kartan som Transportstyrelsen har, https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zuojJsQ3bC-8.kRgyUuBTtHGE, så blir man ledsen. Det är glest mellan anläggningarna ute i Stockholms skärgård. Om man är i trakten av Möja/Löka så är det 5-6 M till närmaste tömningsmöjlighet. Stora Nassa, 10 - 12 M Torö/Öja/Landsort, 10 - 13 M Felet är att man kräver att de som har hamnanläggningar ska ta hand om avfallet, men det finns inget incitament att anlägga tömningsanläggningar där vi och många andra gillar att tillbringa tid i båten. Rödlöga och Huvudskär är två lysande stjärnor. Flera tömningsstationer måste anläggas ute i skärgården där vi tillbringar tid i våra båtar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 23 Juli , 2015 Hej allihoppa! Vi tllbringar vårt båtliv i Vänern, och har förberett vår båt för tömning i land vilket jag tycker är en ypperlig idé, oavsett om naturen skräpas ner på andra sätt. En början är en början. Och vem f..n vill bada i bajs? Men har nu upptäckt ett nytt problem som kan störa en till vansinne! Ja först då plassering av tömningstation. I Spiken har man valt att sätta den i samband med sjötappen som i sig har den mest korkade plasseringen mitt i hamninloppet som kan skappa fullständigt kaos. Alltså denna går ej att bruka. Sedan har vi då Hörvikens Marina som har tänkt till och lagt denna på nocken på sin brygga vid Gästbrygga/Sjömack med en tväsrliggande brygga, mycket lätt att lägga till. Men! VAd händer då?! Jo här lägger man då till för att typ handla eller vissa andra saker för det är perfekt att göra detta, och så ställer man frugan på bryggan att låtsas fylla vatten under tiden. :/ Hallå eller vadå ego eller.... Detta hände mig senast jag skulle lämna denna fantastiska plats, då en äldre Bayliner 2650 med fet svart rand på sidan lät sin blonda fru stå där och se korkad ut. Skäms !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 Juli , 2015 Om toatömningsslangen är tillräckligt lång går det ju bra att dra den över båten som ligger "i vägen". Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 23 Juli , 2015 Dumma placeringar av tömningsstationer i gästhamnar är ytterligare ett skäl till att jag gillar de handjagade flottarna. Dels upplever jag att de är driftsäkrare, dels finns det inte så många andra ärenden man kan göra på en flotte än att pumpa ut skit. Okynnesförtöjning är ovanlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 23 Juli , 2015 Håller med ArneRadar och dessutom kan flera båtar lägga till samtidigt så man behöver inte vänta på att båten före ska bli klar och komma iväg innan man lägger till. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 23 Juli , 2015 Vad gör man om det inte funkar med tömningsställen jo gör som förut, tömmer i havet mellan hamnarna man tänkt besöka, jag tänker ialla fall inte sitta med full tank i nästa hamn på grund av undermåliga tömnings möjligheter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 23 Juli , 2015 (redigerade) Det hela är bara ett av politikernas påfund för att ragga röster så jag skiter i alltihop. Bättre om dom ägnade sig åt riktiga problem men det blev väl för svårt och ger inte samma intryck av handlingskraft. Men jag har installerat sugmöjlighet Och slutat måla botten trots att vice statsministern tycker att det är ok med förbjuden färg. Redigerad 23 Juli , 2015 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 23 Juli , 2015 Ja det är väl klart att detta med färjen ännu en gång måste hänga med. Annars vill jag tillägga att överlag annas så har det fungerat rätt bra. Mariestad t.ex hade löst detta överförväntan, och även i Sjötorp. Och visst kunde jag har dragit bajsslangen över denna Bayliner, gärna rakt över kapellet. Nä men alltså, lite hänsyn o så vidare skadar kanske inte. Man kunde ju hoppas att denna äkta hälft som valde att ställa sin hustru som ett fån läste detta men troligen inte. Men kanske någon annan som inte tänkt på att det är fler som vill till läser och tänker till att samarbete är trevligare för alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 Juli , 2015 I 15 års tid har man vetat om att det skulle komma en lag om sugtömning, många kommuner har helt blundat för detta. Mariestad som nämns ovan satte upp en tömningsstation år 2000, i våras byggde man än till, inte för att den första är direkt utsliten utan för att möta det ökade behovet. För säkerhets skull har man planerat en till i fall behövt uppstår. Det är bra. Sen har vi alla båtklubbs drivna hamnar, de flesta verkar vara tagna helt på sängen. En båtklubb är ju till för sina medlemmar men inte deras skit, tydligen. Det kommer nog att ta några år innan allt fungerar bra. Det är ju väldigt bra om man på forumen kan diskutera vad som är bra eller dåligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 24 Juli , 2015 Håller med Ivan65, funkar inte mottagandet måste man själv gör något och då blir det att tömma där det skadar minst även om det är olagligt. trewq, detta har inget med att jaga röster att göra. Under 40 år har Helsingforskonventionen (HELCOM) arbetat för att skydda Östersjöns marina miljö. Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Sverige och EU-kommissionen är medlemmar i HELCOM. Lättläst om HELCOM Toaavfall från fritidsbåtar har diskuterats sedan 90-talet i Sverige och i mitten på 2000-talat gjordes ett försök att på frivillig basis - i linje med beslut i HELCOM - minska utsläppen som tyvärr misslyckades. Vi fick en lag istället! Kjove, ja om vi alla visar hänsyn och uppehåller oss så kort tid som möjligt just vid tömningsanläggningarna blir det ju bättre för alla. Vatten kan man fylla nästan var som helst. bhemac har rätt i det han säger, det är inget nytt påfund. Meningen var att HELCOM-reglerna successivt skulle börja införas år 2000 så tom. långt innan dess har det varit känt vad som är på gång. Att gnälla nu är många tiotals år för sent. Detta har diskuterats sedan tiden innan var man/kvinna i Sverige hade tillgång till Internet! Precis som bhemac skriver är det väl bra om vi kan diskutera det som är bra och dåligt rent praktiskt. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Juli , 2015 Det är väl dessutom så att Sverige är sist av alla länder runt Östersjön (Ryssland ev. undantaget) att införa förbudet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 27 Juli , 2015 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 3 Augusti , 2015 Nyss hemkommen från 4-veckors semestersegling och därmed besök i många gästhamnar. Jag har samtidigt hållit ett vakande öga på de toasuganläggningar som finns i hamnarna för att se hur frekvent dessa besöks men får lite skamset erkänna att jag inte sett En ENDA båt som tömt sin tank denna sommar. Det verkar dröja ett tag innan lagen efterlevs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 3 Augusti , 2015 Nyss hemkommen från 4-veckors semestersegling och därmed besök i många gästhamnar. Jag har samtidigt hållit ett vakande öga på de toasuganläggningar som finns i hamnarna för att se hur frekvent dessa besöks men får lite skamset erkänna att jag inte sett En ENDA båt som tömt sin tank denna sommar. Det verkar dröja ett tag innan lagen efterlevs. Har oxå noterat detta. Inte sett någon på hela sommaren som tömt där jag varit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Augusti , 2015 Många har sagt att det inte behövs någon lag, båtägarna skulle sköta detta ordentligt ändå .... Nästa steg kan bli att överbordventilen ska plomberas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser