Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
1725

Köpråd FInnmaster F68 DC

Rekommendera Poster

Hej

Ska köpa första båten och har hittat två heta kandidater som jag behöver lite råd kring deras olikheter. Har försökt lista det relevanta nedan med /-tecknet som skiljemärke mellan båtarna – ex båt 1 / båt 2.

Hoppas ni har input

Finnmaster F68 DC / Finnmaster F68 DC

Årsmodell – båda från 2009

Pris –  - / båt 2 är 20 000 kr billigare

Motor – 2007 Suzuki 225hp / 2009 Yamaha 250 hp

Servicebok – komplett / saknas, endast kvitton från varvet

Timmar – 294 tim / 202 tim

Service 2014 – ingår i pris / ingår ej i pris

Vårrustning – ingår i pris / ingår ej i pris

Dokumentation – komplett / Kvitton på service men saknar CE, servicebok, manual och 1:a ägarens dok

Skrov – lite slitna lister, svart ”sned” bottenfärg / ok

Teak – lite sliten / fräsch

Plotter – Lowrance LCX27 m motordata / Raymarine A60 ej motordata

Utrustningspaket – Comfort / Comfort

Värmare i kabin – Nej / Ja

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far har denna båt. Den är utrustad med en 200 hk Yamaha.

I mitt tycke så räcker effekten bra. Därav så skulle det inte i mitt tycke vara så viktigt i kraft synbunkt vilken båt du väljer.

Teak däcket ska vi behandla i sommar, men verkar annars varit obehandlat. Dock ser det natur slitet ut. Tror vi kommer få till det fint.

Dokuemnt i all ära, men finns kvitton så bör det väga upp frågan om ägaren tagit hand om motorn.

Vi installerade själva en Wallas värmare i båten, inte används den så ofta, men riktigt fint att kunna använda när natten kommer eller när vi kör hem sent på kvällen. Där får man nog räkna med närmare 10 000 kr för en sådan.

I mitt tycke så är finishen på båten av vikt. Då detta är det svåraste att åtgärda eller förbättra.

Tycker både Suzuki och Yamaha är fina motorer. Vet att båtarna i Finland såldes nästa uteslutande med Yamaha snurror (vi köpte vår där då vi har stuga på Åland)

Är också trevligt med samma årsmodell på motor och båt, då detta troligen sålt nytt i paket. Om det bytt motor på sådan ny båt, ger mig tankar på kraftig grundstötning eller eventuell stöldskada, som kan ha påverkat båten.

Men tillslut är smaken som baken. Välj det som känns mer rätt för dig. Men kolla gärna in båtarna på finska sidan. För oss var det mycket enkelt. Killen som sålde kunde hyffsad svenska och flytande engelska. Min far sparade en riktigt bra slant på att köpa båten på dess hemma marknad. www.nettivene.fi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret

jag fick också lite dåliga vibbar av att det var olika år på motor och båt men orginalkvittot var ok. Motorn var en ny 2007 och han fick garanti på den i samband med köpet.

250hk är inte viktigt för mig heller men årsmodell som matchar båten känns bättre. Papper kan man fixa till det mesta i efterhand och skicket var likvärdigt. ..

Jag valde den med "rätt" motor

köper från Finland och håller med om att priserna är bättre där.

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret

jag fick också lite dåliga vibbar av att det var olika år på motor och båt men orginalkvittot var ok. Motorn var en ny 2007 och han fick garanti på den i samband med köpet.

250hk är inte viktigt för mig heller men årsmodell som matchar båten känns bättre. Papper kan man fixa till det mesta i efterhand och skicket var likvärdigt. ..

Jag valde den med "rätt" motor

köper från Finland och håller med om att priserna är bättre där.

Fredrik

Hej

Jag bad säljaren fråga fabriken om de hade en Owners Manual och Declaration of Conformity på hans båt. De fixade Owners manaual utan min hjälp men igår kväll mailade jag till Finn Marin och frågade om CE dokumentet. i morse kom ett svar med en PDF som innehåller allt jag behöver. Tummen upp

Fredrik

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon, då löste det ju sig alldeles utmärkt! Nu har du tid att vår putsa innan det är dags för sjösättning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...