Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
1725

Introduktion av ny

Rekommendera Poster

Hej

Första inlägget efter flera års läsande. Några år över 40, bor i Stockholmstrakten, frivillig sjöräddare med Fartygsbefäl 8 och Maskinbefäl 8. Ingen egen båt ännu – plötsligt händer det som reklamen säger så i år köper jag en liten DC.

Hoppas kunna bidra med lite input i ämnen som dyker upp men är ödmjuk för kompetensen i forumet – you rock!

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Trevligt med liten beskrivning.

Är själv 55+ och uppväxt med båt och pappa i båtbranschen på alla de vis. Har ingen annan formell kompetens än Förarintyg, men har ändå klarat av att framföra många typer av båtar - tycker jag själv i alla fall - upp till ca 25 m längd och max 55 knop (inte samma båt), naturligtvis med "rätt" kompetens ombord.

Första båten var en 3 m roddbåt med en 4 Hk Johnson som jag fick i 8-års åldern.

Som person har jag relativt goda teoretiska kunskaper och gillar att jobba praktiskt.

För tre år sedan tänkte vi köpa en havskajak eftersom pappsen sålt sin båt, men det blev en 9,5 m lång segelbåt istället.

Vi får väl se vad du hittar på. :-)

Just nu är jag betalt arbetslös och skulle gärna vilja göra en insats för SSRS i Stockholmsområdet. Har du några förslag?

Vad behövs?

Vem bör jag kontakta?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du ska bli aktiv i SSRS

kolla vilken station du har närmast till eller om du kan avvara en heldag åt gången vilken station du helst vill hjälpa. Kontakta UM (Uppsyningsman) på station för att se om de har behov av folk. Jag hör till RS Munsö i Mälaren och vi har just nu ganska bra täckt men inom kort är uppstart och då ser man vilka som faller ifrån.

Vi är väldigt skriva med utbildningar och praktiska övningar hos oss så det ger väldigt mycket att vara med. Alla stationer har olika upplägg för jour och dagpatrull så ring och prata med Stockholms, Dalarös eller Munsös UM. De är bra att ha och göra med alla tre.

Fredrik

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Välkommen hit :-)

Får passa på att beskriva mig själv oxå (fast jag gjort det i tidigare trådar, lessnar dock aldrig på mig själv :-) )

Kenneth, är 51, blir 52 i sommar. Bor i nordvästra utkanten av Göteborg. Båt- och vattenfostrad i Askim, där vi har kolonistuga - Morsan har haft den sen 1940-talet nångång. Haft med båt att göra från barnsben, först i farsans eka med tre hästars utombordare. Sedan köpte jag och brorsan tillsammans en Jifa 500 med 35 hästars Evinrude - Den hade vi sketskôj med :-). Den blev dock stulen, då köpte vi en Terhi 450 med en Johnson 35 hästars på - Lika skôj med den :-)

Sedan blev jag med flickvän och barn, och då vart jag utan båt, medans brorsan köpte sig en Flipper 620. Den lånade vi en del. Har också lånat svärfarsans Jofa Winth 555 som han köpte i mitten av 90-talet.

2007 köpte vi vår egen båt, en Ancas Queen 24". En helt underbar båt, som vi hade mycket glädje av. Sålde den våren 2013, till förmån för köp av en Nidelv 28 - Denna har faciliteterna akterruff, bogpropeller och ankarspel... Något som var lite av ett krav från min sida, och något som är helt underbart att ha :-) I höstas (2013) blev vi morföräldrar, och då passar akterruffen kanonbra för att hysa in den lilla familjen - Klart de skall med på turerna. Sedan vi köpte 24-fotaren spenderar vi större delen av sommarsemestern ute i båten. Även på för- och eftersäsong (d v s innan och efter semester).

Kustskepparn, fritidsskepparn och förarintyg taget 1986. Haft många funderingar på att förnya, men det blir liksom aldrig av.

Jaaaaa... Det var lite om mig.

Ser fram mot dina synpunkter och idéer här på forumet, alltid kul med nytt fôlk :-)

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej och Välkommen hit!

Tänkte också passa på att presentera mig då jag läst mycket på forumet men blev nyligen medlem.

Andreas heter jag, 27 år gammal och bor i Tyresö. Är mer eller mindre uppvuxen på sjön under somrarna. Började med en optimistjolle när jag var 7-8 år, fick sedan en liten motorbåt med 25hk vid ca 11-12 års åldern. Denna bytes sedan ut mot en Flipper 575 med en Yamaha 115hk. Nu är det en Flipper 717s med AD41b som gäller :)

Jobbar i farsans firma där vi har tillgång till en 2-mastad motorseglare på 17 meter i stål på 30 ton (M/S Aton).

Under 2008 tog jag Fartygsbefäl klass 8 samt maskinbefäl klass 8, innan det hade jag förarbevis, VHF cert och radar cert.

Har även jobbat i flottan stationerad på Muskö/Berga under några år, där jag även gjorde lumpen.

Under sommaren blir det så mycket tid som möjligt i skärgården! Tänkte försöka komma ut till Gotska Sandön i sommar om man hittar en bra väderlucka :)

Det var lite info från mig, kul att läsa om er andra!

Redigerad av AndreasD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...