Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
rgsson

Båtmässan i Sthlm drar igång!

Rekommendera Poster

AlltFörSjön drar igång i helgen i Stockholm. Någon som skall dit och kanske lägga ett bud på 55-fotaren? ;-)

Med ny båt och en lång lista på utsmyckningar och kompletteringar känns det roligare än på länge att gå dit. Ska bl a försöka hitta en ny kikare. Någon som har något förslag på bra märke, eller vet något märke man skall hålla sig borta ifrån?

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikare?

Ja det är kul med en bra kikare. Men du bör nog först fundera ut vad du ska ha ut av kikaren?

Jag tänker så här



- stort behov av stabil bild, typ sjögång på atlanten och möter lastfartyg = bildstabilisering med pris ca 8´



- behov av stort synfält ger en 7 ggr 50 kikare och mindre behov ger en mindre kikare



fördel med mindre kikare är lägre vikt och att det är roligare att ta med upp på öarna för spaning mot fåglar. Du kan ofta då också välja 8 ggr eller till och med 10 ggr förstoring?



Priserna varierar stort och en mindre kikare som jag gillar heter Steiner Safari... pris ca 2,5´



- har du behov av att se bra på natten måste du ha en dyr kikare med stor optikl, exempel är en Nikon för 5´



- men klarar du dig med dagtid är de där gula plastkikarna som säljs på mässan bra! ca1´ till 1,5´ och de är lite gummiartat vadderade också. Min är 10 år nu och funkar perfekt...



Eller så köper du alla kikarna... över tid då, under 25 år hinner man köpa på sig alla de här.

Så jag tycker att de där gula kikarna är tillräckligt bra men annars en mindre steiner typ eftersom det är bra optik och lätta kikare är bra för barn att använda. 10 års garanti!



OBS ett ovärderligt tillbehör är ett nackband med flytväst för kikare! Jag har testat, funkar! Man blir så glad när man krokat på bandet på båtshaken och lyft upp den i båten igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall dit på Tisdag.

Nåt bud på nån 55 fotare skall jag inte lägga.

Min nuvarande och sista båt är 28 fot. Det tycker jag egentligen är tre fot för långt. Min förra båt var på 25 fot - det var alldeles lagom. Den hade dessutom skaplig ståhöjd för en fullvuxen man. Men jag saknade en innre styrplats.

Lite småpylar som saknas för att färdigställa mina pågående arbete - på mässan eller under Stockholmsbesöket - kommer jag att köpa. Sen kan det ju bli ett och annat impulsköp. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog ett besök i helgen med hustrun och sen med mig själv någon gång under veckan... Har av olika skäl hunnit med mässan i Helsingfors och Göteborg redan, men har lite tur att kunna besöka dessa i tjänsten.

När det gäller kikare är jag förtjust i sådana med inbyggd kompass till pejling.

Hade väldigt gärna kunnat göra klipp på diesel, t.ex. 50% baratt vid bokning av en kubik eller två, men något sådant erbjudande har jag aldrig sett... och räknar väl inte med det i år hellercrying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, visste inte att det fanns så många varianter! Tack för tipsen! Jag tar med mig ditt inlägg till mässa så får vi se vad det kan bli för något.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska dit på söndag och ev. En dag till i veckan sen. Ska ju tydligen vara ca 100 båtar fler i år än förra året så det bådar ju gott. Blir nog inga större inköp, möjligen spontanköp av tillbehör eller så. Båten är ju rätt ny och tämligen fullmatad. Känns nästan lite trist att inta ha så mycket att sukta efter på mässan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska dit på söndag med en kompis. Snabbt springa förbi alla motorbåtarna. Titta på kappseglingsbåtarna efter smarta lösningar på trim mm att kopiera på min egen båt. Klämma, känna, pilla och vrida och vända på alla tillbehör. Kolla in veteranbåtarna. Ta hem en massa broschyrer jag aldrig kommer att titta i. Köpa väldigt lite. Dricka för mycket kaffe. Som vanligt alltså.



+en sväng på tisdag kväll som det ser ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen mening och bjuda på 55 fotaren.

Han säljer aldrig nåt, bara köper.

Han har köpt 2 båtar av mig och en tredje är på gång.

Förmodligen blir det nåt sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...