Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Davidoff

Ritning på vagga?

Rekommendera Poster

Någon som kan tipsa om var man hittar en bra ritning på trävagga? /D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Om du nu ska bygga en trävagga själv så rekomenderar jag dig att mäta upp en vagga som en likvärdig modell ligger i. Hursomhelst, så blir det enklare och billigare att köpa en begagnad inställbar vagga på tex blocket. Jag byggde en vagga för ett par år sedan det tog en hel helg. virke och skruv gick lös på 2000kr, plus hyra av släp och verktyg. clarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Bra idé. Kollar upp Blocket. Å andra sidan har jag gratis virke, så det kanske inte blir så dyrt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag byggde en vagga till min Albin Viggen efter en ritning jag hittat i en dansk båttidning. Vaggan klarar av båtar upp till c:a 3 ton och stöttorna är inställbara i bredd, vinkel mot båten samt i höjdled. Total kostnad för bygget c:a 1.500 kronor. Mycket stabil och bra konstruktion. Mailar ritningen till dig om du är intresserad. /Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här är en bild ja hitta på nätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna artikeln har jag elektroniskt om du vill ha den så skicka ett mail till staffanjohansson@home.se Jag har inte byggt den själv men det verkar väldigt bra. Mvh Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag har tutat ihop en vagga till min Magnum som jag skall bygga till hösten om jag får tid förståss. Vaggan är gjord av metall för jag tror det blir mer hållbart i längden. Den kommer att ha en vikt på 70kg. Den skall bli demonterbar för transport. Kostnaden för bygget ligger väl nu runt 2000 kr idag men kan ju variera beroende på järn priset efter sommaren. Trä är väl annars det man skall bygga med nu om man vill komma undan med den billigaste materialkostnaden nu efter stormen. Bifogar bild på vaggan. Ha det fint

post-9380-1394234376,4799_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan få en trävagga av mig, efter att jag sjösatt min båt. ( Smilling 28 ). det behövs endast en mindre renovering. Hör av dig om du är intresserad .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen9.gif

Vaggan som jag bifogade ritning på i tidigare inlägg och som jag tänkt bygga börjar verkligen ta form nu. Är klar med järnarbetet och skall nu snart när jag får tid börja med att såga till träklossarna till benen. Sen återtår bara lite färg så blir den jättefin och smidig14.gif.

Hälsningar

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik!!

Är inom det snaraste ägare till en Viggen. Är intresserade av din ritning på vagga. Finns den i format AutoCad och i dwg går det utmärkt för min del.

Mvh JanErik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är intresserad av alla ritningar på beprövade vaggor, helst i trä, som jag kan komma över.

Har en westkapp 23.

Behöver snickra nytt nu i vår :)

Mvh

Eddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trä går väl bra om det är en liten båt, men trä ruttnar och glappar upp. Bör nog alltid i så fall förbindas med gängad stång, muttrar och stora brickor så den inte ger sig.

Träkonstruktionen bör dessutom tjäras/impregneras eller helst byggas i tryckt virke.

Trä blir inte så dyrt om det är en liten båt, är båten större blir stål billigare och bättre.

Om båten är större typ 24 fot eller mer rekommenderar jag stål, både för att det är bättre att förankra presseningen i, och ifall man vill ha båten stående med masten rest betydligt mindre risk att den gnekar upp sig som trä kan göra.  Stål håller dessutom lika länge som båten om den är rostskyddad.

Stålvaggor brukar finnas begagnat att köpa då och då. De små brukar inte vara så dyra.

Jag säljer själv en Tyresövagga för segelbåt 36-40 fot, det har senast stått en Carrera Helsman i den. Finns just nu nedmonterad inomhusförvarad i norra Sverige. 7tkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Jag hade en stålvagga av känt märke. Den gav med sig i stormen på juldagen/natten till annandagen 2011. Jätte kul...

Båten gjorde en kinesgipp på land..

Botaniserade lite bland de fabrikstillverkade vaggorna. Kände att ingen passade min båt tillräckligt bra. Lite nojja uppstog nog..Men, byggde en egen konstruktion i trä. Efter mycket funderande och ritande på bästa lösningen. Det blev riktigt bra. Justerbar så den passar flera båtar. Eller om jag känner att jag flytta på den. så är den demonterbar. Åtkomligheten vid vårrustning är lika bra som en stål. Funderade på om jag ska börja serieproducera. Men, blir nog inte mycket billigare än en i stål. 

Den är tyngre, men hur ofta flyttar man på en vagga?  Byggde i tryckimpregnerat regel virke. De flesta förband är i vagnsbult med stora brikckor för att undvika att krossa fiber i största möjliga utsträckning. Finns några regelbeslag med tillhörande ankarskruv. 

Hursom helst, båten kommer aldrig ramla igen. Inte pga av dålig vagga iaf. 

Ska se om jag kan få upp ett  eller några bilder av bygget. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild på det mindre roliga arbetet. Det löste sig bra som tusan till sist. 

Att inte bara se till att båten blev bra. Att bygga och fixa en ny vagga kändes som onödigt/oplanerat extra arbete. Lägga tiden och pengarna på båten hade känts mer givande..Nåväl. det blev bra iaf.

Inte bara vaggan. Utan även båten.. Alltid kommer det någonting bra av alla händelser. I det här fallet vet jag inte. Men, båten är finare och bättre än någonsin på flera punkter. Har även en vagga som håller numera..

post-10017828-1394237383,6096_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sator skrev:

Hej!

Jag hade en stålvagga av känt märke. Den gav med sig i stormen på juldagen/natten till annandagen 2011. Jätte kul...  ....mm

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Minst lika intressant som ditt nya bygge är bilder på din gamla vagga som vek sig och kanske även en analys på varför !

Ofta väldigt lärorikt för många om du kan beskriva orsak och exakt vad som felade.

Just när det gäller både vaggor, stöttning och båtvagnar finns det otroligt många varianter, så det finns ofta många erfarenheter att lära. Sedan ser man ju även exempel på både dåligt underhåll, dåligt fastsatta pressar mm där ägare nästan ber om problem. Men så var det väl inte i ditt fall därför intressant att veta vad som pajade särskillt om det är en fabriksmonterad vagga.

Din nya vagga i tryckt regelvirke ser ut precis så som jag tänkte att den bör byggas. Stadig genomgående bullt, brickor och muttrar och virke som inte böjer sig, dvs dubblerat där det behövs. Snygg-enkel-stark.!  (men stål är starkare och krävs när det börjar bli stort)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...