mandus 0 Postad 17 Februari , 2014 Någon som vet vad en total renovering av en VP MD 2B kan kosta? Vad kostar en ny motor? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 17 Februari , 2014 Vad betyder total renovering ? Allt på motorn kan väl inte ha gått sönder. Eller är det i förebyggande syfte? Berätta mera. Ny motor inklusive montering, då brukar man tala om uppåt 100 000kr. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 18 Februari , 2014 Nja.. Motorn är från -76 så det behövs väl en rejäl översyn, har inte köpt båten ännu så jag kan inte specificera närmare, men har du ngn uppfattning om min och Max kost? Hls Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 Februari , 2014 Ursäkta stickspåret men vad är det egentligen med båtmotorer? Oavset det är bensinare eller diesel verkar det som att dom ska renoveras stup i kvarten. När man kör tex. min inombordare så går den nån timme med jämnt vartal i jämn belastning i bra arbetstemperatur. Min motor är 24 år gammal och har gått, om jag inte minns helt fel, ca 4000h. Den gr hur bra som helst men när man tittar på annonser osv, så är motsvarande motorer som gått typ 2000h att betrakta som rena vraken, renoveringsobjekt nästan??? EN motsvarande dieselmotor för industiellt bruk kan ju gå 50000h innan den betraktas som slut. VArför är det så? HAr jag fått en snedvriden bild av bilden av marinmotorer? Annat...? VAd kan vara slut på en motor när den verkligen behöver renoveras. Lopp, kolvar, kolvringar, ev dieselpump, vevlager och lite packningar. Kanske att ventiler och styrnigar behöver piffs upp. Ingen extrem uppgift för en normalhändig. Sen kan ju kylkanaler osv. blvit dåliga, rostiga, igengeggde osv om kylningen är sjövatten. Då behövs kanske nytt block åxå och är väl kanske lika bra att byta hela motorn i säfall. Aven sjövatennpumpsidan, på glykolvattenkylda, kanske behöver lite epoxykomposit om det ärgat. Så kostnaden är väl reservdelspriser på det som måste bytas ut och tiden. Kolla med en motorrenoveringsverkstad vad dom tror behöver göras och vad dom tippar på att det kostar, vore intressant att få en bild av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 18 Februari , 2014 Åldern är inte avgörande (Min är från -71 och har gått drygt 6000 timmar) däremot är skötseln, framförallt oljebyten viktigt. Dessutom bör den ha varit försedd med färskvattenkylning, för det brukar vara rosten eller dålig vinterkonservering som tar dom till slut inte användningen. Be säljaren att beskriva hur han brukar sköta vinterkonservering och service. Kan han inte beskriva handgreppen har han troligen inte gjort någon service! Kolla även om motorn och motorrummet är rent och snyggt det säger en del. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 19 Februari , 2014 Gå in på Saildrive.se och kontakta dem - de arbetar med att bygga om utombordare till inombordare likande det sätt som en gång gjordes med MB2B-motorn, och jag tror också de arbetar med sådana motorer. OOOPS! Fel motor... glöm det där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Februari , 2014 Går motorn så fortsätt köra, att renovera den är jag tveksam till enorma priser på delar även på beganade, motorn ifråga är tung och har under hela sin levnad varit aningen skakig och kan inte jämföras med en modern motor. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 19 Februari , 2014 Håller med tidigare inlägg om att köra och vårda så länge det går. Är motorn färskvattenkyld (vilket den borde vara om den överlevt så länge), så kan den hålla länge än. Min MD11 höll i 33 år trots sjövattenkylning, men byts just nu ut mot en ny. Priset bör landa strax under 40000 kr pluss några kablar. Men det har vi inte sett ännu. Håller tummar att allt lirar. Som sagt kör på med gammalt, men börja inte göra dyra renoveringar. Dom tar aldrig slut och ju dyrare dom blir desto mindre lust har man att ge upp och köpa nytt. Byt direkt om det börjar krångla! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2014 Vad man kan lägga på en gammal motor är topplocksrenovering och justering av spridare. Byte vattenpump och liknande enklare grejer som kan fixas själv. Helrenovering betyder väl att allt plockas isär, mäts upp och byts till nytt om det närmat sig gränsvärdet. Sånt kostar mer än nytt och görs nog inte. Däremot kallas det helrenovering lite felaktigt ibland. Då kanske man bytt spridare och vattenpump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mandus 0 Postad 19 Februari , 2014 Tack! Bra tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 17 Mars , 2014 Ja varför ska man renovera stup i kvarten. Inte river man en bilmotor varje år och donar med saker som uppenbarligen fungerar. Rör aldrig något som fungerar, rådet är gångbart i de flesta lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 20 Mars , 2014 Någon som vet vad en total renovering av en VP MD 2B kan kosta? Vad kostar en ny motor? Tacksam för svar! Om du hittar någon som renoverar seriöst dvs, mäter som någon skriver i svaren du fått så tror jag du har delar för 15 - 17 tusen samt 10 timmar arbete. Kanske 23 tusen på sluträkning utan urtagning och isättning. har du ett drev eller backslag som fungerar väl kan det sluta där annars blir det lätt 10 -15 tusen till. Mao. rör inte det som gör det det skall när både båt och motor är till åren komna utan sköt det noggrant så kan det funka i 20 år till. När du byter motor kommer det oftast till en hel rad grejer som axel, propeller osv. saker som man inte tänker på när man kikar på motorer på en båtmaässa. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser