Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Mackey

Navionics sjökort är en allvarlig säkerhetsrisk

Rekommendera Poster

Läste en artikel om detta i senaste Praktiskt Båtägande 2014-03 om att det tydligen kan vara en begränsning i plotterns beräkningskapacitet och hur kartdata är lagrat.

Navionics tänker lösa problemet med att se till att när utzoomning sker så skall åtminstonne symboler visas som en markering över de områden där mer info finns. Detta skall tydligen komma i nästa uppdatering, närmsta månaderna.

Intressant att följa utvecklingen vad som nu händer, tydligen har problemet varit känt av tillverkaren längre tid, men de inser väl nu att något måste göras snabbt.

Tyvärr finns inget att länka till på PB's hemsida så ni får kolla i tidtningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen skillnad i detta avseende om du har Guld eller Silver versionen.

Silverkorten har mindre info. Man har sparat in på kartinfo för stora djup och detaljer som är mindre viktiga för fritidsbåtar och mindre båtar.......Så av den anledningen så borde det rent tekniskt vara lättare för plottern att omsätta tillgänglig info och visa det som finns. ... MEN jag tror inte det skiljer i praktiken, det är nog samma problem ungefär lika för båda.

Ide'n med silverkorten är att kunna täcka större område på ETT kort (Hela Europa) men nackdelen är att man då sparat bort detaljinfo som bedöms kunna undvaras. Priset är ju lågt så det kanske inte skall få vara den enda navigeringsinfon ombord !

Men uppdatera kartan om du får när det fixat denna Bugg (för jag tycker det kan kallas en Bugg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln i Dagens båtliv http://www.dagensbatliv.se/sjokort/navionics-digitala-sjokort-far-rejalt-stryk-av-alandia har nu besvarats av Navionics mångordiga grundare Giuseppe Carnevali http://www.dagensbatliv.se/sjokort/alandia-launches-a-new-breed-of-imaginative-marketing-create-a-scoop-by-bashing-a-good-product-to-sell-more-insurance

Dessvärre tycker jag det verkar mest gälla att slingra sig och så längt som möjligt missförstå problemet till fördel för Navionics. Jag ska försöka sammanfatta lite av det mest anmärkningsvärda, men jag är färgad av alla fel och brister jag sett så läs även Navionics svar.

Navionics beskyller Alandia för att enda syftet med att visa på dessa fel i Navionics sjökort är att framhäva Alandia som ett företag som bryr sig om säkerhet. Så kanske det är, men felet blir ju inte mindre allvarligt för det!

Navionics surar för att Alandia inte skrivit något om att de erbjudit Alandia mera felfria sjökort med andra zoominställningar. Ska man verkligen behöva specialbeställa sjökort för att vara säker på att lämplig information visas?

Navionics skriver att gamla goda papperssjökort alltid visar rätt (troligen ironi) och att man behöver en 50-skärm för att få in ett sådant sjökort. Vilket dravel, även i skala 1:50 000 på skärmen (plotter eller dator) saknas viktig information vilket omöjliggör säker navigering.

Navionics skyller på att man kan ställa in plottern för att visa olika mycket information i olika zoomnivåer. Det förklarar inte att vissa 3 m grund visas och andra inte, eller att vissa sjömärken visas och andra inte. Det enda som kan förklara detta är att Navionics lagt viss viktig information i fel zoomnivå.

Navionics säger att det finns fel i elektroniska sjökort och att vi användare tenderar att lita för mycket på dem. Det är ett viktigt påpekande, man måste vara medveten om att det kan vara fel även på elektroniska sjökort. Problemet är att dessa fel (att ett grund syns och ett annat inte osv.) är så omfattande och så spritt över hela Sverige att det måste röra sig om ett fel i Navionics arbetsrutiner vilket är oroande.

Navionics förklarar att deras databas är stor och att det inte är konstigt om det finns fel. Det håller jag med om, men problemet är som sagt att information av samma vikt för navigationen ligger i olika zoomnivåer så att man blir lurad.

Navionics framhåller fördelarna med att vi användare kan korrigera sjökorten själva och inom fem minuter kan alla som vill ta del av denna information. Det är bra, men är det rätt? Det skulle vara bättre om Navionics tog emot felrapporter och hanterade dem. Man kan läsa väldigt många trötta inlägg om att folk anmäler fel, men att Navionics inte gör något. Jag har själv anmält felet utanför Lidingö utan respons.

Navionics skriver att även data i S57-format saknar grund och vrak. Igen, Navionics har inte förstått problemet. Data finns, men den visas inte på rätt vis i Navionics sjökort.

Navionics avslutar med att om Alandia verkligen vill delta i arbetet med bättre säkerhet på sjön borde de uppmuntra båtägare att rapportera fel, uppdatera sina sjökort kontinuerligt och använda alla zoomnivåer istället för att ägna sig åt marknadsföringskampanjer. Att använda alla zoomnivåer måste jag tycka är ett orealistiskt krav, man ska inte behöva gå till skala 1:25 000 för att få reda på att ett grund är 0-3 m och inte 3-6 m som det visas i skala 1:50 000.

I morgon ska jag på båtmässan och kolla plottrar och Navionics...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey att du skrev allt jag inte orkade.. :)

 

Håller med om herr G's drävel kommentarer! Säger allt och ingen ting

om det riktiga problemet!

 

Att Alandia gjort en PRkupp på detta och lyckats. Det är bara att gratulera. Men samtidigt har de gjort klart för oss användare om säkerhets risken. Har hört on detta förut. Men trodde inte faktiskt det var så stora problem..

Klart är att man bör fortsätta använda papperskorg tillsammans med plotter. Dock tycker jag att man bör ha bättre säkerhet än vad man har idag. (I en plotter) Det verkar som man satsar mer på bling bling funktioner i plottrarna idag. Än att lägga mer energi på att de fungerar korrekt. Tycker tillverkarna borde ta mer ansvar för att kartmaterialet de stöder. Fungerar korrekt.

Kan man landa trafikflygplan i blindo. Med hjälp av gps. Så bör det vara rimligt att en båtplotter visar var man är. Tvådimensionellt.

 

Ska till mässan i morrn med. Ska kika på plotter jag med. Men glider nog på det. Ska prova någon app i paddan till sommaren. Raymarineplottern men Navionics kartorna får ligga kvar i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flygplan landar inte själva med GPS, de använder ILS, Instrument Landing System som guidar dom ner på marken. Det kräver utrustning på flygplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bättring att finna på mässan, kollade Simrad och Huminbird.
Samma problem med vit- eller ljusblåmarkerade grund i skala 1:50 000 när de borde vara mörkblå.

Navionics och/eller plottertillverkarna verkar inte ta problemet på allvar eller så är man självmordsbenägna.

Trist!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som orkar kan det vara intressant att läsa sidan 63 i

http://www.batliv.se/pdf-tidning/Batliv_2014-2.pdf

där Hans-Christian Grande, Navionics Area Manager Scandinavia bl a säger:

"I höstas beslutade vi om en plan för både uppdaterng av informationen och en uppdaterng för svenska vatten, där vi kommer att använda S57-systemet."

 

Det verkar alltså som om Navionics tidigare INTE har använt S57-data för de svenska sjökorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat ToR Stockholm - Bornholm i sommar och konstaterat att problemet med visning av för stora djup och att endast några av alla prickar visas är utbrett i stor mängd längs hela denna kustsräcka. Mycket in- och utzoomande har det blivit. :)

 

Utan papperskort hade vi kanske gått på grund, antingen för att navigatorn visat fell eller för att för mycket egagemang måste ägnas åt att zooma in maximalt för att man ska vara någorlunda säker på att man får se all information på rätt sätt.

 

Jag har bl.a. anmält felet utanför Lidingö och även gjort en generell felanmälan av systemfel och/eller datahanteringsfel till Navionics. Tyvärr får jag inga svar.

Det är synd att Navionics vill tiga ihjäl de allvarliga problemen för det finns en hel del jag gillar med Navionics.

 

Jag skulle också vilja veta om den uppdatering till S57 Navionics gjort även gäller gamla sjökort. Någon som vet?

 

Mackey

 

Tillägg

En artikel från Dagens båtliv som tyvärr inte gör att man känner sig mera säker när det gäller Navionics och andra vektoriserade sjökort.

http://www.dagensbatliv.se/sjokort/kan-vi-lita-pa-digitala-sjokort

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade Västervik Härnösand i månadskifftet Maj juni. Båten hade ingen plotter.

 

Satt hemma en kväll och satte en waypoint, i form av en golfflagga,  vid varje remmare, boj och fyr i öppen sjö - som vi skulle kunna passera - i min egen plotter som jag tänkte ta med.

 

Sen kom kompisen som skulle med och som är lite svagsynt. Han tyckte att vi skulle ta hans plotter som är mycket större och ljusstarkare. Mitt kort passade i den. Dessvärre låg alla waypointsen  i min plotter och inte på kortet.  :(

 

Men det gick bra ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Håller med mackey om att problemen verkar ganska omfattande och utbredda. Har senaste uppdatering av programvara i mina HDS plottrar och senaste uppdatering från Navionics Gold. De öar och skär som tidigare saknats verkar finnas med i nya uppdateringarna, men utmärkningen ser bitvis mycket märklig ut.     För någon vecka sen körde grabben och jag lederna från Pukaviksbukten till Hasslö och tillbaka här nere i Blekinge. Det var visserligen några år se jag körde de aktuella sträckorna, men jag har ändå åkt där tillräckligt många gånger för att med ett bra sjökort kunna åka i planingsfart hela vägen.

 

Nu blev det inte så, eftersom det zoomläget som gav lagom framförhållning för 20 knop visade endast hälften av prickarna i t.ex. en rad av 4 röda och 3 gröna.   Detta skapade förstås förvirring och osäkerhet och störde rytmen  i både körning och navigation. Då grabben är " under utbildning" efter ett nytaget förarbevis saktade vi ner, zoomade in och ut, räknade prickar och jämförde kort med verklighet. Tyckte det var mycket irriterande att inte se alla prickar i samma zoomläge som funkade bra för den tänkta farten..  

Att tvingas dela skärmen för två olika zoomlägen tycker inte jag är något bra alternativ, kanske borde man satsa på en skärm till vid förarplatsen.

 

Skrev till Navionics representant här på sajten...här är mitt mail och svaret jag fick...

 

 

 

  • photo-thumb-104865.jpg?_r=1400506681
  • Medlemmar
  • 199 inlägg

Skickat 01 aug 2014 17:10

Hej där

Har skrivit om Lowrance HDS apparater i kombination med Navionics kort i tråden Navionics.    Efter uppdateringar av både plottrar och sjökort stämmer det mesta mycket bättre än tidigare...dock dök det upp några nya konstigheter, t.ex. att samma sjömärke finns i dubbel uppsättning i sjökortet, men endast ett i verkligheten. Exempel i länken.....

 

http://kartor.eniro.se/m/ukr8C

 

 

 

Det händer också att några prickar i en rad finns med, men för att se samtliga i passagen måste man zooma in ytterligare, trots att det i mina ögon finns plats för infon i tidigare lager....

Det skapar en viss förvirring när antalet och färgerna man ser i verkligheten  inte stämmer med sjökortet....

 

http://kartor.eniro.se/m/5r9H5

 

Medveten strategi för att få med några prickar så tidigt som möjligt  i zoomlägen? eller missar??  

 

Navionics
Navionics

Kadett

  • default_large.png
  • Medlemmar
  • 5 inlägg

Skickat 04 aug 2014 10:24

Hei,  Doble sjømerker jobbes det med,  dette er spesielt i områder med Hydrographica kart hvor disse ofte er markert på både S57 kart og Hydrographica sin database, men ofte ikke helt nøyaktig lik posisjon slik at de vises i nærheten av hverandre.  Dette blir ryddet opp  i slik at kun Hydrographica blir vist.

 

Når det gjelder andre prikker, så skal vi se om vi kan løse dette også.  

 

mvh

Hans-Chr. Grande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Skrev till Navionics representant här på sajten...här är mitt mail och svaret jag fick...

 

Skickat 01 aug 2014 17:10

 

Hej där

Har skrivit om Lowrance HDS apparater i kombination med Navionics kort i tråden Navionics.    Efter uppdateringar av både plottrar och sjökort stämmer det mesta mycket bättre än tidigare...dock dök det upp några nya konstigheter, t.ex. att samma sjömärke finns i dubbel uppsättning i sjökortet, men endast ett i verkligheten. Exempel i länken.....

 

http://kartor.eniro.se/m/ukr8C

 

Det händer också att några prickar i en rad finns med, men för att se samtliga i passagen måste man zooma in ytterligare, trots att det i mina ögon finns plats för infon i tidigare lager....

Det skapar en viss förvirring när antalet och färgerna man ser i verkligheten  inte stämmer med sjökortet....

 

http://kartor.eniro.se/m/5r9H5]http://kartor.eniro.se/m/5r9H5]=http://kartor.eniro.se/m/5r9H5]http://kartor.eniro.se/m/5r9H5

 

Medveten strategi för att få med några prickar så tidigt som möjligt  i zoomlägen? eller missar??

 

 

Skickat 04 aug 2014 10:24

 

Hei,  Doble sjømerker jobbes det med,  dette er spesielt i områder med Hydrographica kart hvor disse ofte er markert på både S57 kart og Hydrographica sin database, men ofte ikke helt nøyaktig lik posisjon slik at de vises i nærheten av hverandre.  Dette blir ryddet opp  i slik at kun Hydrographica blir vist.

 

Når det gjelder andre prikker, så skal vi se om vi kan løse dette også.  

 

mvh

Hans-Chr. Grande

Bra att Navionics ska åtgärda felet med dubbelprickar, men märkligt att man inte - innan man släpper en ny produkt - löst befintliga problem med otydlig visning av prickar och djup. Det är ju i stort sett ett år sedan Navionics beslutade om denna uppgradering.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.pantaenius.se/se/nyheter-evenemang/nyheter/newsartikel/news/plotternavigering-i-skaergaarden.html

 

Intressant läsning som Mackey redan länkat till i annan tråd (om grundstötning pga lågt vattenstånd).

 

Här har vi ett annat försäkringsbolag, Pantaenius, som pekar ut plotteranvändning som huvudorsak till grundstötning i gissningsvis 80% av fallen. Navionics nämns i ärlighetens namn inte. Läser man de tre återgivna typfallen av skadeberättelser är det åtminstone två som stämmer väldigt väl in på de problem vi har kommit att (numera) bli uppmärksamma på: mörkblå områden som är ljusblå ibland, och objekt som saknas. Det aktuella försäkringsbolaget propagerar för användning av papperskort och pekar ut plottern som en risk. Värt att tänka på tycker jag, oavsett vilken kombination av plotter/kort man råkar ha.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns riktigt bra att många nu - inklusive tillverkare av elekroniska sjökort - förstår problemet, deltar i debatten och tar detta på allvar.

 

 

Jag ser fram mot en tryggare och säkrare användning av plottern nästa säsong med betydligt färre in- och utzoomningar för att se alla grund och prickar på ett korrekt vis.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte till nästa säsong.

Det här är ett "fel" eller "egenskap" inbyggt i konceptet plotter med vektorkort. Man _måste_ begränsa informationen när man zoomar in. Kan behövas lite tid för att lösas bra misstänker jag.

 

Pantaenius rekommendation att:

- lägga upp rutten på ett papperskort, som ju har mycket större "display", för att komma fram till listig väg undan farligheter.

- sedan använda plottern för att köra den rutten

är nog en bra kombo.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl när man zoomar ut som man måste begränsa infon för att det inte ska bli för rörigt; vartefter man zoomar in kan man ju ta med allt mer info i bilden? I lite utzoomat läge då tex ett trångt sund med täta prickar ska visas blir det svårt att få med alla prickar eftersom deras ikoner tenderar att överlappa varandra eller dölja öar och liknande. Detta är ett generellt problem med vektorformatet och egentligen inte unikt för plottrar.

 

Hur man än vrider och vänder på det är dessutom vektorformatet ett förenklat format jämfört med det rasteriserade. En kustlinje t ex med alla dess ut- och inbuktningar låter sig egentligen ganska dåligt approximeras med en serie vektorer. Ju fler vektorer desto bättre avbildning men även desto mer information och desto fler beräkningar för att visa bilden, och det är ju just en förenkling man vill åstadkomma så man vill ju inte ha alltför många vektorer. Det blir en kompromiss hur man än gör. De fördelar som finns med vektorformat blir dessutom intet värda om formatet, när det realiseras i praktiken, innebär en försämring jämfört med det rasteriserade, och med konsekvenser som att båtar går på grund och sjunker pga att information visas felaktigt eller inte alls.

 

Tycker nog fortfarande att ett rättat rasterkort på en PC i ruffen men med t ex separat ljusstark 21"-skärm vid förarplatsen är ett utmärkt alternativ. Då kan man köra hyggligt inzoomat, man har ändå god framförhållning tack vare skärmens storlek, och det finns inte någon egensinnig programvara och/eller datakälla som kan leda till att information döljs. Givetvis finns det ändå tillfällen när plottern med dess vektorkort av praktiska skäl är det enda alternativet, t ex då man har begränsat med plats eller förarplatsen är oskyddad, men då får man vara lite mer försiktig eftersom man inte i samma utsträckning kan lita på informationen som visas.

 

Helst skulle man vilja att det fanns någon typ av kvalitetstest som plottrar och vektorkort skulle behöva genomgå innan de fick säljas till konsumenterna. Det känns som om det finns alltför många brister idag. Folksam har ju t ex fört statistik över olika värmepumpars haveriprocent. De har även testat fasadfärgers mögeltendenser. Det vore inte så dumt om något försäkringsbolag kunde testa vektorkort och plottrar. Kanske med krav på att endast godkänd utrustning får användas om försäkringen ska gälla. Eller om Sjöfartsverket fick ett ansvar för att testa och godkänna plottrar och vektorkort.

 

Håller med i allt annat som Mackey och Anders_St skriver ovan.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Pantaenius rekommendation att:

- lägga upp rutten på ett papperskort, som ju har mycket större "display", för att komma fram till listig väg undan farligheter.

- sedan använda plottern för att köra den rutten

är nog en bra kombo.

 

Det går väl bra för en motorbåt som skall köra från punkt A till Punkt B.

 

För mig, som i huvudsak ensamseglar, var det i så fall bättre att återgå tll pappersjökort nästan i sin helhet. Eller börja använda dator med BSB-kort som jag hade i några år -om inte korten i plottern blir bättre. Fast det är de kanske redan - om jag uppdaterar mitt nyaste kort - enligt Navionics HC

 

Även efter att ha laddat ner nya sjökort över vissa område av mina navonics Europakort, har det blivit en aning bättre men det har dykt upp en del andra konstigheter i stället. Jag får nog följa det av Hans-Chritians förslag som gick ut på att radera hela appen och ladda in den igen.

 

Men det får jag göra när allt lungnar ner sig lite. Dvs frammåt vintern.

 

För en västkustseglare som inte seglar längre bort än Lindesnäs i Norge. Blekinge, Bornholm och Danmarsks öst och västsida samt Tyskland kanske en bit in i Polen och vete katten om det inte sträckte sig åt Holland till också, så räcker det med det Danska kortet. Där är ju hela svenska Västkusten med.

 

Det Danska kortet fungerar för mig alldeles utmärkt. De två öarna som inte fanns med, vid Resö, om jag zoomade ut så att jag såg nästa sjömärke finns med och prickarna också, när jag zoomar ut så jag har en skaplig översikt.

 

För skärgårdsnavigering är det kortet helt ok. Hur det blir med prickar i öppet hav återstår att se.

 

Då det enligt Hans-Christian på Navionics är samma databas sjökorten hämtas från så borde även Europakortet fungera tillfredställande för skärgårdsnavigering.

 

Det enda som jag inte gillar är det sättet som  text visas på. Vid vissa Zoomningsläge visas namn på vissa obetydliga öar, flera distansminutrar från deras läge, samtidigt som namn på, ur navgatorisk synpunkt, viktiga öar och samhälle mm inte finns alls.

 

Sen finns det en massa namn på små obetydliga platser och gårdar - en del helt felplacerade. Och så alla dessa texter med "undervattenskabel" som bara rör till sjökortsbilden.

 

När jag får bytat fönster i hela huset och målat klart och byggt om en altan för äldsta dottern. Sen var det visst nåt hot om ett relativt stort eljobb hos yngsta dottern. Då skall jag sätta mig ner och närmare gå igenom mina digitala sjökort. När jag gjort det jag kan själv får jag skicka mail till Hans Christian med klagomål. ;)

 

Vila rast upphör - åter mot husfasaden  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte till nästa säsong.

Det här är ett "fel" eller "egenskap" inbyggt i konceptet plotter med vektorkort. Man _måste_ begränsa informationen när man zoomar in. Kan behövas lite tid för att lösas bra misstänker jag.

 

Pantaenius rekommendation att:

- lägga upp rutten på ett papperskort, som ju har mycket större "display", för att komma fram till listig väg undan farligheter.

- sedan använda plottern för att köra den rutten

är nog en bra kombo.

I Seapilot fungerar detta på riktigt sätt redan. Nu finns Seapilot inte till plotter bara till telefoner, läsplattor och dator med Win 8. Där fungerar det som i rasterkort, zoomnivåerna följer papperskorten, har man zoomat längst ut är informationen från t.ex. 1:250 000, därefter följer 1:50 000, 1:25 000 och så vidare, allt som finns med i papperskorten i dessa skalor finns också i de olika zoomnivåerna. Det skiljer så mycket mellan dessa nivåer att man inte missar detta, det finns också linjer när det finns en bättre skala som i pappersjökorten. Enligt Seapilot är detta en standard som finns i ENC/ECDIS

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte till nästa säsong.

Det här är ett "fel" eller "egenskap" inbyggt i konceptet plotter med vektorkort. Man _måste_ begränsa informationen när man zoomar in. Kan behövas lite tid för att lösas bra misstänker jag.

...

Jag hoppas och tror att man ska lösa prickproblemen snabbare. Navionics tog tag i felfärgningen av grund och verkar ha löst detta och prickarna jobbar man enligt uppgift på.

 

Det bör ju gå att lägga alla prickar i ett lager så att de inte visas alls innan man zoomat in tillräckligt långt för att alla ska få plats. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jobbes på spreng med prickorna.

 

Ting er ikke like lett som mange skal ha det til,  ENC / Ecdis/ S57 er ikke perfekt, bruken av dette er ment for 20+ tommere på skip, ikke 5" plottere for lystbåt navigasjon langs kysten.  

 

Navionics er ikke perfekt, men det er det heller ingen andre som er. Hvis man begynner å zoome i kartene vil man se at pricker også her vil komme på forskjellige zoom nivåer. Man kan også diskutere når man ønsker å vise informasjon.  Noen har jo 21" skjerm og pc, mens andre har en liten 5" skjerm med gammel og treg prosessor, samtidig som plotter produsenter lager nye produkter med bedre prosessorer og bedre skjermer.

 

Jeg håper dere kan smøre dere litt lenger med tålmodighet, jeg vet at det ikke går an og gjøre alle til lags, det er meningene for spredt for, men forhåpentligvis blir de fleste fornøyd når vi kommer med flere oppdateringer fremover.

 

PS, Jeg er å treffe i Gustavsberg i helgen hvis noen ønsker dette.

 

Mvh

Hans-Chr. Grande

Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips att besöka Allt på Sjön i Gustavsberg i helgen, http://www.alltpasjon.nu/, och passa på att prata med Hans-Christian.

 

Enligt uppgift ska man även kunna få se de nya Volvo Ocean Race modellerna.

 

Gratis parkering och gratis entré.

 

Mackey

 

EDIT: Glömde att säga att jag inte har några intressen i mässan.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart vill jag att Navionics sjökort ska bli bättre och innehålla färre felaktigheter. Efter senaste uppdateringen jag gjorde stämmer öar skär och färger på grundområden ganska bra i de vatten jag rör mig i här nere i Blekinge.

Utprickningen som dyker upp i olika lager är fortfarande ett problem som jag hoppas man löser som HC säger.

Samtidigt vill jag påstå att korten och plottern i många fall är vida överlägset papperskorten. Papperskorten går inte att Zooma in ..... och när jag är ute och fiskar och använder ekolodet i kombination med plottern laddat med Navionics kort för väskusten, Danmark, sydkusten osv. får jag betydligt mycket mer information ur plottern och navionics kortet än vad jag kan få ur något befintligt papperskort.

 

Man måste komma ihåg att alla sjökort innehåller felaktigheter, man ska använda alla hjälpmedel som finns till hands...... det är ju alltid verkligheten som man måste förhålla sig till.....

 

Men som sagt....... det har varit en del ganska grova missar som jag har svårt att förstå att de funnits med så länge... men i mina hemmavatten är dessa efter senaste uppdateringen justerade och numera ett minne blott..... nu hoppas jag att utprickningen också fixar sig så småningom....

 

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som hört något om uppdateringar av Navionics?

 

Det senaste jag hörde var att Navionics jobbade med att kunna visa prickar på ett bra sätt, se ovan.

 

Dagens båtliv rapporterade också att djupkurvorna inte stämmer, http://www.dagensbatliv.se/sjokort/digitala-sjokort-har-fel-och-brister-trots-ratt-underlag-fran-sjofartsverket-och-hydrographica

 

Det ska bli spännande att se om det är någon idé att uppdatera sina sjökort i vår?!?!?

Ser redan fram mot Allt för sjön, då ska jag testa Navionics.

 

Mackey

 

Tillägg: Ryssarna kanske använder Navionics, de tror att de är i Finska viken men i själva verket är de i Kanholmsfjärden.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte uppdaterat sedan början på Juni, så jag vet faktiskt inte. Däremot tycker jag som konsument att det är oerhört svårt att veta om det är datan i Navionics kort som är det största problemet, eller om det är hur min plotter är konstruerad och hur den väljer att visa den information som finns i sjökortet.

 

När vi upptaderade både plottrarnas programvaror och Navionics kortet kunde vi konstatera  att bägge uppdateringarna påverkade hur informationen visas......

 

Självklarhet måste all den information som finns hos Sjöfartsverket och Hydrographica  in i korten, den skall inte ändras eller sorteras, allt ska med.  Det kravet ska vi inte ge efter på.....

 

Att djupkurvor inte är exakta kan jag leva med, jag kör med ekolodet konstant påslaget så jag kan jämföra sjökortet med verkligheten.

 

Sjöfartsverket och Hydrographica leverar det bästa som går att få, men inte ens det är exakt.

Idag ser sjömätningen lite annorlunda ut, men på -80 talet körde vi med mätbåtar i kratta....

Då gällde det att mätledaren i ledarmotorbåten hade starka nerver. Utöver ledarmotorbåtens egna lod, hade han kanske 4 båtar eller fler i krattan att  hålla reda på. Varje båt skulle hitta 3 meterskurvan och sen slå stopp....vi förare i båtarna hade ingen möjlighet att se själva utan fick stopporder via radio....

Var det en klar kurva där vi skulle stoppa, eller en topp som stack upp med djupt vatten bakom?  Med svaga nerver i ledarmotorbåten slogs det stopp tidigt, var det tuffare tag så kunde man studsa över en sten och tvingas halta tillbaka till moderfartyget med stukad propeller för lite hantverk med slägga och vinkelslip.....

 

Resultatet ser lite olika ut, men vi har ändå fantastiskt bra underlag hos Sjöfartsverket och Hydrographica....  Det vill vi ha i våra plottrar också....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Da er vi godt i gang med oppdateringer langs kysten. For mobile apper har vi allerede publisert Oslo-Göteborg, samt både for plotter og mobil, Stockholmsområdet.

I løpet av neste uke håper vi at Oslo- Stockholm er publisert, både for plotter og mobil. Dere kan se hvordan dette ser her på vår webapp: http://webapp.navionics.com/?lang=en#@5 ... .399759,9z

 
 
 

Jeg er forresten på Messen i Stockholm idag, søndag og i morgen Mandag. Ta en tur innom hvis du vil ta en kartprat.

Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan H-C G!

Tittade in på svenska sydkusten, Blekinge är våra hemmavatten. Där kom ju flera uppdateringar förra våren, på mindre öar och skär som blev rätt efter uppdatering. Ett av felen som kvarstod var dubbel utmärkning av prickar på vissa platser. Kunde inte hitta dessa när jag zoomade omkring på navionics hemsida. Är det åtgärdat om man uppdaterar nu? Eller ska man vänta nån månad till för att få med fler uppdates?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan H-C G!

Tittade in på svenska sydkusten, Blekinge är våra hemmavatten. Där kom ju flera uppdateringar förra våren, på mindre öar och skär som blev rätt efter uppdatering. Ett av felen som kvarstod var dubbel utmärkning av prickar på vissa platser. Kunde inte hitta dessa när jag zoomade omkring på navionics hemsida. Är det åtgärdat om man uppdaterar nu? Eller ska man vänta nån månad till för att få med fler uppdates?

Hei Twister550,  Mange oppdateringer er gjort, men vi er ikke klare med hele Sverige enda.  I løpet av kommende uke regner jeg med at Stockholm til Oslo skal være klart, og at resten nord for Stockholm følger kort tid etter.

 

Mvh

Hans-Chr. Grande

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taget från den externa rapporten om Vestas grundkänning

 

"ii. Det fanns också brister i kartografin för de sjökortsverktyg som användes när det gäller hur de visade navigationsfarorna i liten och medelstor skala på korten."

 

http://www.hamnen.se/artiklar/kappsegling/expertpanel-laemnar-rapport-om-team-vestas-winds-olycka.html

 

http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content_v2/media/files/m36616_team-vestas-wind-inquiry-report-released-on-9-march-2015.pdf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taget från den externa rapporten om Vestas grundkänning

 

"ii. Det fanns också brister i kartografin för de sjökortsverktyg som användes när det gäller hur de visade navigationsfarorna i liten och medelstor skala på korten."

 

http://www.hamnen.se/artiklar/kappsegling/expertpanel-laemnar-rapport-om-team-vestas-winds-olycka.html

 

http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content_v2/media/files/m36616_team-vestas-wind-inquiry-report-released-on-9-march-2015.pdf

Skummat igenom delar av rapporten, där det verkar framgå att C-map har haft brister i visningen av tillgänglig information.

 

Till detta förefaller det som att navigatören och skepparen inte tagit sig tid att detaljgranska seglingsvägen.....

 

Ytterligare en brist som jag funderar på är att enligt utrustningslistan så tyckte jag mig uppfatta att det fanns ekolod ombord, borde inte det gå att ställa ett larm för visst djup??  det har jag på vårt Lowrance lod som piper vid vissa inställda djup för att inte jag av slarv ska missa grundflak/ stenar.....

 

Alla borde veta att sjökort aldrig är 100 % tillförlitliga och särskilt inte i ett sådant område som inte är särskilt tätt trafikerat......

 

Så i den här tråden kan man väl till Navionics försvar säga att det inte är den enda tillverkaren som har problem med visning av information i rätt zoomläge...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...