df90 14 Postad 7 Februari , 2014 Har bockat till nya kapellbågar till båten och skall nu montera nya beslag enl bilden. Frågan är hur fäster man dessa beslag bäst i kapellrören? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 981 Postad 7 Februari , 2014 Jag har borrat ett hål på tvären genom beslaget som jag gängat och satt i en skruv, som först passerar genom kapellröret. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 7 Februari , 2014 Det låter rätt, borra hål i rören så du kan dra in en skruv som hakar i skåran på bilden du skickade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 7 Februari , 2014 Tackar för era snabba svar! Ja det behöver väl inte vara krångligare än att fästa ihop dem med en skruv. Det får bli så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 981 Postad 7 Februari , 2014 Glöm skåran, borra ett hål i beslaget och gänga det! Rören har för tunt gods för att gänga i. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 7 Februari , 2014 Hej. Du mäter ut var skåran är på röret och slår ett eller två körnslag där. Så är det klart. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 8 Februari , 2014 Ännu fler förslag! Tackar för det, då blir det lite att välja på. Varianten med enbart körnslag låter enkel och smidig kanske blir till att prova det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Februari , 2014 Helt klart körnslag. Se till att ha bra stöd och dunka till rejält med typ 5kg hammare. Det är ju till för att beslaget inte ska ramla ur bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 981 Postad 9 Februari , 2014 Mina beslag är lite större och en aning böjda och går inte så lätt genom kanalen i kapellet. Därför föredrar jag att bara behöva köra igenom ett slätt rör. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Februari , 2014 Aha, då kan det vara bra med fastkörnade på en sida och losstagbara på ena. Då har du ju åxå koll på vilket håll du minterar dom åt, om du har tvä eller fler ungefär lika långa kan det vara lite hur skulle dom sitta nu igen? när du mekar dit dom... Ilandsproblem visserligen men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 981 Postad 9 Februari , 2014 Du kan göra som jag, märk den ena bågen på ena sidan med ett B och sen fundera varje vår om det betyder Bakre eller Babord. Allt är ju så självklart när man tar isär saker! Har dock efter drygt trettio år med samma båt lyckats lära mig hur bågarna ska sitta. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser