Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Yamsing

HR 440 sc med 60 hk

Rekommendera Poster

Hallå båtfantaster!

Har beställt en oanvänd Yamaha 60 2-takt från 2006 som jag hade tänkt ha på min Ryds 435 GTS, men härom dagen fick jag upp ögonen lite för HR 440 sc då det verkar vara en rätt prisvärd & snygg styrpulpetare. Funderar på att slå till på en sådan, men blir det något problem och ha 60 hk då 50 är max?

 

Är det någon som har erfarnhet av just den modellen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en HR 440sc med 50 hk på akterpegeln. Gissar att din tvåtaktare väger lite mindre än de flesta fyrtaktarna så det borde inte skapa några bekymmer. Har svårt att tro att effekten skulle vara något problem heller men jag har aldrig testat. Har åtminstone aldrig upplevt minsta tecken på problem med 50 hk trots att min e-tec har ett rejält vrid. Däremot kan vissa försäkringsbolag vara petiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

105 kg väger motorn men det borde inte vara några större problem egentligen.

Hur upplever du båten i sig? Får man mycket båt för pengarna?

/Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut att man får mycket båt för pengarna. Det är en rejäl båt som går riktigt bra i sjön om det inte är allt för tuffa vågor, men det tror jag mest beror på att 4,5 meter och dryga 300 kg utan motor inte är så mycket om det tar i ordentligt. Det är klart att det finns detaljer som kan förbättras. Skulle vilja ha ankarbox och självläns istället för regnläns men det är detaljer. Och visst kan man få lite mer detaljfinish om man väljer ett dyrare fabrikat. Men då är de oftast betydligt dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en HR 435, en väldigt fin båt, enda nackdelen var om man åkte själv i den så peka fören upp i luften och man fick sitta och ratta mycket för att hålla den rakt (bara i låg hastighet) i och med att en del av fören var ovanför vattenytan, hade en 25hk på den

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En fin liten båt, tycker också att den ser trevlig ut. Hade en sådan tidigare med 50 hk Mercury 4-takt, gjorde ca 32 knop på tryckloggen med 1 person ombord. Bra finish och helt OK utförande i stort, prisvärd helt klart. Lite trångt att få ned bensintanken i luckan dock.

Mercuryn vägde 112 kg, så viktmässigt förmodligen inga problem med 60 hk, mer effekt behövs absolut inte för båten. I maxfart med lätt last går båten högt i sjön med allt vad det innebär, men med 3-4 personer ombord går den fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det klart! Beställde en ny HR 440 Sc (2014) med diverse prylar. Yamarin 46 Sc var min favorit men blev på tok för dyrt även begagnat så det fick bli en HR 440 istället med en oanvänd yamaha 60 2-takt. Hoppas båten gör mig posetivt överraskad och att det var värt att köpa en sådan istället för Yamarinen.

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Det blir nog en bra kombination med en 60 hk, med rätt propeller kommer det att gå undan. Ett tips, låt någon som kan montera så att du får rätt på höjdinställningen - för att få ut bästa möjliga fart/varvtal.

 

Med lite dynor, GPS etc blir det många användningsområden för den. Är övertygad om att du får ut mycket mer av motorn med 440:n än med 435:an. Ser bättre ut vid bryggan också!

 

Kom gärna med lite åsikter när du kört in motorn och vet vad båten går för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fin båt med en bra motor. Får du på rätt propeller kommer den att gå väldigt bra. Har monterat fast tank och tankmätare på min under vintern och längtar efter att få kasta i den igen. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag med, Låter marinan där jag köpte båten montera motorn =)

Köpte till Garmin 720S där det är både ekolod och GPS hoppas det blir bra, lowrence elite 7HDI kanske var ett bättre alternativ? Nja vet inte om man får ut mer av motorn, rydsen väger endast 210 kg och har ett riktigt bra skorv.

Självklart! ska jag dela av mig med mina åsikter.

/Mattias

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns riktigt bra faktiskt med 10 hk extra, kommer kanske gå som en kula med rätt propeller cheeky 

Vad kul, fast tank låter ju riktigt bra! Hur många liter får du i den tanken?

Då är vi två, är ju ungefär 3 månader kvar till sjösättningcool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snackar vi 4 meters båt så måste du upp i minst 1.000 hp om du skall matcha grabbarna här:

Fast det är klart, dom kör ju bara i ett dike. Skall du utomskärs måste det till lite mer motor smiley

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att Garmin kommer att göra jobbet bra, har satsat på en Garmin Ecomap50s - här ska fiskas och grynnorna undvikas när den är installerad!

 

Funderade också på en 720s men lät knappfunktionen gå före skärmstorleken, intressant att höra vad 720:n går för när båten är i sjön. Garmin gör bra grejor, bra gps både till bil och sport.

 

Att tänka på fast tank som tbh är ett steg i rätt riktning, var något jag önskade ibland när den skulle tankas. Hur installerades den, jonasorebro?

 

Nyfiken på vad firman som installerar tycker om originalpropellern på båten, dvs stigning etc. En hel vetenskap, enligt de som har gett sig på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en Solas 13x15x4 på min e-tec 50 och accelerationen är grym. Just tvåtakt i kombinationen med fyrbladig propeller lyfter upp båten i plan blixtsnabbt. Du borde kunna klara lite mer stigning med ytterligare 10 hk och få upp båten en bit över 30 knop. Monterade en standard fast tank i plast på 42 liter som jag köpte på Sea Sea. Den sitter med sugpassning i den bakre fördjupningen under aktertoften. Lite bökigt att krypa ner i facket när jag skulle ansluta allt men väl på plats är det supersmidigt att bara glida förbi macken och tanka när jag ska ut eftersom jag ju har den på trailer. Dessutom frigör det utrymme i stuvfacket för allt annat man vill komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en helrätt lösning med den tankinstallationen, perfekt som du skriver när man trailar båten.

 

Nyfiken på den 4-bladiga. Har du dragit vattenskidor med den?, Behåller den greppet i svängar bättre än original? Annat +/- med den?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från början satt det en 13,25x17x3 på den. Båten kom visserligen upp i 29,5 knop enligt GPSen men den varvade inte mer än 5200-5300 varv. När jag satte på den fyrbladiga propellern tappade jag en knop i toppfart men motorn varvar perfekta 5900 varv. Kombinationen fyrbladig och lite mindre stigning gjorde båten otroligt stark. Tvåtakten hjälper ju också till. Man kan dessutom trimma ut motorn betydligt mer än tidigare. Upplever att motorn går bättre. Att greppet i sjön är bättre. Man får provocera rätt rejält i serpentinkurvor för att propellern ska släppa. Har inte dragit upp någon vattenskidåkare men kan inte tänka mig att det är något problem. Båten full med folk och packning samtidigt som vi släpar ring efter den är i alla fall inget bekymmer. Köpte propellern på propellertrim och de var hjälpsamma med råd men i slutändan är det viktiga att det är ok att köpa, pröva och att man får byta till dess att det bli rätt. Om ni är intresserade av fast tank är det bara att höra av er så kan ni få lite närmare beskrivning av vad som behövdes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren jonasorebro.

 

Förutom GPS och varvräknare som mätinstrument, så borde man ha tillgång till motorns vridmomentkurva för att träffa rätt - annars, som du skriver, gäller det att ha rätten att prova sig fram. 5900 rpm, bättre grepp och grym acceleration verkar vara nära perfekt kombination av båt, motor, propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde ett lowrance 7 HDI istället för garminen. Spännande angående med propellern vet inte vad stigningen är på yamaha 60 2-takt orginal men propellern ser nästan större ut än en tallrik. Hoppas det blir bra med orgnialproppen, annars får jag väl med kanske byta till en Solas. Köpte till universal vattenskidbåge eftersom jag älskar åka vattenskidor och då måste jag ha rätt propeller för att komma upp så snabbt som möjligt på skidan.

Skulle gärna med vilja ha fast tank, men blir väldigt dumt när jag ska tanka när båten står vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst att testa först med några vattenskidstarter och se hur det känns med originalet. Viktigt att den drar kvickt vid vattenstart på en skida, där är säkert en solas som nämnts bra. Har du varvräknare och kommer nära maxvarv, så lär toppfarten säkert bli bra i alla fall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis, Hur upplevde du teleflex-styrningen i båten? fundera på och ändra till hydral istället. Min båtplats kräver lite fingertoppskänsla och då vill jag inte att styrningen ska kännas allt för trög vilket min ryds är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma situation som du har med båtplats, dvs det gäller att tänka till innan med fart och riktning. Jag tyckte att båten var riktigt bra att manövrera på små ytor, dvs styrningen var aldrig problemet. Det gällde att köra med växelreglaget och rätt vinkel på motorn.

 

Har hydralstyrning på nuvarande båt och det kan bli ett ordentligt rattvevande och tittande bakåt vilken motorns vinkel egentligen är vid tilläggning. Å andra sidan så känns all övrig hantering mycket bättre med hydralstyrning.

 

Känn på det första sommaren är mitt tips. Visualisera också hydralstyrningen när du drar upp en tung vattenskidåkare, så har du 2 situationer att bedöma utifrån.

 

Hade tänkt att ta upp mitt vattenskidåkande i sommar, har du tips på någon bra slalomskida?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast tank är ju väldigt smidigt om man har den på trailer och tankar på bilmack (eller båtmack) så mig passar det perfekt. Ska man tanka vid bryggan så är väl vinsten betydligt mindre eftersom man ändå måste släpa dunk. Två trycktankar och ta med den som är tom hem är väl enklast men det blir liksom inget stuvutrymme kvar på en HR 440 då.

Har ingen hydralstyrning men skulle gärna ha eftersom det blir så mycket vilsammare när man ligger och kör. Man behöver inte hålla i motorn på samma sätt eftersom den inte matar tillbaka. Hade jag monterat den från början hade jag nog satt dit hydralstyrning men nu orkar jag inte riktigt. Men vem vet. Kanske ett projekt för nästa vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var lite otydlig angående hydralstyrningen. Den är att föredra när motorn belastas, dvs en komforthöjare. Det går kanske att få den monterad direkt från fabrik, alternativt att båten levereras utan och återförsäljaren sätter dit i samband med att motorn monteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm får se hur jag gör. Kan ju få det monterat med en gång men frågan är om det är värt de där 4500 spännen? Försäljaren tycker inte man behöver det eftersom det blir bara en massa rattande påstår han. Får köra denna sommaren på teleflex känns inte det bra så får jag fixa hydralisk styrning istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni är intresserade av fast tank är det bara att höra av er så kan ni få lite närmare beskrivning av vad som behövdes.

Hejsan,

 

Lyfter den här gamla tråden men är intresserad av din tankinstallation. Har precis beställt en HR440 med 50-hästars Mercury men vet inte hur jag skall göra med bränsletanken.

 

Troligast är att vi kommer ha separat dunk som vi tar till macken och fyller från den till tanken i båten hemma vid bryggan eller hur gör man smidigast?!? Att traila den å tanka kommer inte å ske då båten kommer ligga permanent hela säsongen på samma plats.

 

Mailade återförsäljaren om installation av fast tank och de skulle ha 6.500.- för en 40-45 liters tank monterat och klart.

 

 

Det går att få dit en tank på 40-45l,  med slangar, genomföringar, avluftning och bränslefilter så hamnar materialet på 3200:-, bränslemätare och givare 945:- och jobbet att få dit det 2385:-.

Totalt 6500:-

Är det kanske en sån här man skall satsa på istället men då måste den monteras ur varje gång den skall tankas?

 

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2706

 

Tacksam för svar

 

/Landkrabban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just svårigheten att få ut tanken var en sak som var lite småirriterande på båten. Lite trångt att få ut/i den, samt att luckan ville slå igen när man bökade med tanken.

 

Ska du ha båten liggande på samma ställe, så är mitt tips att hitta en tank (större än 25 liter, gott om plats i akterluckan) som lätt kan lyftas ur utan att behöva lossa bensinslangen och sedan dunka i båten. Annars är givetvis en fast installation skönt om det är lätt att komma åt bensinlocket vid tankning med dunk (+ gött att ha om det finns en sjömack i närheten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde en 42-liters fast tank i plast från SeaSea.

 

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2695

 

Även om man får krypa lite när man skruvar så var det inget svårt jobb. Tanken passade nästan med sugpassning i den bakre urgröpningen i stuvfacket. Satte dock fast ett spännband liknande de man har till batterier ändå.

 

Därefter sågade jag ett hål för bränslepåfyllningen på den skrovliga platta delen på styrbords sida närmast motorn. Valde en rak förskruvning men så här efteråt hade det varit lättare med en lite vinklad. Lite Sika och en slang ner till tanken. En slang till och en vattentät avluftning så högt som möjligt på akterspegeln ovanför motorbrunnen. Fördelen med placeringen av påfyllningen och avluftningen är att man inte får in någon soppa i båten om man råkar skvätta lite. Sedan kapade jag bara slangen till trycktanken strax innan blåsan så att blåsan blev kvar och kopplade på fasta tanken. Borde kanske vara en kran emellan men det är ju bara att koppla loss slangen på motorn om man vill fimpa. Tog säkert ett par timmar men men det var inget svårt jobb.

 

Om man vill ha tankmätare är väl en smaksak. Jag tryckte dit en men man kan ju ha med sig en liten reservdunk istället. Det bökigaste med tankmätaren var att få fram sladden till styrpulpeten. Fanns liksom inget rör så man fick fiska. Jag tyckte det var smart att kunna få med 40 liter soppa samtidigt som stuvfacket kunde användas till ankare, reservpropeller och annat man vill ha med sig. Sedan är ju inte vinsten så stor om man ändå måste släpa dunkar. Vanligast då är väl att man skaffar en trycktank till och bara växlar när den ena tar slut och tar med sig den tomma hem.

 

 

 

Om ni är intresserade av fast tank är det bara att höra av er så kan ni få lite närmare beskrivning av vad som behövdes.

Hejsan,

Lyfter den här gamla tråden men är intresserad av din tankinstallation. Har precis beställt en HR440 med 50-hästars Mercury men vet inte hur jag skall göra med bränsletanken.

Troligast är att vi kommer ha separat dunk som vi tar till macken och fyller från den till tanken i båten hemma vid bryggan eller hur gör man smidigast?!? Att traila den å tanka kommer inte å ske då båten kommer ligga permanent hela säsongen på samma plats.

Mailade återförsäljaren om installation av fast tank och de skulle ha 6.500.- för en 40-45 liters tank monterat och klart.
 

 

Det går att få dit en tank på 40-45l,  med slangar, genomföringar, avluftning och bränslefilter så hamnar materialet på 3200:-, bränslemätare och givare 945:- och jobbet att få dit det 2385:-.

Totalt 6500:-

Är det kanske en sån här man skall satsa på istället men då måste den monteras ur varje gång den skall tankas?

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2706

Tacksam för svar

/Landkrabban

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag valde en 42-liters fast tank i plast från SeaSea.

 

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2695

 

Även om man får krypa lite när man skruvar så var det inget svårt jobb. Tanken passade nästan med sugpassning i den bakre urgröpningen i stuvfacket. Satte dock fast ett spännband liknande de man har till batterier ändå.

 

Därefter sågade jag ett hål för bränslepåfyllningen på den skrovliga platta delen på styrbords sida närmast motorn. Valde en rak förskruvning men så här efteråt hade det varit lättare med en lite vinklad. Lite Sika och en slang ner till tanken. En slang till och en vattentät avluftning så högt som möjligt på akterspegeln ovanför motorbrunnen. Fördelen med placeringen av påfyllningen och avluftningen är att man inte får in någon soppa i båten om man råkar skvätta lite. Sedan kapade jag bara slangen till trycktanken strax innan blåsan så att blåsan blev kvar och kopplade på fasta tanken. Borde kanske vara en kran emellan men det är ju bara att koppla loss slangen på motorn om man vill fimpa. Tog säkert ett par timmar men men det var inget svårt jobb.

 

Om man vill ha tankmätare är väl en smaksak. Jag tryckte dit en men man kan ju ha med sig en liten reservdunk istället. Det bökigaste med tankmätaren var att få fram sladden till styrpulpeten. Fanns liksom inget rör så man fick fiska. Jag tyckte det var smart att kunna få med 40 liter soppa samtidigt som stuvfacket kunde användas till ankare, reservpropeller och annat man vill ha med sig. Sedan är ju inte vinsten så stor om man ändå måste släpa dunkar. Vanligast då är väl att man skaffar en trycktank till och bara växlar när den ena tar slut och tar med sig den tomma hem.

 

Tackar för svar!

 

Nåt förslag på vettig trycktank?

 

Edit: Det var uppenbarligen en sådan jag själv länkade till tidigare :-)

 

/Erik

Redigerad av EW71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...