Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
tobbo166

Dubbla stoppdioder, spänningsfall

Rekommendera Poster

Hej!

Satt dit en hona på motorbåten och ska sätta dit en honkontakt på segelbåten. Har en portabel solcell jag ska sätta hankontakten på. Eftersom båda båtarna har befintlig solcell och då man behöver det om man ej har regulator, vilket jag inte har på motorbåten (endast 5 W stationär solcell till 75 Ah batteri), så tänkte jag sätta en stoppdiod på pluskabeln på den portabla solcellen så slipper jag sätta det bakom båda honkontakterna, dvs en istället för två stycken.

Men nu glömde jag det och monterade stoppdiod bakom honkontakten på pluskabeln på motorbåten. Har inte monterat något alls på segelbåten ännu. Är det ok om jag sätter stoppdiod på den portabla solcellen? Blir rätt på segelbåten men blir då två stoppdioder i rad på motorbåten. Gör det något? Hur många Volt äter de upp från solcellen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,7V ggr två om du har två st.

Nu är det inte så mycket förlust eftersom du har drygt 20V att ta av. 

Nu finns väl redan en diod i solpanelen så det blir flera tårtor på varandra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej . Det kanske inte har med saken att göra men 5W solpanel blir inte så mycket laddning.. men du kanske inte förbrukar så mycket?! Känns som om du knappt får underhållsladdning på batteriet. Men du kanske knappt använder någon ström ombord? Jag har en 24w på min segelbåt och den håller batteriet laddat för en helgseglats.. med gps, lite radio samt någon lampa.. men sedan behövdes nästkommande vecka laddas så var det ok till helgen efter. Det var bara en tanke så du inte förväntar dig något underverk med din panel.. mvh Micke F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är 5 W stationärt plus 20 W på den mobila solcellen. Ingen regulator alls. Skruttbåt...

På segelbåten däremot 50 W stationärt och denna 20 W mobilt, så totalt 70 W. Tänkte montera en kompressor i kylutrymmer a 40 liter.

Jag kör väl dubbla stoppdioder på motorbåten så kan jag sätta en diod på den mobila solcellen. Bara bra att spänningen dras ner lite eftersom jag kör wild and crash utan regulator på motorbåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...