Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
langoo

Hr 460 Linder 445 Max Linder 460 Silver Fox 485

Rekommendera Poster

Hej,

Är på gång att köpa min första båt men som många andra i min sitts är jag kluven över vad man ska välja.

Som rubriken lyder har jag främst tittat på dessa fyra olika modeller.

Jag har läst runt på nätet men jag har lite frågor jag skulle uppskatta om jag fick svar (bättre svar) på.

1, Båten kommer främst att användas i Bråviken där det kan blåsa upp och gå lite vågor, någon med erfarenhet av dessa båtar som kan bedömma hur dom klarar sig när det är lite sjö?

2, Hur vaxar man en plastbåt? både in och utvändigt? hur ofta?

3, Vad jag har läst mig till bör en plastbåt bottenmålas en gång om året? hur går detta till? Det känns som att det är svårt att komma åt att göra det om båten förvaras på en trailer på tomten?

4, Hur känslig är en plastbåt för grundstötning? kan man spara mindre skador och åtgärda dom på hösten eller måste man ta upp båten och laga direkt om man går i?

5, Hur söttar man en båt vid vinterförvaring? sätterman ut stöttor om det skulle bli hård vind eller sättningar i marken så båten inte välter eller lyftan men den med domkraft och låter den vila på stöttorna för att inte trailern ska ta stryk?

6, Hur ofta ska man serva en båtmotor, tex Honda/Yamaha 40-50HK? vad kostar en service mellan tummen och pekfingret?

7, Hur stor skillnad märker jag om på en 40 Vs 50 hk motor?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägare till en HR 440sc som ju är samma båt som HR 460 bortsett inredningen. Tycker den går väldigt fint i vattnet men det är klart båtar under 5 meter inte är så stora om det är rejäla vågor. Tror ända att HR båten är rejälare i det avseendet även om aluminium har andra fördelar. Tror nästan alltid att det är bättre att gå upp i motorstorlek. Min e-tec på 50 hk och med en fyrbladig propeller ger en grymt skön acceleration som gör att man knappt uppfattar någon planingströskel oavsett om båten är full med folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för ditt inlägg.

Ok, jag kikade lite på 440 först med men faller valet på HR blir det nog 460 med lägre räcken runt om då båten kommer användas till mycket fiske.

Hur underhåller du din båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För lite. Men eftersom jag alltid har den på trailer så har jag aldrig bottenmålat den. Storrengöring och vaxning på våren och bara tvätt under resten av året. Min motor har automatisk vinterkonservering så den ska in på sin första service efter tre år nu till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, vaxar man invändigt då med eller endast utvändigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaxar all plast som är slät. Invändigt lika viktigt som utvändigt för att skydda plasten från solen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...