Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Meckarludde

Sätta dit startmotor

Rekommendera Poster

Jag är lite sugen att sätta på en startmotor så man får elstart på min evinrude 9.9 men vad behöver jag för mer delar förutom en start motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag vet inte vad du behöver för att konvertera din motor till elstart .. Men en sak kan ja tipsa om är att du behöver ha startbatteriet skapligt nära för att slippa spänningsfall. Jag fick nämligen låna en 9.9 med elstart till min segelbåt men jag hade batterierna i fören på båten dvs 7 meter bort.. å den klickade inte ens, å då hade jag om jag inte missminner mig 6mm2 kablar.. så jag monterade min ryckstart å forsatte träna högerarmen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det på bilden behövs. Kinkigast är väl själva startmotorn som måste vara anpassad till din motor, men har du kuggkrans på svänghjulet finns kanske nåt kit med fästen? Resten är standardgrejor som man hitta i andra och kanske billigare butiker.

Du kan hitta reservdelar HÄR med hjälp av ditt motornummer. Bilden snodd HÄR*, på uppslaget står f.ö. att de små tvåtaktarna 9,9 & 15 hk gjordes utan solenoid/relä. (Den är ju bara en kraftig el-aktiverad strömbrytare och istället satte man tydligen en tålig direktverkande tryckströmbrytare.) Kabeldimensionen måste som sagt också anpassas.

Edit tillägg: En huvudströmbrytare borde finnas i kretsen men det har du nog redan. Neutrallägesbrytare för skydd mot oavsiktlig flygande start
är väl heller inte så dumt.

[*Går att zooma rejält med de tyvärr osynliga reglagen i listen nere till vänster om bildskärmsikonen. Bara att famla litet med muspekaren. Reglagen syns f.ö. ett kort ögonblick under uppladdningen av sidan.]

post-10006646-1394237759,7479_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...