JPettersson 0 Postad 19 December , 2013 Dieseltanken uppvisar tecken på en okänd livsform, dags att kontakta Nobelkommittén? Det påminnde i konsistens och form om den mögelklump som kan bli i saftflaskor som blivit stående med en slatt kvar i botten. Jag fick bort all bottensats med vacuumsug, det var även några skvättar vatten och ställde till det. Jag har även monterat ett extra bränslefilter med vattenavskiljare vilket inte fanns tidigare. Konstigt nog har jag inte haft problem trots att sugröret låg alldeles intill all gegga. Något mer att tänka på förutom att byta bränslefiltret på motorn också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 19 December , 2013 Säkert har du lite gegg i slangar/rör från tanken in mot motorn. Detta kommer i bästa fall hamna i det nya filtret som då behöver bytas onödigt tidigt om du inte sköljer ur dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 19 December , 2013 Tvätta tanken med hypoklorit! Klorin finns att köpa lite varstanns.(utspädd variant av hypo) Det gäller att döda dom gröna o svarta baggarna som kan växa i skicktet mellan diesel o vatten.Tanken och hellst alla slangar ska luckta simbad då finns det en chans att baggarna dör. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 20 December , 2013 När du fyller på diesel igen, tänk då på att hälla i medel som stoppar dessa små rackare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 December , 2013 Själv väljer jag att suga rent tankbotten på våren. Framförallt är det vattnet som ger möjlighet för bakterier att frodas. Finns inte möjlighet till tankinspektion bör man nog undersöka om det kan fixas. Att tillsätta gift jag inte vet vad det kan orsaka för djur och växtliv är inte nåt jag vill rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 December , 2013 Vi har haft detta problem. Efter att tagit ur tanken tvättat ur den filtrerat ur vattnet med en vattenavskiljare så återkom problemen efter 2-3veckor. Vi höll på med filterbyten i 3år upp till 7stfilter/år. I år börja vi med gift! Och har inte bytt filter! Fast det bästa vore om man kunde köpa diesel utan FAME tillsats. (då behövs ej gift) För detta är vad som växer i tanken. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselolja http://en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_methyl_ester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 December , 2013 Ska sticka ut hakan lite, är inte detta ett större problem i forumet än i verkligheten? Tankar bara landdiesel, använder aldrig kemikalier, skulle inte jag drabbas i högre grad än de som blandar kemikalier i tanken och bara tankar på sjömack? Jag tittar på vattenavskiljaren då och då, tömmer och rengör den en gång om året. Minimalt med goja där. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 20 December , 2013 +1 på Pentx frågeställning. Jag har mystisk tillväxt i tanken och suger ur botten slemmet med oljebytarpumpen, funkar bra för mig. Jag behöver inte öppna upp tanken, bara lossa en bränleslang och suga genom slanganslutnignen. Nu är ju jag med på MG så jag räknas ju inte enligt pentax frågeställning. :-) Min uppfattning är att problemet är större i båt än i bil eftersom det är lättare att på olika sätt få in det nödvändiga vattnet i en båttank än i en biltank. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPettersson 0 Postad 20 December , 2013 Jag tackar för alla tips. Bytte även en bit bränsleledning, kopparrör, men hittade ingen gegga inne i den. Driftsäkerheten bör ju i alla fall bli bättre nu när ett förfilter inklusive vattenavskiljare är monterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 20 December , 2013 Jag tror det kan bero på flera omständigheter. Jag tankar ca 80% av dieseln varje säsong på landmack (med brygga och sjötapp). Jag använder båten mycket och har hög omsättning på bränslet. Har aldrig använt kemikalier. Macken jag tankar på har också hög omsättning på bränslet. Har hittills inte råkat ut för några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 December , 2013 Jag tror att man klarar sig rätt bra i Sverige pga vatten temperaturen är låg. Tillväxt problemen vi haft är som värst när vatten temperaturen är över 25 grader. I vissa hamnar vi varit i Medelhavet har vi haft närmare 30 grader vid några enstaka tillfällen. Så dieseln man köper där är nog redan lite grumlig även om det ej syns med blotta ögat. Även dieseln vi handlar här i Holland har fått kritik bland gubbarna på bryggan. Men finns rätt förutsättningar så växer det i en Tank i Sverige med. Vatten,Biodiesel och Värme. Tar man bort en av de tre så klarar man sig enligt min erfarenhet.:-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 20 December , 2013 MG TEST åäö ÅÄÖ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 20 December , 2013 MG TEST Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 20 December , 2013 Jag har helt blivit av med luddet i tanken efter börjat använda biocider. men jag var tvungen att suga bort det befintliga kladdet. Jag gjorde det med oljebytarpumpen. Sen dess har nin govfilterskål sett bra ut. jag var lite förvånad att jag inte hade fått stopp med tanke på hur filterskålen såg ut tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 20 December , 2013 Min uppfattning är att problematerisera finns med vatten tillsammans med diesel om det sedan är biodiesel så kan det vara sämre/värre än med ren diesel men grundproblemet är vatten och diesel. Rengöring med någon form av slamsugning (oljesug, eller diverse mekaniska alternativ) bör kompletteras med någon form av kemisk bekämpning för att få ett bestående resultat. Vid köp av min båt hade jag problem med igensättning pga alger/mikrober jag inspekterade tanken och hittade en massa groteska varelser i bottensatsen. Jag slamsög bottensatsen i min tank och använde Grotamar som kemisk bekämpning över vintern, efter det har jag inte haft något problem. Jag har sedan dess dock dammsugit tanken varje säsong med en pump och filter för att bli av med eventuella bottensatser. Men jag tror dock att jag fixade det med den första insatsen med rengöring och sedan Grotamar. Det finns säkert andra alternativ till Grotamar men i mitt fall så fungerade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 21 December , 2013 Ursäkta jag skriver på min ipad och den hittar på lite egna ord, vad jag försöker säga är: Fenomenet är inte nytt problemet fanns även före biodieselinblandningen men då var det mest förknippat med farmartankar där det fanns kondensvatten samtidigt som de blev varma då de inte var nergrävda i backen. Med biodieseln så blev det mer känsligt och framförallt då i våra båtar där vi har noll omsättning på dieseln under ca 6 månader med varierande temperatur under denna period. Med lite otur kann man också tanka från en mack som ger en problem oavsett hur noggrannt man själv sköter sitt system. Grunden är dock som redan tidigare skrivits i denna tråd om man har vatten i tanken tillsammans med diesel så bildas dessa mikroorganismer vid gynnsamma temperaturer, ju varmare desto bättre för dessa oönskade organismer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 23 December , 2013 Hej, Är det någon som har ett förslag på lämplig pump att köpa för att på ett enkelt sätt tömma dieseltanken? Har ca 150 liter jag behöver pumpa ur... Med vänlig hälsning, jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 23 December , 2013 Njae, men om båten står på land räcker det ju med en slang ner i ett oljefat och låta häverteffekten lösa problemet. Men det är klart, sedan vill du väl ha tillbaks dieseln. Då får du vänta till du sjösatt och ta den från oljefatet på kajen på samma sätt ner i taneken. God Jul! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser