Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
chriz

AQAQ41A reglerar glykolen själv

Rekommendera Poster

Hej,

Min AQAQ41A trycker ut glykol ifrån sitt slutna system även fast jag tycker att mängden kylvätska känns lite låg. Är detta normalt?

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt = vanligt förekommande

Killen undrar väl om det brukar vara så?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej en motor skall inte förbruka några mängder glykol. På sin höjd fylla på en skvätt under några år. Dock bör man ligga på min i expansionkärlet på många motorer då de annars vill trycka ut lite när de går hårt. Iaf Volvos äldre dieslar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kan jag inte svara för en AD41 men väl för en KAD300 och ser samma fenomen. Fyller jag upp högt expansionskärlet så sjunker nivån ner mot miniminivå, men inte under. Det är väl helt enkelt så att kylvätskan expanderar när motorn blir varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkstadshandboken HÄR för bl.a. AQAD 41 anger fyra tänkbara fel vid förlust av glykol på uppslagna sid 39. Hur man bäst fyller på systemet framgår av sidan 41. Smått märkliga procedurer kan jag tycka, exempelvis vänta en timme innan motorstart men men.

[sidorna kan f.ö. zoomas rejält med de tyvärr osynliga reglagen i listen nedtill till vänster om bildskärmsikonen.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt, då ska vi försöka precisera det hela lite.

Det jag menar är just att om jag fyller på glykol upp till en högre nivå i expansionskärlet så trycker motorn ut glykol ner till miniminivå igen. Vill ju helst inte ligga på miniminivå.

Det är detta jag undrar, är det verkligen är normalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det är normalt. Absolut inga problem att ligga på min sträcket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar min felbenämning av min motor där också ....

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har misstänkt en inre läcka i värmeväxlaren då kylvattennivån envist lagt sig på en nivå i expansionskärlet. Har satt en bit eltejp där och nivån ligger på strecket var gång jag kollar.

Blev emotsagd vid höstens koll av fryspunkten. Perfekt!

Jag har fyllt upp då jag tyckt att det var för lågt och sen har kylvatten tryckts ut vid motorgång. Det syns lite kylvatten under motorn.

MD11C.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet från både bilar och båtmotorer med slutet kylsystem och expansionskärl är att nivån ligger på min. vid kall motor och vid varm motor expanderar kylvätskan och nivån hamnar närmare max. Har man i för mycket kylvätska vid kall motor trycks det ut en del så man kan säga att nivån reglerar sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag aldrig lyckats begripa solklart är när expansionkärlet ingår i övertrycks-systemet eller inte?

[själv har jag en liten motor med ett eftermonterat Martecsystem där det absolut gör så - expansionskärlets påfyllningslock har två motvända inbyggda ventiler. Öppnas detta plastlock i varmt tillstånd så pyser det litet, själva expansionskärlet ingår tydligvis i övertryckskretsen. (Inga konstigheter vad gäller nivån, ökar bara en smula då motorn är varm. Heller inget hokuspokus vad gäller påfyllnad, inget vänta nån timme etc.)

Men vad gäller stora motorer så tycks själva expansionskärlet inte självklart ingå i det trycksatta systemet, verkar mer vara nån sorts behållare som garanterar glykolvätske-inflöde istället för luft ifall undertryck skulle uppstå? (Och att en sådan tänkt trycklös behållare kan få timslånga väntetider och andra konstigheter vid påfyllning förvånar mig inte, snarare hur dess ringa fallhöjd nånsin kan övervinna en ventilfjäder till det verkligt trycksatta systemet?)]

Hmm...vagt formulerat eftersom vagt begripet, annars hade jag ju inte behövt fråga. ;) Kan nån försöka utreda eller ge tips om vad som gäller med expansionskärlets tryckventiler  eller påfyll-tillrinningstider i eftermonterade expansionskärl i större motorer typ TS närmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man fyller fullt i ett kallt system kommer det att tryckas ut vätska när tempen stiger (varm vätska expanderar). Detta är normalt, ett sätt att komma ifrån lång påfyllnadstid vid vätskebyte är att plocka ur termostaten vid påfyllning då systemet fylls på underifrån och luften har det svårt ut komma ur systemet då en termostat är tämligen tät när motorn är kall. Med borttagen termostat fylls systemet enkelt tills det kommer kylvätska ur termostathålet. Montera sen tillbaka termostaten och toppfyll systemet.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...