mercuryman 0 Postad 9 November , 2013 Har idag kört igenom min mercrusier 3,0 bayliner 175 -06 med rent vatten genom en spolmuff ,körde sen igenom glykolen,jag la ner en 20l dunk på bad bryggan och körde med motorn igång i ca 10min,men hur vet jag när det har cirkulerat ordentligt igenom och varför började den ryka som sjutton ?fråga 2,jag försökte suga upp motoroljan med en pump som är inköp på Biltemas, erlandssonsbrygga har en likadan,men slangen är för grov för oljesticks hålet,köpte därför en tunnare och skarvade på,och det fungerade inte alls,hur gör ni andra när ni byter olja och vart köper ni eran pump?Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 9 November , 2013 Jag använde mej av Julas oljebytarpump. Har inte testa någon annan så jag har inget att jämföra med. Tog sin lilla tid men oljan kom ut i alla fall. Den har som en styvare metallslang längst ut så den inte viker sej och den åkte ner i oljestickshålet utan problem och klinkar till i oljetråget så man vet att man är framme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 9 November , 2013 Det viktiga vid oljebyte, oberoende av pumptyp är att oljan är VARM !! Därför är det enklast att byta oljan innan torrsättningen. Åk en sista hösttur på minst 30 minuter i ganska god fart/belastning så att motorn blir genomvarm för att värma oljan. Sedan funkar vilken oljepump som hellst alldeles utmärkt. Jag vet att informationen kommer för sent om man redan står på land men det kommer ju förhoppningsvis fler båtsäsonger och oljebyten. /Claes (som har bytt 2 gånger 20 liter idag enligt ovastående metod) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 9 November , 2013 Jag ska prova julas pump,glömde iof ta bort olje påfyllnadslocket,det kanske spelar roll?Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 9 November , 2013 Hade du koll på nivån i glykoldunken och temperaturen på motorn? Vet inte hur det är med 3,0:an, men 5,7:an klarar sig inte länge på 20 liter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 9 November , 2013 Har Biltemas, fick också skarva på en tunnare slang. Jag drog några varv vulktejp 6-7 cm in på den tunnare slangen, tryckte in den i den tjockare sen ngr varv runt hela skarven. Funkade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 November , 2013 Vet inte om du skrivit fel men hur får du glykolblandningen att cirkulera genom att lägga en 20L dunk på badbryggan som jag utgår från är kopplad till spolmuffen? Om du gjort som du skrivit så har glykolblandningen tagit slut och och därefter får motorn inget kylvatten. Därav röken(vattenånga). Om du gjort på detta vis så har impellern säkert gått sönder och du skall vara glad att gummit i avgasdelen inte börjat smälta Man bör tömma motorn på vatten innan man kör igenom glykolblandningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 9 November , 2013 Hej, Jag gjorde så att jag förblandade en 20 liters dunk med 50/50 glykol och vatten och monterade det direkt på slangen innan impellern och ställde dunken så jag såg den startade motorn och lät den gå och den sög i sig 1/3 varpå jag vandrade bak för att se så att det kom ut något färgat vatten vilket det gjorde efter en stund. Planen nu är att tappa ur lite vatten och mäta fryspunkten för blandningen som motorn faktiskt har och sedan avgöra om det blir ytterligare 20 liter 50/50 blanding eller ej. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 November , 2013 På en 3.0 borde det vara ett Alpha drev , och då är impellern i drevet . Har du något annat drev så kan du bortse från min kommentar ! Nr1...töm alltid blocket först på vattnet ! Du ser några blåa plastvred på, block och limpa. Eller som på lite nyare ,två slangar upp till ett T grepp på vänster sida .... Hur som ...dom sitter där av en anledning ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 10 November , 2013 Varför går det inte att lägga en 20l dunk med glykol på badbryggan ?Och få cirkulation på det viset?Marin depån som jag pratade med rekommenderade det....glykolen var inte slut när det började ryka, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 10 November , 2013 20 liter suger den ju i sig på en minut, om du lyckats köra 10 minuter på mindre än 20 liter kylvatten är ngt väldigt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 10 November , 2013 Det går säkert bra förutsatt att man har ett luftinsläpp på dunken så det inte bildas vakum som hindrar flödet, vilket verkar ha hänt i ditt fall. Drevet pumpar gissningsvis runt 10L i minuten då motorn går på tomgång, så du får köra kortare tid eller ha mer vatten/glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2013 Antingen vet inte Marindepån vad dom pratar eller så visste dom inte att du hade impellern i drevet(Alpha) Att 20L inte går åt på tio minuter beror på att motorns vattenpump inte är sugande. 20L skall gå åt på en två minuter max Motorn har fått för lite kylvatten. Avgaserna blir för varma och därav den vita röken. Förhoppningsvis har avgasgummin mm inte tagit skada av varmkörningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2013 Råder dig att gör om gör rätt då du inte haft något tryck på kylsystemet i motorn. Motorns vattenpump är en så kallad läckpump och ger väldigt lite tryck. Räcker inte till att putta ur blandningen upp i limpor mm Töm motorn på kylvatten och kör sedan igenom glykolblandningen genom drevet alt med nån typ av tryckpump Själv så kör jag alltid med ett kar under drevet. En länspump där i som är kopplad till spolmuffen. I med glykolblandningen och kör igång. Häng en trasa runt skölden drevet så skvätter det inte så mycket när blandningen kommer ut under skölden Trist att du fått felaktiga råd av Marindepån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 November , 2013 Säger du rätt nu Capitan? Fför med dunken på badbryggan kopplad till en spolmuff på drevet så har du ett övertryck som sannolikt är högre än när drevet ligger i vattnet. för då är det inget övertryck eller mycket lite. Med dunken på badbryggan kopplad till en spolmuff med självtryck är vad jag förstår ett vedertaget sätt att vinterkonservera en mercruiser med alfadrev.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2013 Övertrycket som dunken på badbryggan ger jämfört med det tryck som impellern ger är näst intill obefintligt och som sagt så ger inte motorns vattenpump särskilt mycket tryck. Jag skulle iaf inte förlita mig på denna metoden om jag inte körde det genom drevet så att impellern suger från dunken. Att han kört i tio minuter utan att köra slut på 20L talar sitt tydliga språk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 10 November , 2013 Vill bara tala om att jag körde igenom 3 gånger och återanvände glykolen eftersom jag la en uppskuren 20 l dunk under,mätte upp till -25 det borde räcka för glykolen verkar ha cirkulerat ,20 l i minuten verkar otroligt,det betyder 200l glykol om du kör i 10 min,hur konseerverar ni andra?När det gällde olje bytet så köpte jag en jula olje pump för 199kr den fungerande bra,förutom att det tog en timme att suga upp 4 l olja,inget drag i flödet men allt kom ut i alla fall!Vill säga att det är första gången jag servar en inombordare i fall ni tycker att jag verkar dålig på det här:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 November , 2013 I mitt svar utgick jag från att spolmuffen var kopplad på drevet så att impellerpumpen fick trycka glykolen genom drevet och motorn. Det är så jag tror är praxis när man konserverar en motor med alfadrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 10 November , 2013 Aaa men då är det ju lite skillnad. Dock bör antingen motorn tömmas på vatten alt termostaten plockas ur innan konservering. Många gör inte det och oftast verkar det klara sig ändå Ang oljebytet så är det enklare att göra det när du kört båten i vattnet så du får upp riktig arbetstemp så oljan blir lättflytande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 10 November , 2013 Jo termostaten tog jag bort innan jag konserverade,hursomhelst så lär man sej alltid något nytt! Tack för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chriz 1 Postad 22 November , 2013 Ja kan vara viktigt att påpeka att om man har ett motor med endast sötvattensystem så är det viktigt att tömma ut vattnet i blocket Har man en motor med ett slutet system OCH ett sötvattensystem vilket jag har så fungerar det annorlunda. Missade att detta var en V8 bensinare. Mvh Christopher Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser