Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
corall_23

aq170 b30 renovering funderingar

Rekommendera Poster

Hej

efter att vatten kommit i oljan och motorn blev lite varm när man drog på i slutet på säsongen så ska problemet fixas

Har monterat av den rostiga avgaslimpan och en ny i rostfritt är på väg

så nu är det dags för topplockspackning, något spec man lär tänka på när man lyfter toppen?

 

Om det inte är något av problemen ovan vad kan det vara?

Fler tipps på vad som är bra att seöver/byta nu under vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din maskin är sjövattenkyld så behöver du faktiskt köpa topplockspackning från Volvo Penta då dessa har korrrosionsfria ringar i topplockspackningen då saltvatten annars korroderar bort materialet i en bilpackning.

Antar att det är samma sak med fryspluggarna som är galvade i bilmotorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag ju inte får ta och kika på det!

Kan någon packning i impellerhuset kanske vara ett annat alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla toppen så den verkligen är rak efter att den gått varm.

I min förra båt med lika dan motor bytte jag toppackningen tre gånger på raken och det visade sig sedan att toppen inte var hel rak.

Inte helt ovanligt efter varmgång tyvärr!

Titta också hur det ser ut mellan kylkanaler och cylindrar mm.

Små sprickor kan ha uppstått och då har du problemet kvar.

Har man sjövatten kylning fräter det ju lite på gjutjärrnsgodset genom åren.



Lycka till och hoppas det bara är att byta packning.

Se till att hitta felet till varmgången också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med oljekylaren innan jag lyfter på toppen, den sitter mycket mer lättskruvat och är en vanlig felkälla.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft knas på både oljekylaren och impellerpumpen (aq170) vilket ger vatten i oljan börja med att kolla dessa. billigast och enklast. packboxarna på impelleraxeln slits och kan  förskjutas så att vatten tränger in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar!

Får bli att börja med oljekylarn och impellerhuset och sedan eventuellt topp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet hade tagit sig in via impellerhuset så det blev som tur ingen dyr historia!

Är det någon som vet hur många gånger man kan återanvända bulltarna i topplocket? Finns det något maxmått så man kan mäta att dom är ok?

Står 9.5 på bultarna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så är inte topplocksbultarna i en B30A sträckbultar, då brukar det gå att återanvända ett antal gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns bra bultar till ett bra pris att köpa från CVI, en bultsats till B30 kostar där 536:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...