Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Qeric

Allvarligt problem?

Rekommendera Poster

Jag upptäckte under veckans gång ett ganska allvarligt problem med min Vega. När jag höll på och ta ur vattnet som låg kvar i kölsvinet så upptäckte jag att en relativt stor spricka har uppkommit i hörnet mellan botten och skrov väggen i kölsvinet på styrbordssidan.

Genom denna spricka så kommer det upp lite vatten i ett jämnt flöde, från början tänkte jag inte så mycket på det men nu har jag sammanlagt fått ihop nästan en liter vatten som har kommit upp från denna spricka. Observera att båten ligger på land så vattnet kommer inte utifrån utan från plasten/kölen.

 

Jag har sökt men inte kunnat hitta någon information om hur vegans köl ser ut inuti och är därför rädd för att hela kölen har blivit vattenfylld.

Jag undrar därför om någon av er där ute har varit med om något liknande och vad ni tror vore lämpligast att göra för att lösa det. Och om professionell hjälp behövs vilket företag ni skulle rekommendera i Stockholmsområdet.



 

PS: Valde seglarsnack framför bygg och renovering i förhoppning att någon varit med om något liknande.

 

post-10026522-1394237706,629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du fått in vatten i kölfickan, och som akut åtgärd hade jag borrat några hål i nederkanten.

 

Angående att leja bort det. Det här kan låta hårt, men med tanke på att en hygglig Vega idag går för 30-40 kkr är risken stor att om du lejer bort jobbet överstiger räkningen värdet på båten. Dvs, det kan löna sig att köpa en ny båt och skrota den du har...

MEN! Att plasta en gammal båt är inte direkt raketforskning. Jag hade öppnat kölen så det fick lufta och plastat igen allt till sommaren (för det behöver torka ett tag... se också till att täckningen skyddar från regnvatten och samtidigt luftar. Alternativt är att flytta båten till varmhall över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på ritningen tycker jag att det står cellplast i utrymmet bakom barlastkölen.

Hade en storfidra som hade plastpestutslag där barlastkölen fanns och lite runtomkring. I mitt fall hade de fyllt med ren sand som efterfyllning efter sandgjutningen Sanden hade sugit till sig vattnet och glasfiberlaminatet i området var plaskblött. Skrivit lite om det här. http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html

Hade liknande problem på en havsfidra. 

Nu är min upfattning att det inte är kris och katastrof även om det skulle uppstå lite plastpest.

Förslaget att sätta in en dyvika är nog inte så dumt.  Då kan du ju öppna varje höst och torka ut. Det finns dyvikor som du sätter i sikafleks och skruvar med plåtskruv utifrån. http://www.hjertmans.se/article/dyvika-massing-60mm

Tror - av egen erfarehet att - att det nog inte torkar ut i kölen av sig själv bara genom att borra några hål. Att plasta igen såna hål, när det finns kvar vatten som vill ut är inte lätt - jag har försökt.

På storfidran torkade jag aktivt med värme och luftavfuktare i en tunnel som täckte det skadade området.  Nu hade jag möjlighet att stå inne i en tempererad hall, där jag fick köra med så mycket extra värme jag ville.

post-945-1394237706,8097_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg inte bilden innan jag skrv mitt förra svar.

Det borde ju gå att hugga upp botten på Kölsvinet så att du kommer åt utrymmet och det som är där under. ser ju nästan ut som det varit en frostsprängning. Allt vatten du fått i Kölsvinet har ju runnit ner i utrymmet och eventuell cellplast där under.

Jag hade nog huggit upp allt jag kommit åt och rensat bort allt blött som står där. Sen låtit det torkat tills våren - gärna lite aktiv torkning.

 

post-945-1394237706,8672_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande att borra hål och dränera. Jag har gjort det på ett par båtars roder som varit misstänkt tunga på hösten. Behövs inte stort hål för att släppa ut vattnet. På ett roder räcker 4-5 mm och med Sikaflex är det lätt att få till en plugg som borras ut nästa höst.för säkerhets skull. Är det i kölområdet kan flera hål borras. Skriv upp i båtpärmen hur många hål och var så inget hål glöms bort på våren. Innan man vet var hålet ska placeras behövs det fler hål för att se var det rinner ut vatten eller inte. Efter några upptagningar vet man vilka hål som behövs. De andra kan plastas igen permanent om man inte tycker sikapluggen duger.

Det är förstås viktigt att täta till i kölskarpen (kölsvinet) där annars slagvattnet beger sig ned till den inplastade kölen. Så länge det är sommar och varmt är det inte så mycket att bry sig om men issprängningen på vintern med välfylld köl kan ge svåra sprickor. 

Hugg upp, vinkelslipa, torka upp och plasta så kan det bli starkare än nytt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det cellplast som sugit så mycket vatten så det rinner från den torkar den inte på överskådlig tid.

Jo cellplast suger vatten, massor.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölens konstruktion.

Inplastad järnköl med även en inplastad vikt längst ner , vilket syns på denna och nästa bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr rätt dålig upplösning så det går ej att läsa texten

post-10019272-1394237707,0527_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Principbild

Vatten har alltså trängt in mellan kölvikten och inplastningen och rinner sedan fram längst ner i den bakre kylfickan. Jag tror att det är bra att kunna dränera ut allt vatten, då detta frostspränger när det fryser, vilket troligen hänt flera gånger därav sprickan.

Så det borde även finnas/göras dränerhål på utsidan så utrymmet mellan inplastningen och balasten dräneras ur då båten står på land. Hål som sedan tätas före sjösättning

post-10019272-1394237707,1049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Qeric,

Jag hade en vega från 1970 för ganska många år sedan och hade sannolikt sammma bekymmer som du. I mitt fall såg man ingen definierad spricka utan vatten trängde fram precis som för dig.

När jag till slut ledsnade på att det aldrig torkade ut så tog jag mod till mig och borrade ett hål i botten på kölsvinet för att forska vidare och till min förfäran så hade jag en liten fontän i båten. (Jorå båten stod på land i sitt vinterskjul). Vatten stod i en elegant stråle rakt upp ur hålet. Inte så kul då vill jag minnas.

Utrymmet bakom kölvikten är tomt, det är inget annat material där, i vart fall inte vid den årgång jag hade.

Det jag gjorde sedan var att jag borrade ännu ett hål fast från utsidan så nära botten på kölfickan som jag kunde gíssa mig till att botten låg, (ganska tjockt med plast i dessa båtars skrovbotten), så att allt vatten rann ut. Sedan nästföljande vår så monterade jag en dyvika i hålet så jag kunde tömma vattnet varje höst. (Det blev aldrig så mycket vatten igen såsom det samlat på sig under årens lopp så jag tyckte det kändes hanterbart).

Jag monterade även en manlucka i botten på kölsvinet så jag kunde öppna och ventilera från insidan. Då ser man ju också utrymmet och hurdant läget är därnere.

Det är/var ganska enkla åtgärder med ett minimum av plastande och annat stök som kanske inte är så enkelt om man känner sig lite ovan. Jag valde en dyvika med fläns som man kan skruva fast och använde därmed polyesterplast mer som ett lim bakom. Manluckan behöver du bara skruva. Enkelt!

Min gamla Vega seglar än så det kan ju inte varit helt galet iallafall.

 

Så andas ut och lycka till med förbättringarna!

Bosse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickan som du fått är väl antagligen som någon redan påpekat en frostsprängning. Den behöver du plasta förstås men det är inga konstigheter, det klarar du själv om du tar del av lite tips i ämnet på detta forum eller någon annanstans hur man plastar skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket allihop för svaren jag ska kolla en aning mer på ritningarna i ett försök om att se vart det vore mest lämpligt att borra. JuniBo du råkar inte komma ihåg ungefär vart någonstans du borrade på din köl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så att jag har något mått men jag knackade på utsidan för att försöka höra var kölen blev ihålig och så borrade jag med en klen borr först. Då kan man justera lite neråt inom dyvikans dimension om man är för högt upp.

Det är snart 20 år sedan så minnet har bleknat lite tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så känsligt var hålet hamnar. Tänk dig kölklumpen inplastad i ungefär 10 mm tjock plast. Det blir ju egentligen rakt under kölen vilket är opraktiskt. Låt det ligga kvar lite bottenskyla vatten och gör hålet så långt ned så du kan skruva fast en dyvika utan att lyfta båten.

 

Det blir hursomhelst bättre än det varit de senaste tjugo åren. Du kan ta det med ro. Glasfiberarmerad plast expanderar ofta utan att spricka. Där du fått sprickan nu i kölskarpen har det inget med hållfastheten att göra men det ska vara tätt och förhindra slagvatten att ta sig ned till kölen.

 

Sannolikt kommer du att nästa höst bara få ut ett par snapsar vatten. Får du mycket mer finns det sprickor som du kan leta efter då.

 

Tänk på att våt glasfiber är lika stark som torr dito. Bara lite tyngre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det hela rätt, så är ju det hålrummet som innehåller vatten akter om barlastkölen.

Jag har en gammal bohusjulle i plast - lilla bilden till vänster. Det står alltid lite vatten på kölen - under blytackorna - som inte länspumpem klarar av att suga upp. Det var relativt besvärligt att få bort det på höstarna. På de gammla träjullarna jag haft fanns det alltid en nôla det som lite finare kallas dyvika eller bottenplugg..

Bestämde mig för att montera en dyvika. Efter mycket mätande, knakkande och funderande, bestämnde jag mig för en punkt, som skulle ligga nån cm över den tjocka bottensulan. Tog ett 5 mm borr och borrade rakt igenom skrovet. Markerade en punkt rakt ner från hålet med diametern på det hål som skulle borras för dyvikn. Längre ner fick jag inte gå.

Satte i borret och fräste mig nedåt tills borret tog i bottenplattan. Ritade på centrum på hålet för dyvikan med underkant på urfräsningen som lägsta punkt. Ja jag sänkte det tom några mm, så att hålet på dyvikan kom precis i jämnhöjd med botten på sulan. Det blev perfekt.

Metoden att knacka är inte fel. Man hör relativt tydligt var det är fast bakom och var det är hålrum

Jag tyckte mig läsa på ritningen att utrymmet i fråga är fyllt med cellplast. Är det så är det ju lämpligt att ta bort det. Men jag kan ha fel - har haft fel förr. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte på min dyvika då jag ändå var och jobbade lite på båten idag.

Så på min Vega är avståndet underkant kölen till centrum av

dyvikan ca 55 mm. Avståndet från framkant köl till hålcentrum

ca 1550 mm (samma höjd). Diameter handelen på dyvika ca 21 mm.

Tror att det kan vara bra att ha tilltänkt dyvika tillhands innan du

borrar så att inte diametern på flänsen på hondelen blir för stor.

Det är ett hålrum där dyvikan sitter och om du använder en ungefär

lika stor gängdiameter som det är på min så kan du nog placera

centrum 5 mm lägre.

Min Vega är förresten från 1970. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...