Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
ristarpen

Termostat MD1A Köpes

Rekommendera Poster

Hej

någon som har en termostat till md1a liggandes som du vill sälja. svårt att hitta så därför postar jag här!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tror absolut att thermostat till andra VP'or kann användas. (75 grader om du har saltvattenkylning).

Del# -Part Ref: V855727 alt Art.# 876052 hos marinshopen.se.............men priset är högt (709 kr)  :-((

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla där md1b passar inte. Det är som vanligt med vp billigt är det inte. (därav jagar jag beg)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittar du ingen begagnad så kanske en ny ersättare kan hittas utifrån mått och funktion. [Möjligen kan hus-sätet behöva fräsas om litet så att nån modern lättillgänglig termostat passar, men det kostar knappast skjortan. Inom parantes så gjordes/görs detta för Albinmotorerna i ett utbytessystem, man lämnar in sitt hus/lock och får ett begagnat färdigfräst.]

Hur ser din termostat ut, vilka mått gäller och är den enkel- eller dubbelverkande? Är den enkelverkande så är väl egentligen bara diameter plus naturligtvis rätt temperatur viktigast. Dubbelverkande är mer komplicerade och stänger gradvis bypassen (shuntledningen) enligt skisserna HÄR. Vid ren saltvattenkylning används väl f.ö. gärna 60 grader eller något lägre för att minska risken för pannsten, trots att motorn då går litet kall och slits mer. Bräckvatten, vetekatten. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...