Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
jmwa

Oljekvalitet till AQ170?

Rekommendera Poster

Nu är det dags för konservering igen. Jag har tidigare år fyllt vanlig mineralolja för sommarbruk i motorn. Är det bra eller borde jag använda någon mer specialiserad produkt?

Dessutom undrar jag varför jag bara får ut ca 4 liter olja trots att motorn rymmer 6 l och inte drar mycket olja? Hur mycket göms i filtret?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret tar nog bara en deciliter ungefär. Men jag antar du gör som vi gör många av oss, pumpar ur olja genom oljestickan?

I såfall är det ganska normalt att man inte får ut all olja. Säkert över en liter brukar jag i alla fall räkna med. Är oljan sedan inte varm när du pumpar så får du räkna bort nästan en liter till?

Och att det är olja kvar tycker jag inte är så allvarligt, eftersom du ändå byter ca 2/3 och den olja som finns kvar knappast är förbrukad som smörjmedel efter en säsong?

Tappar du ur genom pluggen under motorn ( har du sådan ) får man ur mer av oljan. Men i vart fall min båt är det omöjligt att få in ett kärl under motorn... så det går bara inte den vägen.

Mineralolja duger bra så länge du inte kör när det är kallt. Då har syntetolja bättre startegenskaper genom bättre pumpbarhet och smörjning innan motorn är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycks även finnas en drän-kran (1. drain-cock) på oljekylen enligt uppslagna fig D3 i denna MANUAL?

Ger kanske ytterligare en skvätt av de felande två litrarna? (Bra i så fall, men som Funkis påpekar så kan aldrig utbytet av oljan bli fullständig i praktiken. Och ingen ko på isen för det som sagt, sug upp det som går och öppna/töm genom åtkomliga dräneringskranar bara! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis: Mineralolja duger bra så länge du inte kör när det är kallt. Då har syntetolja bättre startegenskaper genom bättre pumpbarhet och smörjning innan motorn är varm.

Håller med.

B18/B20/B30 är känsliga för smörjningen mellan lyftare och kam.

Syntetolja ger inga fördelar i en B30 som används sommartid. Lågviskösa oljor som 0W 30 eller 5W 30 är direkt olämpliga och finns nog f.ö. bara som syntet.

Alla mineraloljor som säljs idag håller högre kvalitet än någon av de som fanns tillgängliga då motorn var ny. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra synpunkter! Då blir det mineralolja. Jag försökte få loss bottenpluggen på tråget idag, men den satt som berget. Jag får nöja mig med att ha fått ut såpass mycket gammal olja.

Tack också Thomas-1 för länken till verkstadshandboken! Där har jag mysig kvällsläsning ett tag framåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till Guestsson, jag blev nyfiken;

 

Varför är en syntetolja olämplig? Och vad är en lågviskös olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att varken jag eller Funkis har påstått att syntetolja skulle vara olämplig, bara onödig om kallstart vid låga temperaturer inte är aktuellt.

De oljor jag nämnde 0W 30 och 5W 30 har lägre viskositet än t.ex. 20W 50 och 10W 40.

Lågviskösa oljor har ofta egenskaper som varande bränslebesparande och long life med bytesintervall upp till var 3000 mil.

Dessa är dock bara avsedda för moderna motorer som är byggda för att fungera med dessa oljor. Ofta saknas tillräcklig mängd av antislit-tillsatser som är nödvändiga för äldre konstruktioner med plana ventilyftare, ex. zink.

Det zink som tillförs är i sig inget bra smörjmedel utan fungerar mer som livräddare om oljefilmen brister. Moderna motorer har inget behov av hög zinkinblandning, det är snarast en nackdel och det kan dessutom förgifta katalysatorn.   

En 20W 50 eller 10W 40 har sannolikt just de tillsatser din motor behöver medan en 0W 30 och 5W 30 inte säkert fyller detta krav.

Not: För mycket zink är heller inte bra så man skall aldrig labba med att tillföra egna tillsatser.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, Guestsson!

 

Då förstår jag hur du menar. Jag både håller med... Och inte.

Du menar att de oljor du kallar lågviskösa, dvs troligen s.k. Syntetolja skulle ha en annan viskositet än en mineralolja vid driftstemperatur?

Håller nog inte med ( jag bortser nu från specialfall vid start i minusgrader innan driftstemperatur uppnås)

 

Däremot har du en bra point om tillsatser i oljan! Men hur ska jag som amatör veta vad som är tillsatt? Det står bara oljans olika godkännande i olika klasser på flaskan... Det kan mycket väl vara som du beskriver - men det kan ju skilja mellan olika fabrikat också? En djungel det här med oljor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att mineralolja och syntet med samma SAE-klassning skulle ha olika viskositet. Så är det heller inte. En 10W 40 är en 10W 40 oavsett om den byggs på mineral eller syntetisk bas. Däremot kan det skilja mycket mellan två olika 10W 40, men inte enbart på grund av typ av basolja.

Välj en olja som rekommenderas till lite äldre motorer så är det inga problem. Om denna sedan är byggd på mineral eller syntetbas spelar ingen roll i en AQ170 som bara används på sommaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kranen på oljekylen är rimligen för vattnet, inte oljan som jag slarvigt antog. Nå, det framgår väl när den öppnas om inte förr. :)

[själv använder jag f.ö. halvsyntet (Q8:as) i min gamla slitna Albin O11, den tål värme bättre viskositetsmässigt. Med mineralolja tjuter annars oljetryckslarmet vid het motor och tomgång.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guestsson, tack för svar. ( jag frågar för att jag inte förstår och vill lära mig... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Guestsson varit inne o nosat på så är viskositetsklasserna enligt SAE lite flytande. Här är en bild som visar hur gränserna ser ut i förhållande till den riktiga enheten för viskositet, cSt.

Det höga SAE-värdet ska man inte labba med om man inte vet vad man pysslar med. Motorn är byggd med ett visst lagerspel anpassat till en viss smörjolje-viskositet vid drifttemperaturen. Tillverkaren rekommenderar viskositet med hänsyn tagen till detta.

Tittar man på en oljas datablad så är viskositeten oftast även angedd i cSt och man kan då få en uppfattning om det t ex är en tjock eller tunn 10W-40 olja man har på pappret..

post-26269-1394237694,9092_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag insåg efter ett tag att det var den kranen vi talade om... Brukar öppna den och motsvarande på limpan när jag tömmer ut sjövatten inför konservering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med något som säljs som gräsklipparolja SAE30 vilket var vad som erbjöds då motorn var ny?

Ren mineralolja singel grade.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, larmtjutandet upphörde vid bytet för 10 år sen och har inte hörts sen dess. :) Men single grade är som sagt det som rekommenderas för Albin. Men usch vad den är sliten, minskar 2 mm på stickan per drifttimme så rätt medicin vore väl renovering. Kollade produktblad HÄR och delsynteten är något bättre vid 100 grader om jag tolkar hieroglyferna i bilden rätt?

Edit: länkkrångel

post-10006646-1394237695,5076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är drifttemperaturen på en O11? Gissar på 50-55 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Single grade oljor har tidigare rekommenderats där driftemperaturen är hög. ex. gräsklippare och MC. Anledningen var främst de tillsatser  i multigradeoljor som gör viskositeten mindre temperaturberoende (så kallade VII) inte tålde höga temperaturer. Idag är syntetoljorna så bra i detta avseende att dessa rekommenderas som alternativ till single grade.

En rak (single grade) SAE 30 är typiskt tunnare vid 100 C än en multigrade 10W 40. Så att bara gå över till single grade höjer inte oljetrycket vid höga temperaturer.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant synpunkt, vid 40 grader är gräsklipparoljan bättre så runt 55 kanske de är likvärdiga. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken olja jag använde innan bytet, men jag tror att det var nån multigrade. (Var nån hädangången Gulf-olja med obegripliga beteckningar som rekommenderades i mina gamla papper, och då visste jag ännu mindre om oljekvaliteter så jag tog nog samma som i bilen. ;) Börjar bli intresserad av att testa, men eftersom delsyntet funkat i 10+ år och vinnande koncept inte bör bytas så behöver jag bra nytto-argument. (Att delsyntet nog är dyrare spelar ingen roll, motorn rymmer bara 0,5 liter körs ca 15 timmar årligen i segelbåten.)

Ursäkta trådkapning men men.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en AQ170 och har upptäckt att om man suger ut oljan med en mjuk slang så får man inte ut allt (bara ca 4 liter) men om pumpen har en styvare slang så kommer den lättare ner i botten och då lyckades jag få ut 6 liter, filtret innehåller 0,5 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt hade jag nog fått ut mina sex liter, för precis så mycket fick jag i idag när jag fyllde! Nu ska motorn sova gott tills det våras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag försökte grotta ner mig lite i det här när jag hade en 70-talsmerca med lite motor i.

 

Jag är altså glad amatör men skulle vilja föreslå exempelvis Mobil 1 15W-50. Den innehåller enligt dem själva 1200ppm fosfor och 1300ppm zink vilket är hyggligt mycket och är avsedd för flat tappet applications altså när man inte har rullyftare.

 

Eftersom AQ170 lämnar hyggligt mycket effekt för sin storlek (jämfört med ännu äldre båtmotorer) är det nog en bra investering att köra på en bra syntetolja då syntetoljan inte försämras (slits) lika snabbt. Dessutom håller den mycket jämnare viskositet även när motordelarna blir riktigt varma.

Kom ihåg att vi båtägare kör på höga varv i konstant uppförsbacke.

 

Den som vill fördjupa sig kan gå in på bobistheoilguy.com

 

M.v.h. Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...