catalina20 0 Postad 13 Oktober , 2013 Ska vinterkonservara sjövattensystemet. (Nimbus-74 MD21) Funderar på om det går att göra utan att starta motorn. Om man plockar ur impellern och skruvar tillbaka locket, spolar ur systemet med en vattenslang och sedan häller igenom glykolblandningen med en tratt. Någon som gjort det? Funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 13 Oktober , 2013 Varför krångla till det så? Måstevara enklare att låta motorn suga i sig blandningen med sin egen pump och bara stänga av när det kommer ut. Då är det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 13 Oktober , 2013 Att spola med en vattenslang är obra, du riskerar att ha sönder topplockspackningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 13 Oktober , 2013 Förklara hur topplockspackningen förstörs, om man spolar kylsystemet med vattenslang! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Oktober , 2013 Toppackningen i en diesel bör klara vattentrycket på uppåt 10 ATÖ, men frågan gäller måhända sjövattensidan på en värmeväxlar-försedd glykolkyld motor? I så fall behövs inte ens varmkörning för att öppna termostaten för sjövattnet passerar nog i stort sett bara oljekyl, pump, filter och värmeväxlare enligt kylsystemskisserna HÄR? Gissar att man likafullt bör vara försiktig med vattenkranars vanligen höga tryck i denna jämförelsevis trycklösa flödeskrets? [Men metodens lämplighet i övrigt vågar jag inte ha några synpunkter på, själv tömmer jag bara och blåser med luft i allt utom värmeväxlarns sjödel som särkopplas och fylls med 50/50-glykolblandning med fri expansionsmån. Men observera då att jag inte har nån oljekyl, filter eller ens (torkkänslig?) gummi-impellerpump på min gamla enstånka.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 13 Oktober , 2013 Det är rätt högt tryck på en slang kopplad till tappvatten, betydligt högre än en impeller skapar och den är gjord för, och om du trycksätter kylkanalerna är risken stor att du trycker sönder topplockspackningen då kylvattnets kanaler går genom den. Precis av samma anledning som att den kan gå sönder om motorn går varm och kylvattnet börjar koka. Varför undrar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 13 Oktober , 2013 Jag gjorde så här på förra båten när motorn krånglade och det inte gick på vanligt sätt. Tog bort impellern och skruvade tillbaka locket, tog loss slangen från bordgenomföringen och satte en tratt där, tog bort slangen från avgaskröken och ledde ner den i en hink, hällde glykolvatten i tratten tills det kom ut i hinken. Skruvade sedan bort bottenpluggen på ljuddämparen för att tömma den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Oktober , 2013 Stopp och belägg för f..n!!!!!!!!!!! Spola inte vatten med en slang i motorn !!! Den ska suga upp det vatten den behöver själv. Att inte ha motorn igång och tryckvatten genom motorn fyller limpan och sedan kommer vattnet in till ventiler och med tiden ner i oljan!!! Är övertygad att många som klagar på våren att det är vatten i oljan har fyllt på den själv genom ovanstående process på hösten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 541 Postad 13 Oktober , 2013 Eftersom MD21 är färskvattenkyld! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 13 Oktober , 2013 Åh fan - jag var övertygad över att det fanns både ock på så pass gamla motorer - där ser man. Då har ju Pentax gett en bättre anledning i det här fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 13 Oktober , 2013 Jag kanske har missat något, men om kyllimpan fylls med tryckvatten, glykol eller spolvatten, hur kan vätskan då komma in till avgasventilerna om limpan är hel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 Oktober , 2013 Glöm inte att backslaget och oljekylen är sjövattenkylda på en MD21. Du måste få loss undre pluggen på backslaget för att dränera det och oljekylen. Det finns även dräneringskranar på v- växlaren (A-modellen) och under limpan (både A och . Nackdelen med bara dränering eller hälla i glykol är att man inte kan känna sig helt trygg med att det står rent vatten kvar nånstans. Dessutom sitter dräneringskranarna ofta fast i sjövattensystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 Oktober , 2013 Du kan få vattentryck i avgasslangen, inget mottryck finns från avgaserna = vatten in mot ventilerna. Fast trasiga limpor är nog lika vanligt, ger samma effekt. Lustigt!? MG verkar förväxla citaten när man svarar & redigerar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 14 Oktober , 2013 Nej - det är bara lite förvirrande att man ska välja att citera genom att klicka OVAN texten man vill citera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Oktober , 2013 H.....e skrev ett långt svar som bara försvann, orkar inte skriva en gång till, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 14 Oktober , 2013 Är lite nyfiken ,om man har hela kyllimpor och knän (vattenlås, svanhals,mm) hur kan då vätskan rinna bakvägen in till avgas ventilerna , när man stänger av sin motor så försvinner ju avgas puffen och motorn kan ju faktiskt pendla fram och tillbaka innan den är still , och när motorn pendlar tillbaka så suger avgas takten . Finns det någon som fått problem med att spola med vatten slang, det vore roligt att veta, Utombordare spolas med muff och vatten slang (tror inte att så många motorer har gått sönder) (Angående vatten tryck) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Oktober , 2013 Det går säkert om man slår in en träplugg i avgasutsläppet, annars blir det nog svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Oktober , 2013 Försöker en gång till. De flesta båtar med innombordare har svanhals innan avgaserna går ut i akterspegeln (undantag finns men ganska sällan) svanhalsens högsta punkt är över avgaskröken på motorn. Om man då fyller motorn med vatten från trädgårdsslanen utan att ha motorn igång kommer genom naturlagarna vattnet att nå lika högt i svanhalsen som det gör i avgaskröken, när nivån stiger i kröken kommer det in i limpan i den del där normalt avgaserna strömmar ut för att sedan blanda sig med vattnet i avgaskröken, men eftersom i ts fall motorn inte är igång kommer inga avgaser och trycker ut vattnet i avgasslangen utan vattnet stiger till limpans avgasrum är fyllt med vatten och sedan har det inte långt till avgasventilerna vilka vissa av står mer eller mindre öppna, när även cylindrarna är fyllda då kan vattnet stiga så att det kan komma över svanhalsen. Björns- snipa har fattat detta och lossade avgasslangen när han fyllde sin motor med en tratt tills det började rinna i avgaskröken. Så det är fullt möjligt att fylla motorn med vatten utan att slå en träplugg i avgasutloppet. Att man kör utombordare med spolmuff beror på att där finns ingen svanhals och det finns inget behov för det heller. Motorn ska själv suga det kylvatten den vill ha! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 16 Oktober , 2013 Instämmer. Variationen på avgassystem, ljudämpare och avgaskrökar är stor. Att spola vatten med tryck in där kan leda till trista överaskningar även om grejorna är hela. Sen är det inte ovanligt med rostiga limpor och krökar + dåliga packningar som lätt börjar läcka om trycket på 'fel' sida ökar. Såna läckor klarar sig ofta när motorn är igång då avgastrycket håller vattnet borta. Fenomenet syns som vit rök om det läcker(kan vara annat också), och är ganska vanligt. Vill man läcktesta så är nog en träplugg inte att rekommendera förrän man monterat ner limpan. Man behöver inte heller fylla cylindrarna med vatten för att få problem, får man in mycket fukt så rostar ventilskaften och ventiltätningar och styrningar går åt skogen. Tråkigt nog sker detta vid vinterkonservering vilket gör att fukten blir kvar länge i motorn och rosten hinner utvecklas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2013 Jo men något tryck får man inte upp så länge avgasutsläppet är öppet. Vi pratar om en färskvattenkyld motor. Det beror ju också på hur högt upp avgasslangen är dragen. Jag försökte utreda saken därför att jag har för avsikt att sätta in en elektrisk sjövattenpump. Meningen är att den ska stoppas innan motorn stannar. Då blir det som man ofta gjorde förr, stängde vattnet vid avgasknät så att avgaserna fick torka ut lite och framförallt, slapp ha en massa vatten stående i avgassystemet. Men jag måste också klara att sjövattenpumpen kan köras vid avstängd motor av misstag. Det ska fungera, en viss mängd vatten kan man få upp i limpan innan det kommer in till avgasventilerna, det är ju en stängd volym. Man bör ta alla tips med en smula skepsis. Hur blir det hos mig.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 16 Oktober , 2013 Ju lägre tryck ju mindre risk, men här talades om tappvatten i slang vilken har ganska högt tryck i dessa sammanhang. Att motorn är färskvattenkyld har bara betydelse om limpan är färskvattenkyld vilket inte är så vanligt och inte fallet på MD21 som TS hade. Om den är färskvattenkyld påverkas ju i så fall inte vattentrycket i limpan om den är dålig, vilket färskvattenkylda mer sällan är. Oavsett färsk- eller sjövattenkyld har alltid avgasventilerna fri väg till vattnet i avgassystemet, i ett vått system. Lyckas du få tryck eller gunging i det vattnet kan det alltid nå dem om motorn inte går. Om du klarar dig beror helt på hur ditt avgasystemet är funtat och hur din motor är monterad i höjdled mot vattenlinjen. Den höjden avgör hur högt vattnet måste lyftas för att du skall vara säker på att vatten inte kommer in bakvägen om motorn inte går , med även med hänsyn till vågor. Därför har många ljudämpare och avgasutblås även backventiler som komplement om marginalen är dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Tryck eller inte har ingen betydelse, vad vi pratar om är nivå. Har du en slang upphängd som ett U och du häller vatten i den kommer vattnet att stå exakt lika i båda sidor, så är det bara det är en naturlag och den går inte att ändra på i detta fallet. Att tro att limpa, helt eller delvis öppen avgasventil, cylinder är en stängd volym är helt felaktigt. Till er övriga läsare: Trädgårdsslangen i en hink, motorns sugslang i hinken låt motorn suga vad den själv vill, eller om ni har glykolblandnung i hinken så behövs ingen trädgårdsslang i hinken. Kan ni av olika anledningar inte starta motorn så är det Björns-snipas metod lite tidigare i tråden som gäller. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2013 OBS jag har aldrig skrivit att det är en bra metod att spola vatten genom en stoppad motor. För det ska man inte vilket alltså är mitt svar till TS. Vill man spola vatten i en stoppad motor så tar man bort slangen med vatten vid avgasknät.s59746: Trycket i systemet blir inte på långa vägar så högt som i vattenledningen, det blir bara blir obetydligt högre än atmosfärstrycket så länge länge avgasutsläppet är öppet. Eftersom motorn är färskvattenkyld så trycksätts inga kylkanaler i motorn heller.Pentax: Analogin med U-rör är helt riktig. Men stänger du den ena anslutningen och häller vatten i den andra så kommer nivån inte bli lika hög i den stängda delen. Ju större luftvolym det är på den stängda sidan, desto högre blir nivån där. Luftvolymen med limpa, avgasventil öppen till cylindern ÄR stängd. Men som sagt, spola in vatten i motorn utan att ta bort slangen vid avgasknät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Nu är det ju så i praktiken att från förbränningsrummet och ner i vevhuset ar det inte gastätt, och vevhuset ventileras genom vevhusventilationen, i praktiken blir cylindern inget slutet rum. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2013 Jo, annars lär den motorn aldrig kunna starta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Hoppas att denna tråden har räddat någon från att fylla sin motor med vatten där det inte ska vara. För den intreserade kolla om det finns något som kallas leak down....... Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 17 Oktober , 2013 s59746: Trycket i systemet blir inte på långa vägar så högt som i vattenledningen, det blir bara blir obetydligt högre än atmosfärstrycket så länge länge avgasutsläppet är öppet. Det blir minst så högt som vattnet måste lyftas för att komma över högsta punkten i ditt avgassystem. Sen är det så att särskilt i mindre motorer (Typ den TS har) så är öppningen i avgaskröken som släpper in kylvattnet i avgaserna inte särskilt stort och ofta ganska igensatt med rost. Släpper du på kranvattentryck där så kommer garanterat trycket att stiga något pga strypningen. Har du då en limpa/krök med små rosthål vilket är vanligt så trycker du snabbare/lättare in vatten i motorn. Detta fenomen har inget att göra med U-röret som diskuterats men problemet är att det ger samma effekt om motorn inte går. Det kan ske på en motor även där båtens avgasutsläpp ligger lågt i förhållande till motorns topp. Har du otur med rosthål i en limpa där vattennivån är hög så kommer du få vatten i motorn även om du inte använt slangen vid konservering. Normalt ligger dock 'tomnivån' i limpan något under motorns insug/avgasportar och man klarar sig, men det finns säkert undantag på det med. Eftersom motorn är färskvattenkyld så trycksätts inga kylkanaler i motorn heller : Precis det jag skrev även om jag bara nämnde färskvattenkylda limpor. Fö har Pentax rätt i att fyller du avgassystemet med vatten ovanför motorn och låter det stå där över vintern så hittar det garanterat hela vägen ner i vevhuset. Vore det absolut tätt vore ju vevhusventilation inte lika nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2013 Bara för att reda ut begreppen lite, vi pratar om att koppla en vattenslang till en 50 mm avgasslang som gör en båge på max en meter upp innan den mynnar i fria luften. Vattnet i bågen på slangen kräver ca 0,1 bar över atmosfärstryck för att övervinnas. Andra ändan är i princip tät även om det kan läcka ner lite vid ett tryck på >5bar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2013 Jag ger upp, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jsbtango 23 Postad 17 Oktober , 2013 Nu förstår jag hur ni menar. Ni har helt rätt ,när man har en svanhals efter kröken , knät (som i bland felaktikt kallas svanhals bla. från mig) så skall man inte spola med vattenslang utan att motorn är i gång . men min erfarenhet är att det är flera motorbåtar utan svanhals än med svanhals. I min ungdom så körde jag lite dragracing på hobby nivå , då gjorde jag ett leak down test på min motor , den var helt skrot enligt den testen men 10,69 /198km. på strippen Mantorp park 1992 med en Ford Anglia 1952 (Ford 289 motor) Sorry för OT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser