gissla 1 Postad 10 Oktober , 2013 Hej en släkting till mig köpte för ca 2månader sen en begagnad båt från en stor firma i Sverige. Jag var med vid båtköpet och när vi stod o pratade med säljaren sa han att allting fungerade förutom en mätare (prutade ner lite på pris). Han svarade nej på om båten var bottenmålad samt om det var några andra fel eller om den gått på grund. (Båten låg i vattnet vid köp och kördes vattenvägen hem till hemmahamn) Nu har vi tagit upp båten och konstaterat att den har en ca 1,5 m lång reva under som gått genom gelcoaten, drevet har en metall skada och är omlackat, propellern är lagad. Verkar även som att drevet läcker olja. I övrigt en superfin båt. Han kontaktade säljaren och säljaren hävdade först att han inte kände till detta, men medgav sedan att han kom på att det var hans mekaniker på varvet som slipat ner skadan på drev samt lackat om drevet. Båten var även bottenmålad med försök till borttagning av färg på vissa ställen. Han skulle återkomma när han pratat med sin mekaniker men sade snabbt något om att detta lagar du enkelt själv och kan få runt 3000kr tillbaka? Vad hade ni gjort i detta fall? Det går ju att bevisa att skadan fanns vi köp då man ser på glasfibern. Har vi rätten på vår sida när den är köpt av ett seriöst registrerat företag? Kommer inte nämna vilket företag det är eller i vilken stad båten är köpt då företaget fortfarande har chans att lösa detta på ett bra sätt. (Tråden Ska inte ses som något hot till företaget, vill endast ha tips och ideer på vad andra hade gjort) /Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 10 Oktober , 2013 Vad vill ni göra då? häva köpet? få mer kompensation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Oktober , 2013 Ja förhoppningsvis kompensation eftersom vi köpte båten i det skicket han beskrev. (I köpekontrakt endast felande mätare) Hade vi vetat om allt detta hade vi inte betalat det pris vi gav för båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 Eftersom din kompis köpte båten så vill han ju behålla den. Om han är beredd på att göra jobbet själv så skall det kosta säljaren en summa som skall kännas för densamme. Det är säljarens SKYLDIGHET att veta alltom ett objekt som en köpare kan ha nytta av samt ge korrekta svar. Om inte säljaren känner till svaret, skall detta svaret ges så att inga tveksamheter efteråt kan uppstå. Vad togs skriftligt??? Varför bad ni inte om att de skulle lyfta båten för egen koll osv. Man får inte vara naiv får då blir man tveklöst överkörd, omkommen och bortkörd. Kom fram till en summa som din kompis kan tycka vara skäligt och få allt SKRIFTLIGT, läs: SKRIFTLIGT för annars finns risken att din kompis blir till råttorna del 2. Det vore inte kul, typ del 2. Ja du fattar? Om säljaren inte är intresserad; kräv att få häva köpet så skall ni få se vad som händer. Stå på er och låt inte en oseriös säljare komma undan!!! Avslutningsvis så får jag en känsla av att båten köptes ungefär som när man köper en fikabulle. I det fallet finns det faktiskt folk som anser att en oseriös köpare faktiskt förtjänar en oseriös säljare. Lite two of a kind... Ta inte illa upp för min tanke kring detta utan jag överlämnar problematiken till er och hoppas givetvis att ni får rätt mot säljaren men glöm inte en sak; säljaren har målat in sig i en hörna och han vill inte ta tillbaka båten. Utnyttja det med all kraft. Det hade jag gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Oktober , 2013 Tack för svar, då är frågan vad som anses rimligt. Varför båten inte lyftes, ja är en seriös firma på ett seriöst ställe. Första båtköpet o Trodde inte att de skulle undanhålla skador. Man lär sig av sina misstag som en vis man sa. Kanske inte är några superjätte projekt och åtgärda detta men känns ändå trist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 känns ändå trist. Plocka fram den känslan och bestäm er för en summa och gör det snabbt. Se till så att ni får allt info på papper för om en säljare har varit oärlig om en grej så lär han vara det också med något annat. Läropengar, javisst är det det men därför ska ni förvandla det till glädjepengar... Kallt huvud men ett varmt hjärta = Östtyska Stasis devis, kan det hjälpa er tror ni Säljaren förtjänar inget bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 10 Oktober , 2013 Den där skadan måste torka ut innan varvet börjar slabba på Gelcoat i skadan. In i en torrhall i någon vecka skulle jag säga. Därefter reparation. Allt detta bör firman stå för annars reklamation. Tyvärr har undersökningsplikten ökat senaste åren, så begreppet god tro existerar inte längre på samma sätt juridiskt. Men.... Ofta kan man få garanti av båtfirmor. Det borde rimligen finnas ett kontrakt. Läs det finstilta. Har ni tur kanske det finns en 3 månaders garanti? Och detta kan knappast anses vara ett dolt fel. Lagningen av skrovet bör kunna ske på ett sånt sätt att det inte syns i efterhand när bottenfärg kommit på. Drevet går säkert också att fixa snyggt. Det där löser ni! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 10 Oktober , 2013 Hej, Tråkig historia att höra :/ Jag såg att du skrev att båten är köpt av en firma. Så denna fråga kan tyckas dum, men är båten köpt via en firma av privatperson dvs. användande genom båtmäklare eller är den köpt direkt från firman? Sedan borde rätten vara på er sida. Rent juridiskt sätt minskar köparens undersökningsplikt när säljaren kan lämna ett tryggande besked. Ställde din släkting frågan om det inte fanns några skador på undersidan och han/hon fick ett svar som bekräftar att så inte var fallet, ska man också kunna lita på detta (Om det inte finns tecken som kan tyda på motsatsen, vilket t.ex. hade kunna varit en gelcoatskada som börjar ovanför vattnet och fortsätter nedåt) Förfarandet om vad ni har rätt till kan skilja sig lite om det sedan är privatperson eller firma ni köpt av (är olika lagstiftningar som gäller). Men i regel skulle jag kräva att få det åtgärdat som felet aldrig funnits, dvs. så som din släkting trodde båten var vid köpet. Antingen får ni försöka få felet åtgärdat eller kräva ersättning för skadan. Kanske också ska ställa frågan som tidigare person skrev, vad vill din släkting göra? Häva, få ersättning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Oktober , 2013 Tack för svar. Det var firman som ägde båten enligt säljaren. Vi kan nog åtgärda skadorna själva men stålar för en ny propp å lite gelcoat o drevolja känns ju rimligt. Lite arbete/förvaring i hall på det så känns runt 10tusen(för lite?) lagom överkomligt. Ska höra med säljaren om han ringer, men de ska väl prutas från hans sida. Man kan ju undra vad han skulle fått för båten om skadorna stog med i annonsen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 Klokt inlägg men även om undersökningsplikten skulle minska för att säljaren påstår en sak så skall man ha det skriftligt. Annars blir det ord mot ord. Ord mot ord är ingen kul sits att hamna i! Den lättaste vägen är egentligen att bara lämna tillbaka båten och kräva att den skall återleveras i det skick som den såldes, enligt säljaren. Dvs åtgärdad! Då slipper man en massa tjafs... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 10 Oktober , 2013 Jo absolut det enklaste men du vet säkert själv hur det är med de flesta marinor i storstäder. Snart blir det för kallt, vi tar den i vår, sen för mycket jobb som går före som vi får betalt för. Så då lär man ju få båten till augusti nästa år. Lite i överkant men du förstår hur jag tänker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 10 Oktober , 2013 Du har bilden klar för dig! Alternativ 1: Ni fixar men då ska ni ha såhär mycket betalt. Alternativ 2: Firman fixar och då skall båten återleveras senast xx/xx 2014. Bägge alternativen kan vara bra, lite beroende på hur man ser på det! Få allt på papper!!!!!!! Vad ni än gör, låt inte tiden gå för det är ett tecken att det kanske inte är lika viktigt som ni låter påskina, ja du fattar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 11 Oktober , 2013 Helt rätt med att ord står mot ord :/ Verkar i alla fall som att båtfirman är med på noterna att den borde levererats i annorlunda skick med tanke på att han sa Han skulle återkomma när han pratat med sin mekaniker men sade snabbt något om att detta lagar du enkelt själv och kan få runt 3000kr tillbaka? Ditt ovantstående alternativ tycker jag också låter som en bra idé. Speciellt om firman ska göra det. Skulle också se till att få med vad som händer om båten inte blir klar i tid. Kommer ihåg den tidigare tråden, tror den heter Båtfirmor och tider (vad han som startade den heter kommer jag i skrivandets stund inte ihåg) men där har vi ett exempel på hur det kan gå om man inte har papper på saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Oktober , 2013 För att få en uppfattning om vad skadorna är värda, ta in en offert från ett annat varv (eller två) så har ni lite siffror att utgå ifrån när ni förhandlar. Samtidigt är det svårt - en begagnad produkt förväntas ha vissa skavanker, och beroende på båtens ålder och pris (vet ej dessa) kanske man ska förvänta sig vissa skador..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 11 Oktober , 2013 Det stämmer, du kan förvänta dig ett normalt slitage med tanke på båtens ålder. Den bedömningen kan ju däremot vara ganska abstrakt, men jag skulle nog säga att en 1,5 m reva med skada på drevet inte ska anses som normal slitage. Skadan skulle möjligtvis räknas som försumbar om båten är riktigt gammal (det är bara en gissning från min sida däremot). Bra tips dessutom att ta in offert, då får man bra kött på benen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser