Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
tobbeb17

byta från magnifik midget til maxi 77

Rekommendera Poster

hej jag fåndera på att byta till en störe båt. jag har nu en magnifik midget  som är mycket rolig båt att seglar.  men den är kanska liten båt  så jag är lite sugen på en maxi 77 jag undra ur dom är  att seglar.

kan man seglar en maxi 77 en sam eler är maxi 77 svår att hantera själv

jag har seglat i 3 sesång nu och är yter och ensam seglar i bland med  magnifik midget  när min segla´kompis inter har tid att hängar med. men  magnifik midget   är ju mycket mindre båt än en maxi 77 frågan är om det är stor gilnad att segla en maxi77 än att seglar en magnifik midget.

vad ska man tänka på ner man ska åka kolla på en maxi 77 vad är dom vadligste fel på dom

jag har höt att man inter ska köpar dom som är äldre en 1976 stemer det?

jag tank ock lega ut max femtiotusen på en maxi 77  det som jag tycker är ett måster är att har ett bra rolfok systemen. och skar man väljar utombordare eler inombordare?

obbs jag är dyslexi! så min stavning ärinter så bra men jag obas att det går att för står

jag  bäsa på att lenka til min .youtube knal där det liger mycker seglig fimer upper

https://www.youtube.com/user/tobbeb17/videos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att höra från dig. Det var längesen du gladde oss med dina seglingsfilmer. Tänkte faktiskt på dig för ett tag sen.

Tyvärr fick jag inte länken till YouTube att fungera.

Maxi 77 är en trevlig båt att segla och ganska bra utrymme efter storleken. Själv har jag bara seglat Maxi 77 några enstaka gånger. Senaste gången lyckdes jag sköra kompisens storsegel i en kontrollerad gipp. Men vad gör man inte för att få en snygg inramning för en bild som man eventuellt skall ta lite senare. wink Jag har faktiskt inte fått segla med den båten sen dess. surprise

Det är inte så stor skillnad att segla med en lite större båt. Det är ju egentligen inte så stor skillnad mellan båtarna, mer än djupgående och volymen inne. Sen kan ju vissa saker va lite annorlunda arrangerade tex skot och fall och trimlinor, men det lär man sig snabbt.

I några Maxi 77 finns det inombordare. Själv ser jg det som en fördel, men det kan ju va tvärt om för en del. Har man aktersnurra seglar man betydligt mer. wink och lite enklare om den krånglar.

När det gäller detaljer på båtarna får nån annan svara.

Lycka till

post-945-1394237682,3619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att segla en Maxi 77 ensam det mesta är ju neddraget till sittbrunnen.

Tvärtom tror jag det är enklare än Magnifiken, Maxin är ju framförallt stadigare och inte lika begynnelsevek och i en lite större båt händer allt långsammare.

Jag träffade en kille vid Stendörren i somras med en överriggad Maxi 77, jag tror masten var en meter längre och 7/8delsrigg, bommen gick över hela sittbrunnen... Den luffa på duktigt och han blev sällan omseglad, däremot fick han reva tidigt och han var ensam ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den överriggade 77:an borde vara en Maxi 777? Den seglar som sagt fint - båten mår bra av den höga riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och du har nog rätt men han hade riggat om den själv så i grunden var det nog en 77a.

Men den såg frän ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77+ kallar de den upphottade som byggdes om för ett par år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för svaren  kul att du gila de min gamalr film det komer en ny film om helasesång i vinter 

men jag en film från semter seglin till ut utklippan karlskrona 

                                                                                                                                         

jag var om bod på im maxi 68 men den tro jag att man komer att trötna på i langden

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tacka för alla svaren  maxi 77+  har jag höt talat om på hamnen.se 

 

 https://hamnenplay.solidtango.com/video/maxi-77-blir-modern-racer-legenden-westerdahl-berattar-635

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft glädjen att segla Maxi 77 sedan tio års ålder, och från 15 år och framåt har jag seglat den själv utan några problem, även om sällskap ju kan vara trevligt. Först vid 10-12 m/s brukar det bli aktuellt med att reva segel och hålla på, och den klarar hårda vindar galant!

Nackdelar: Vid mycket lätta vindar blir man pinsamt fort omseglad av expresser o.dyl.

Den stampar enormt vid hög sjö. Att kryssa utomskärs i hård vind är alltså svårt, man måste falla av lite mer för att få fart.

Som du säger finns en del skillnader före och efter 1975. Högre överbyggnad, förstärkt kölinfästning och annan inredning med garderob mellan sallong och förpik för mer stabilt däck. Lite senare kom tie-rods också, men det har ganska många satt in själva även i tidigare båtar.

Jag själv har precis skaffat ny båt, en bumerang 32. Maxi 77:an verkar svår att sälja, får nog vara glad om jag får 20 tusen för den. Om du är beredd att lägga 50 000 så kan du få ett extremt fint exemplar. Nya segel och nya dynor är värt att titta efter!

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger du 50kkr borde du kunna hitta ett hyfsat exemplar och köpa en helt ny genua i nån laminatduk.

77an är inte särskilt svår att segla själv. Jag är ute ett par veckor själv varje sommar på semestern! Båten har ju enorma utrymmen för sin storlek. Enda man kan ha synpunkter på är att det är en stor genua att wincha runt, nåt som vägs upp av båtens alla andra fördelar IMHO.

Båten är lättmanövrerad även med en utombordare! Däremot så kan det ju som alltid med en utombordare bli problem i väldigt hög sjö. Men då går det oftast fortare att segla ändå...

Här är en länk till förändringar genom åren på 77an. http://www.zetternet.se/maxi77/andringar.htm

Kika in på min blogg om du vill ha mer bilder eller allmän info om båten. Har även ett gäng Youtube-klipp länkat därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt med filmen från Utklippan.

Det är en ö jag önskat att komma till, men inte lyckts - ännu. Har varit på väg dit en gång, men fick skitväder rakt i nosen när jag kom ut ur Kalmarsund. Smet in i Blekingesärgården norr om Långören. Svängde höger efter vindkraftverken. wink

post-945-1394237683,8094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Bra länk det där med olika förändringar på maxi 77:an genom åren. Angående det där med att den stampar i sjön. Hur illa är det egentligen? Har hört lite olika åsikter från olika maxi ägare. I Karlskrona skärgård blir det ofta krabb sjö så det är lite oroande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de stampar och slår är väl tyvärr något som kommer med skrovformen och fina innerutrymmen men som oxå har lite med seglingsteknik att göra.

Man kanske inte behöver ligga och trycka upp på en sträckbog utan kosta på sig ett extra slag istället, reva i tid så blir det oxå lite lugnare.

Om man vill göra lite avkall på utrymmen så finns det en del på Blocket nu som kanske funkar bättre i krabb sjö, Albin Accent, H-båt och Facil kanske, den vet jag ej så mycket om men den funkar nog bra den med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...