Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sailor79

Dynorna på vintern

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en maxi 84 i somras med nya dynor och nu är det dags att ta upp den för vintern.

Hur gör ni med dynorna på vintern? Tar ni hem dom så dom får ligga hemma eller ligger dom kvar i båten?

Jag funderar på att ha dom kvar i båten och ställa in en torrboll eller liknande samt ställa dom på högkant så att luft cirkulerar runt dem.

Kanske en konstig fråga men kan dynorna bli ofräscha om jag låter dom ligga kvar?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,



Gick i samma tankar som dig nyss. Köpte min båt förra vintern, då låg dynorna kvar i båten. De luktade helt klart ganska unket framåt våren. Självklart blir det kondens i båten under vintern, en (eller flera) såna torrbollar tar oftast inte bort all fukt. Menar med presenning och snö/regn/sol blir det nästan ett litet växthus där under.



I år har jag fixat ett litet extra förråd och tänker tömma båten på allt vad textiler heter.

Du kan såklart ha kvar dynor osv i båten men har du möjlighet så skulle jag helt klart förvara det torrt hemma.



Mvh Oskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrbollar fungerar om man tejpar igen båten noga. Alla ventiler måste vara stängda eller igentejpade. Handfat och vask proppade. 

Torrbollar får ner luftfukten tillräckligt för att mögel inte ska trivas förutsatt att ny fuktig luft inte kommer till.

Jag har bl.a. dynor och täcken kvar men lägger det luftigt. Har tre torrbollar och noga igentejpat. Det största luftintaget för värmaren täcker jag med en fryspåse som jag tejpar fast längs kanterna. Allt är fräscht till våren.

Brukar byta torrpåsarna en eller två gånger under hösten, men sedan klarar det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förvara mina textilier kvar i båten. Kör en avfuktare, från Biltema, och sedan en ozongenerator. Har aldrig haft problem med dålig lukt eller mögel. Appropå torrbollar så tycker jag det kan vara ett bra komplement till en avfuktare, men bara torrisar tycker jag är tveksamt. Min avfuktare brukar ge 8-10l innan luftfuktigheten är nere så att den slår ifrån. Mycket torrisar blir det för samma funktion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan  min son o jag brukar dela på ett 2kvadratm. förråd på shurgard  det ca6mån det räcker gott o väl om man staplar noga mot en vägg som ett PUSSEL och ställer tampar+köksutrustning  inkl div konsserver i bageribackar staplade på golvet tills m kapell helst kompletta mbågar så luftigt som  möjligt, som regel kostar den första månaden bara 1krona.   Så löser vi vinterförvaringen.  kostar cirka 1000kronor per båt men det tycker vi att det är värt.     mvh Facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska ta hem dynorna/textilier om man har plats hemma. Jag har någon gång hört, men vet definitivt inte om det stämmer, att skumgummi inte mår bra av minusgrader. Det ska tydligen tappa en del av spänsten? Någon som hört detsamma?

Ozongenerator skulle jag passa mig för, den tar visserligen bort dålig lukt men åldrar samtidigt plastmaterial. Inte så att jag tror att båtens skrov tar någon större skada men skumgummi, elkablarnas isolering mm är gjort av platsmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är tveklöst att ta hem dynorna. Ska man ha dem kvar ombord ska man dels ta ner luftfuktigheten med en riktig avfuktare, sedan hålla bort mögel och dålig lukt med en ozongenerator som går en lite stund varje dygn. Det är sant att ozon i stora mängder kan bryta ner plast och gummi. En liten generator som är lämplig i en båt kan aldrig producera de mängder ozon som krävs för att skada. Ozon används ju tex för lukt och mögelsanering i hus och inte minst vid bilrekonditionering. Jag har en generator som går varje dygn året runt i min båt när jag inte använde den. Solpanelerna räcker för att driva den även vintertid. Det finns inga skador, inget mögel och det luktar alltid fräscht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn ska sägas att jag numera börjar med att ta ner fuktnivån med min Woods WD12 avfuktare till ca 50%, sedan får torrbollarna ta över.

Men det fungerade med torrbollarna även före jag skaffade avfuktaren. Det är att täppa till som är grejen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Allt som kan dra åt sig fukt tas av och stuvas i vårt stora garage i sin 20-gradiga värme. Det finns faktiskt en poäng förutom den uppenbara; då kommer man åt överallt och kan städa och fixa. Vartannat år åker överdragen på dynorna samt gardinerna på kemtvätt och kapellet får en makeup hos segelmakarn i Limhamn.

Trots att alla textilier är av står det 5 stora fuktslukare från Biltema (som visade sig vara otroligt effektiva), två Ionic Air pureifier från Rubicson (en i akterhytt och en i salong) samt på vårkanten kompletterar vi det hela med en avfuktare. Håller med, overkill men när det gäller fukt och dålig lukt så tar jag gärna i eller också är jag onödigt rädd om all vår mahogny och teak.

För att komplettera denna overkillskola så kan jag berätta att det i sittbrunnen på våren står en stor nästintill ljudlös evakueringsfläkt som blåser luft runt hela båten och under presenningen. Tidigare stod vi inomhus men efter en vinter ute har jag insett att med rätt lösningar på diverse problem så blev det en vinst. Om inte annat så blev det drygt 18.000 extra att spendera på dyra danska bakverk när vi ligger i Köpenhamn...

...eller kanske diesel yes

 

 

post-10024382-1394237682,2425_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta upp alla dynor och förvara dom inomhus. Har aldrig haft kvar dom i båten så jag kan inte svara på hur det påverkar dom men jag kan tänka mig att dom kan bli angripna av mögel om det är för fuktigt i båten. Känns dumt att chansa. Men om jag inte hade haft plats för dom inomhus (vilket jat egentligen inte har men förvarar hos parentalierna) skulle jag förvara dom i förslutna sopsäckar eller liknande inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående avfuktare kan det vara da shit om man har båten hemma. Ligger den på klubb är det rent oförskämt att låta båtgrannarna betala för att du ska få torr båt - en WD12 drar 260 W, vilket blir över 6 kWh per dygn. Låter man den gå en vinter blir det en rätt rejäl slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar hem dynorna till en torr och varm källare. :-)

Och sedan är det torrbollar. Hemgjorda med en rejäl hink och ett durkslag fyllt med http://www.granngarden.se/product/kalciumklorid-cc-road-25kg--

Lite bättre kilopris på granngården. :-)  139 kr/ 25 kg = 5,50 kr/kg



Torrbollen innehåller samma sak men för 69 kr/ 0,45 kg = 153 kr/kg.

Brukar fylla på lite en gång per vinter. Brukar vara ett par liter i hinken till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Håller med men å andra sidan så gör en avfuktare, typ Woods, ingen nytta under 6-7 grader. Då är det duktigt spillda pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör ha en hygrostat till avfuktaren så att den bara går när det behövs. I början går den hela tiden men inom ett dygn så avtar det. Sen blir det kanske en timma per dygn. Förutsatt att båten är ordentligt tillsluten. Kan man ha en avfuktare inkopplad några dygn så räcker det bra med torrbollar sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför behöver båtgrannarna betala för strömmen bara för att man ligger på en båtklubb? Jag har egen elmätare, så det är bara jag som betalar min ström (energi). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter,

Det är en sensor på den så den går långtifrån hela tiden, kanske en fjärdedel. Dessutom slutar den fungera under 5 grader ungefär. Där någonstans blir den bara helt nedisad.

Det är helt poänglöst att slita ut den i förtid genom att låta den gå hela vintern. Då får torrbollarna ta över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft dynorna kvar ombord på alla mina båtar. Jag ställer dem på högkant så att de inte kommer i kontakt med någon yta där det kan finnas kondens. Ruffdörren får stå helt öppen och luckan på fördäck öppen minst en decimeter. Presenningen är helt öppen i gavlarna så att luften kan strömma igenom. Ingen elak lukt i båten. (Den enda gång det luktade illa var av en kvarglömd mjölkförpackning.)

post-10012443-1394237682,7934_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att stoppningsmaterialet inte skulle klara minusgrader låter konstigt, alla bilar har samma stoppningsmaterial. Skumgummi, polyeter och kallskum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar hem dynorna och förvarar dem i rumstemperatur, ca 20 grader. Enkelat och bra sätt att slippa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det hänger på var i landet man bor om man bör ta ur dem eller inte.

Vi som har vintrar med kallgrader har nog inte det problemet men som alltid gäller det att ventilera, som Björns_snipa skrev.

I södra sverige med sunkgrader på vintern, ja då gör det sig själv skulle jag tro.

Men man får ju inte glömma att dynor i båt på sommaren inte är den bästa miljön heller.

Nåja jag bor i Dalarna och har dynor kvar i båten om jag inte ska göra nån ombyggnation under vinterhalvåret, kuddar och annat krafs får dock följa med hem..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha det fuktigt i båten är vidöppet givetvis bäst. Håller med Simmalugnt och Bjorns_snipa om det, men i Göteborg går det knappt för luften är så skitig, med bl.a. sot.

Den andra skolan, som jag sällar mig till, vill ha det torrt i båten. Då får det inte alls vara vidöppet, tvärtom måste det vara stängt så ny fuktig luft inte kommer till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oftast båten öppen och pressen öppen i för och akter, då har jag aldrig råkat ut för problem med mögel. De gånger jag har haft problem är när det varit för dålig luft genomströmning i båten.



Luften är torrare på vintern än på sommaren räknat i gram vatten per kubikmeter luft.



Dock är den relativa luftfuktigheten högre på vintern men det beror på att kall luft inte kan binda like mycket vatten som varm luft.

Mängden vatten i gram (AF) är betydligt lägre under vintern. Därför trivs inte mögel så bra.

 

http://www.lfs-web.se/fukt.htm

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har jag alltid resonerat och jag har kört med god ventilation. Är det riktig vinter så är det inget problem men är det ett par grader varmt och 80% luftfuktighet så finns risken för mögel. Jag vet flera som gjort på samma sätt i alla tider utan problem men några har faktiskt fått mögel på sistone. Så nu stänger jag och kör ozon, det är säkert. Dessutom luktar det fräscht ombord. Ozon är det enda som garanterat håller mögel borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Upptäckte till min förtjusning att det lokala företaget som erbjuder förvaringsurtrymme i min hem kommun gav 50% rabatt till medlemmar i den lokala båtklubben! Ett tempererat förråd med kontrollerad luftfuktighet för 225:- per månad för 1,5 m3 yta i 6 månader gjorde mitt val enkelt. Min båtprylar, dynor, segel, mm ska definitivt vara där och inte i en fuktig båt uppställd på en grusplan under den kommande fuktiga, kalla, isiga, snöiga, regniga och andra otrevliga väderlekar. Dessutom infinner sig en speciell känsla, (åtminstone hos mig) av förmögenhet av att ha råd men ett externt förråd av detta slag till mina båtprylar, som gör att jag mår ganska bra.

mvh Gladius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en hygrometer. Ouppvärmt utrymme får samma fuktighet som omgivande luften. Vid dimma 100%.

 

Mögel bildas sällan vid fuktighet under 85% och är det kallt kan fuktigheten vara uppåt 100%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tre helt vanliga torrbollar får jag ner luftfuktigheten till ca 60 % förutsatt att jag har stängt till och tejpat igen. Det räcker för att hålla borta möglet och ha en frisk och fräsch båt till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara bra att veta vilken luftfuktighet som mögel tillväxt kan starta.

Gärna från någon som vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi river ur all textil allt som råttor kan gnaga, och allt som kan dra till sig fukt. Frun blir lika irriterad varje år för denna textil står sedan i värmen i källaren hela vintern. Allt tar stor plats, men det luktar inte unk på våren när pärlan ska i sjön. En bekant hade all textil i ett år vilket resulterade i att en liten musfamilj bodde in sig i ruffen, dynorna blev till att byta ut, kostsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här några som vet: http://www.kuleuven.be/bwf/projects/annex41/protected/data/VTT%20Oct%202007%20Paper%20A41-T4-Fin-07-1.pdf

Se bif dagram. LIM1 är trä och sådant vi har i båtarna.

Man brukar säga att <70% RH är säkert, Har man lite värme i båten ca 5 gr och en avfuktare som begränsar till 80%RH brukar det fungera bra. Kör man in lite ozon dagligen dödas mögelsvamparna och dålig lukt försvinner.

post-43065-1394237698,2172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...