Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Glykolkvalité

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Faktiskt en intressant fråga eftersom man ju faktiskt tror att glykol är glykol är glykol... ja ni fattar. Efter att ha snackat med en kille på x-firman fick jag följande svar till livs; Nä, du ska inte köpa glykol på dussinställen. De är mycket svagare än våra = dyrare.

Blev lite ställd där faktiskt eftersom jag trodde att glykol var ett ämne som består av olika delämnen och där den sammantagna blandningen kallas för glykol. Rörig förklaring men jag tror ni fattar.

Med detta resonemang skulle exempelvis ett dussinställe typ Biltema eller Jula sälja en sämre glykol till ett lägre pris. Det låter som hål i huvudet tycker jag.

Kanske att SVT´s Plus skulle göra lite granskande journalistik kring en maffiavärld av importerat bordsvatten med tillsatt blå färg...

 

post-10024382-1394237680,6947_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, glykol är ett ämne, inte en blandning. Killen på x-firman berättade säkert om de superfantastiska tillsatserna som deras firmas glykol innehåller och som gör den överlägsen alla andras och motiverar det skyhöga priset.

 

Kanske är det så.

Men ibland räcker Tillräckligt Bra.

Det gör det i min båt.

Skulle jag åka till Antarktis skulle jag kanske tänka annorlunda, men nu ska jag ju inte det.

 

Exempelvis på tillsats är korrosionshämmande, men eftersom ett värmesystem i ett radiatorsystem inte rostar sönder, även fast det bara är rent (nåja) vatten känns detta ganska överflödigt, när glykolen i sig är rostskyddande.

 

Fast var och en blir saliga på sin tro.

Haleluljah!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att någon resonerar som jag dvs. att ett slutet kylsystem som på en sötvattenkyld motor innehåller i det närmaste dött vatten vilket i sig gör korrosions hämmande tillsatser i glykoloen onödiga- om man inte gör som rekomenderas byter varje är och i och med det ersätter det döda vattnet med nytt som innehåller syrgas som i sin tur gör att det krävs korrosionshämmande tillsatser osv. osv.

Man kan ju fundera på vem som gynnas av rekomendationerna- vi båtägare eller företagen som säljer glykol???

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja glykoler finns det liksom alkoholer mer än en sort av. Det som skiljer är att alkoholerna har en OH-grupp i molekylen medan glykolen har två, så att alkoholerna

metanol, etanol, propanol, butanol ... motsvaras av  glykolerna metandiol, etandiol, propandiol, butandiol ....  

Det som säljs i handeln är vanligen etandiol eller det mer miljöövänliga alternativet propandiol http://sv.wikipedia.org/wiki/1,2-Propandiol.

Det som brukar skilja kvalitetsmässigt är att glykolen skall vara fri från föroreningar som nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och borat och ha lämpliga oxodationshämmande tillsatser.

Kylsystem är ofta slutna/trycksatta, men till skillnad från värmesystem i hus är de inte diffusionstäta. Om syrehalten till följd av korrosion sjunker i kylvätskan kommer nytt syre att tillföras från atmosfären. 

I praktiken behöver glykolen i kylsystemet sällan bytas, specielt om den är av longlife typ. Volvo föreskriver t.e.x inget byte alls i sina bilar, medan bromsvätska av typ DOT4 (ibland kallad bromsolja men är en blandning av glykoler) bör bytas vartannat år, till följd av att den tar upp vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle ett värmesystem i ett hus vara mer diffusionstätt än kylsystemet i båten/bilen skulle vara?  Menar du att syre skulle tillföras kylmediat genom gummislangarna i sån mäng att ett allvarligt rostproblem föreligger? Intressant teori. Själv byter jag inte ut kylvattnet i vare sig bil eller båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmesystem i hus är i normalfallet helt klart mer diffusionstäta än kylsystemet i bilen. och därför tillförs normalt inga korrosionsskyddsmedel. Gummislangar får inte förekomma och plaströr av PEX, t.ex. för golvvärme skall vara försedda med en diffusionsspärr, vanligen i form av en inbakad aluminiumfolie. När PEX började användas någon gång på 70/80-talet tänkte man inte på detta  och det finns därför hus där radiatorerna måste bytas med jämna mellanrum. Så är det t.ex. för mina grannar. Detta bör man som husköpare kolla upp. 

Ett kylsystem blir aldrig som antogs utarmat på syre, men som jag skrev: I praktiken behöver glykolen i kylsystemet sällan bytas, specielt om den är av longlife typ. Volvo föreskriver t.e.x inget byte alls i sina bilar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första inlägget här...

Har liknande funderingar, hoppas jag inte kapar tråden...

Tänkte bara nämna att jag har efter de 2 senaste säsongerna renspolat mitt kylsystem (slutna systemet) för att vattnet varit rostbrunt. Tillsatsen av glykol har varit 50% (har tom använt mig av destillerat vatten då jag har tillgång till detta). Har lagt ned ganska stort arbete med att få systemet rent. Haft termostater borta och spolat flera gånger tills vattnet som kommit ut varit rent, även haft motor igång kort stund för att sen renspola igen. När jag varit nöjd har jag blandat i ny glykolblandning för att låta stå över vintern. Det har sen inte dröjt många driftstimmar innan vattnet varit rostbrunt igen. Glykolen jag använt har varit vanlig billig etylenglykol där det står att den har korrosionshämmande egenskaper.

Fråga jag ställer mig nu är om det är troligt att det hjälpt att använda en glykol som säger sig ha extra korrosionshämmande egenskaper typ Volvo Penta eller liknande?

(Motorn är en Volvo Penta diesel)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter glykol vartannat år. Men samtidigt kan man ha i åtanke att många kör omkring med motorer som hela tiden utsätts för syrerikt saltvatten. Visst, dessa rostar ihop för eller senare men inte sällan håller de åtminstone 10 år, ofta betydligt längre.

Jämfört med detta är nog risken minimal att en motor med slutet kylsystem rostar sönder pga dålig kvalitet på glykolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

En mycket intressant fråga och svaretkommer att bli mycket intressant!

Tack för din input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillräckligt bra slutsats för mig att inte köpa glykol som ska vara såååå mycket bättre (och jättemycket dyrare ) än den billiga.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara ser till korrosion, så behöver vanligt kommunalt vatten inte vara sämre destvatten i ett kylsystem, snarare tvärt om. Vattnet i kommunala vattennät brukar pH justeras till 7 eller högre, dvs det skall aldrig vara surt, just för att man inte vill ha utlösning/korrosion  av metaller som t.ex. Fe och Cu i dricksvattnet.



Det man slipper med destvatten är de salter som finns i kranvatten, men det gör ingen skillnad map benägenheten att skapa rost.

Den rost du ser har nog marginell betydelse för motorn, kanske kan du slippa den med en annan glykol. Ev. har motortillverkaren en egen spec. som du kan försöka uppfylla med den glykol du väljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är gammal rost som ligger kvar och som lossnar när du kör som gör att det blir rostbrunt fort igen det är inte ny korrosion. Det är nästan omöjligt att skölja rent från rost såvida man inte tar till någon brutal metod med syra eller liknande. Jag har själv försökt skölja rent motorn i gamla bilar och bytt kylarvätska oändligt antal gånger men det blir rostbrunt igen i en evighet, om man sedan lyfter toppen och spanar ner i kylkanalerna har man en luddig rostyta som släpper partiklar oavsett hur mycket man sköljt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten från en luftavfuktare är inte att föredra då?

Tänkte blanda glykolen med det som ska stå nu över vintern. Kran vatten ärkanske lämpligare.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att vatten från kondensationsavfuktare är särskilt rent. Det  extraheras ur stora luftvolymer som säkert innehåller en hel del föroreningar.

Jag har använt batterivatten i bilen tillsammans med Volvos orginalglykol, där byte i princip inte är aktuellt, men i en båt skulle jag nog nöja mig med vanligt kommunalt vatten.

Det är inte fel att använda destvatten i båten, men det minskar knappast korrosionen. Att glykolen är fri från föroreningar som jag nämnt ovan och försedd med rätt tillsatser för motorn är nog mycket viktigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har du rätt, detta kan vara största anledningen. Det ser lite trist ut på expansionskärlet som blir brunfärgat smiley

Skall se om jag orkar med att upprepa behandlingen i år och isåfall använda någon glykol som skall ha bättre korrosionsegenskaper för att se om det blir skillnad.

Det där med destillerat vatten använder jag mest för att jag har tillgång till det. Detta påverkar inte korrosionen. Skillnaden är att man inte tillsätter framförallt tex Ca salter som det finns mer eller mindre i dricksvattnet beroende på var man bor. Där jag bor har vi ganska mycket kalk i vattnet. Kalk och andra liknande salter sätter sig isåfall på värmeöverförande ytor (Tex i värmeväxlaren) och värmeöverföringen bli sämre. Detta är av väldigt marginell betydelse och overkill i det här fallet. Detta händer i tex varmvattenberedare där det efter några år kan finnas flera kg kalk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...