Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Anteman

LED strip billigt på eBay men är de ok

Rekommendera Poster

De flesta spottar >1W har inbyggd omvandlare och går inte att dimma. Men det finns spottar med fjärr och färgstyrning. Men om alla kommer att ändra sig samtidigt är tveksamt. Har en 10W RGB-spot som enl vissa önskemål ska lysa upp ett träd. Väldigt cool men lite stark, kostar ca 90 kr. Sök på eBay på “led spotlight rgb 12v”. Annars är RGB LED-strips fint om man vill ha lite färg i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar!

Håller med om att en 10W blir för stark, känns även lite klumpig. Har egentligen inget emot LED strip men tror dom fungerar bäst som mysbelysning, fast jag vet inte. Passar nog utmärkt i stuvfack osv. Men jag vill även använda belysningen till att lysa upp sittbrunnen lite mer. Det finns ju även dimfunktion i dom men är det någon mening att dimma dom? Lyser dom inte ganska svagt från början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker de ger väldigt mycket ljus men det är ju subjektivt. Köp 5m för en hundring och testa, det är nog det enda sättet att få ett bra svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om mitt PM gick iväg till dig hör av dig om du inte fått det. LED stripar är kanon om man nu kan ha det, det finns risk att de kan släppa ibland. De stripar jag vet finns på 350lm/m och 5W/m eller den kraftigare538lm/m och 8,5W/m och är självklart dimmbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått ditt PM och svarat på det. Vet dock inte om det gick fram. Men det är fina lampor du föreslår. Vi får se, kanske kan tänka mig dom och endast montera ett par, det räcker kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade precis att seriekoppla tre slingor till 24V, det blev lite mer lagom ljus. Annars finns det dimmers för 24V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har monterat Biltemas marina LED-slingor i båten till stor förtjusning. De är billiga, självhäftande och går att göra mycket långa om så är intressant. Funkar perfekt att koppla in via dimmer.

Artikelnr 25835, vita 4,8W 60 st IP44 kostar en hundralapp styck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hur är ljuset; kritvitt eller gulaktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IP44=Striltätt dvs undvik dem utomhus.

Jag skulle nog försöka hitta med högre IP-klass om jag ska montera ombord där det kan bli rätt fuktigt ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till RGB-LED-strip finns (på eBay) flera fjärrkontroller. Detta är en sk 28 key RF dvs den funkar mha radio.

Funktionerna är: Ljusstyra +/-, On/Off

Sju fasta färger.

Rött +/-, Grönt +/-,Blått +/-

Fem programerbara knappar, + växla aut. mellan de fem.

De grå knapparna till höger är program: Växla mellan tre färger, växla mellan sju, tona tre resp sju färger, blixt.

Normalt vill man oftast ha sk varmvitt ljus i båten, det kan man då ställa in på DIY1, svagt varmvitt på DIY2, svagt stearinljus på DIY3, ett kallt vitt städljus på DIY4, rött nattljus (“ytläge, klart skepp”) på DIY5. Eller hur man nu vill ha det. Det brukar bli bra om man kan sätta LED-stripen under skarndäck dvs nedanför rutorna. Jag gjorde en ny list som täcker övergången överbyggets sida/skarndäck. Det blir en både praktisk och effektfull belysning. En meter RGB-strip (60 LED/m är på max 14,4 W, 5 m i salongen är 72 W, det kan bli väldigt ljust om man kör fullt.

post-43065-1394237737,8829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...