catalina20 0 Postad 4 Oktober , 2013 Jag tänkte lyfta upp min Nimbus 26:a och ta hem i helgen. (2,5 ton) Har en kranbil till hjälp, Kan jag lyfta den med bara långa stroppar, dvs utan den fyrkantiga ramen som håller isär stropparna som man brukar se att de använder på båtklubbarna? Klarar båten sidotrycket? Funderar annars på att kapa till två reglar i lagom längd med klykor i ändarna att lägga på båten för att hålla isär dem, Onödigt eller ett måste? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 5 Oktober , 2013 Du bör använda ok eller sätta reglar emellan. Att chansa på långa stroppar är dumt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 6 Oktober , 2013 Jag skulle aldrig lyfta min Nimbus26 utan ok eller reglar. En god vän till mig knäckte sin Scand25 förra året när han försökte lyfta utan ok ( med lååånga stroppar). Se till att reglarna inte kan krångla sig ur under lyftet om det blir den lösningen du går på och kör inte med för klena grejor. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
catalina20 0 Postad 7 Oktober , 2013 Nu är det klart! Långa stroppar och reglar som jag spikade dit två brädlappar i ändarna som klykor. Lyftet funkade jättefint, man fick hålla upp reglarna något över båten tills de spände fast mellan stropparna. Med båten på lastbilen fick vi en totalhöjd på 4,5 m så orosmomentet blev höjden när vi körde hem den genom viadukter, telefonledningar och träd som gick ut över vägbanan. Skönt att ha den hemma nu så man kan fixa lite i lugn och ro och längta efter våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser