Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Bjaerven

Naturhamn med tält för ~18 pers strax norr om Dalarö?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Ska ut på en lite längre kajaktur här om ett par veckor. Det visade sig att vi blev fler än väntat - bortåt 18 pers. En etapp kommer att sluta strax norr om Dalarö - kring Husarn, Stendörren, Ängsön, Härsö (kolla gärna http://kartor.eniro.se/ och sök dig norröver från Dalarö om du inte har full koll på var jag menar).

Med ett så stort sällskap och snabbt fallande mörker vore det skönt att veta på förhand var vi ska slå läger för natten. Vi kommer att behöva göra upp eld, sätta upp 6 tält (som inte behöver stå nära varandra), och helst vara en bit från bebyggelse som kan motsätta sig vår ankomst.

Vilken ö i dessa trakter gäller då?

Tackar på förhand för era tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni bör få plats på St: Kråkskär, i viken mellan huvudön och tarmen som sticker ut i nordostlig riktning. Skyddat för alla vindar utom rent nordlig.

Annars kan ni ju kolla att kontakta Rögrund. Där finns ju även vandrarhem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tältvänlig ö är ju Lilla och Stora Karskär (mitt emot Ornöhuvud), men dessa ligger kanske för långt ifrån området Ni hade tänkt Er ? Det finns ingen bebygelse där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägnö, dvs Napoleonviken, är ett alternativ om det inte är för långt ut. Annars finns en klubbholme på Lilla Båtskobb där det finns stugor men också en stor ouppvärmd matsalsbyggnad där det bör gå att sova på golvet. Hör med klubben, http://hammarbyledensmbk.se/ om de kan tänka sig att hyra ut. Det lär väl inte vara fullbelagt den här tiden på året...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härsö ligger rätt långt från strax norr om Dalarö...  tycker jag i alla fall.

Men kommer ni så långt som till Härsö är det ett alternativ.

Ägnö´s stora vik, Napoleonviken, är jag i ganska ofta. Det finns definitivt plats där att sätta upp 6 st tält. Men det är inte lätt för en ovan, i fallande mörker, att hitta de platserna och som dessutom ligger nära plats att dra upp kajakerna. Avråder från Napoleonviken, faktiskt, om ni inte har någon med er som vet exakt...

Däremot, om ni orkar så långt, finns på nordöstra sidan av Ägnö en mindre vik, som av en del kallas askfatshamnen. Där inne, i det inre högra hörnet när ni kommer in norrifrån, är det lätt att dra upp kajaker ( om ni inte helt enkelt lägger dem på sjöscouternas små bryggor som finns där ) plus att det finns färdiga eldstäder och en hel äng att husera på.

Husarn och de andra små öarna i Jungfrufjärdens norra ända är ganska oskyddade och rätt branta faktiskt. Men går att komma in på. 

Att ligga i lilla viken på norra spetsen av Ornöhuvud går säkert trots lite hus på ena sidan.

Fortsätter ni i kanalen innanför Dalarö istället så finns ett okänt ställe som heter Styvnäset.

Då kör ni vänster efter att ni kommer ut ur Stångsundet, passerar syd om Älgholmen och rundar Torrholmen, nästa smala udde skulle kanske funka för er, beror på vindriktningen.

Finns säkert många fler ställen men att få plats med 18 kajaker är ett litet extra aber.  cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strax öster om Ägnö finns Grisselholmen vars norra del har en liten vik ni nog kan gå in med kajakerna. Jag var där förr och fiskade och har för mig det är ganska slätt för tält nära den viken.

Annars Härsö mellan de båda norra  vikarna kanske ni kan hitta tältplatser, men det är även klubbholme så inte så ensamma där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack till er mycket hjälpsamma, trodde aldrig det skulle gå så fort att få bra tips. Jag har kollat i korten och alla ser kajakmässigt bra ut. Vi ska vara vid Dalarö till lunch så det kommer bli inom 2 timmars paddling därifrån och ser nu när jag mäter att jag tog i lite väl mycket när jag sa Härsö - Ängsön, även om dessa platser såg riktigt bra ut. Det är symboliskt trevligt att ligga på en ö, men Styvnäset/Torrholmen med omnejd ser ju också bra ut. Ornöhuvud är faktiskt sedan tidigare år med liknande rutt redan besökt, men helt klart väldigt kajakvänligt. Kråkskären och Kaskären ser mest intressanta ut i nuläget.

Ni och andra är varmt välkomna att fylla på! Jag kollar allt.

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ungdomen tältade vi några midsommrar på västra sidan av Stora Brandholmen som ligger öster om Skomakarskeppet. Vi hade nog minst fem tält men det kan ju ha växt upp träd där nu så att tält inte får plats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni överväger Napoleonviken kan jag tips om viken på andra sidan ön. Den kallas för Tvättfatet och har en stor äng där ni ledigt kan slå upp de tält ni behöver. Längst in till höger i den viken.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska ni kröka till kan det vara bra ni är en bit från de som bör hålla sig under 0,2 promillegränsen så de inte inleds i frestelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...