Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
gissla

Läsa av bränslemätare?

Rekommendera Poster

Hej, verkar som sensorn till min bränsletank sitter längst bak = när båten inte planat visar den nästan fullt, när båten planat och jag tilltar upp så visar den nästan tomt. När skall jag läsa av den? När båten ligger still? Tanken är på 80liter, får nog börja ha en reservdunk eller 2 i båten för säkerhetsskull :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så använder man sig av trippen i kombination med bränslemätaren. För du vet ju hur mycket bränsle båten drar i snitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rimligtvis bör du läsa av mätaren när tanken är i våg. I vilket läge den är det måste du nog kolla när du är på plats i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest intressant borde vara att tankmätaren visar exakt då båten ligger still, men även önskvärt att den visade någorlunda rätt i de körlägen du normalt kör med. För ide'n med en tankmätare är ju att man skall upptäcka i tid när det är dags att tanka, så man slipper få soppa-torsk när det passar som sämst.

Jag skulle nog i ditt fall göra något åt tankgivarens placering, antingen flytta givaren eller ännu enklare (om det går) vrida tanken så att givaren hamnar närmare mitten i långskepps riktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest intressant är väl att kolla så att stigarröret är i den del av tanken som har mest bränsle vid gångläge.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentax skrev:

Mest intressant är väl att kolla så att stigarröret är i den del av tanken som har mest bränsle vid gångläge.

----------

Ja, just det, icke att förglömma i sammanhanget. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...