Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
coolbeyron

VARNING - Importera båt från England / Finland / Tyskland

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en båt från England. Båten är över 12 x 4 meter och skall därför enligt lagen registreras in i Transportstyrelsens Skeppsregister. Båten får inte brukas annars och straffet är böter. Hur höga vet jag inte. 

I England finns två register. Ett som kallas Part I, som är till för stora skepp och ett som kallas SSR eller Part III, för skepp/båtar under 20 meters längd. (Har båten varit registrerad i Part I kan man sluta läsa nu, för detta rör SSR/Part III-registret). 



Man kan sammanfatta det med att i stort sett alla fritidsbåtar aktuella för den svenska marknaden har varit registrerade i SSR / Part III registret.

För att kunna registrera in en båt i Sverige måste man styrka dels att man äger den (med hjälp av köpehandling i original), samt att båten inte finns registrerad i något annat land. Detta gör man med hjälp av ett avregistreringsintyg från det tidigare värdlandet (alternativt ett bevis om att båtan aldrig varit registrerad, om så är fallet - mer om det senare).

För den generelle fritidsbåtsimportören gäller det alltså att med hjälp av ett intyg från det engelska MCA (Maritime and Coastguard Agency), bevisa att båten är avregistrerad från SSR-registret (vilket man givetvis ser till att det blir gjort av säljaren när man köper båten).

Nu till det roliga.

Sedan den 10 september 2013 accepterar inte Transportstyrelsen längre dokumenten utfärdade av SSR / Part III. Ett avregistreringsintyg från den aktuella myndigheten är alltså inte giltig i Sverige (detta gäller inte bara SSR i Storbrittanien utan även avregistreringar från register i Tyskland och Finland - anar jag ett handelshinder nu när svenska kronan varit  stark?).

Om man nu inte kan bevisa att båten är avregistrerad - vad ska man göra då?



Jo, lösningen är enligt Transportstyrelsen enkel: Man skall styrka alla ägarled genom att skicka in samtliga köpehandlingar i original från att båten såldes ny på varvet tills du nu köpt den. Det sista kvittot har du ju. Men hur ska du få tag i övriga? I original dessutom. 



Jag har pratat med dem på kundtjänsten, och de är väldigt tydliga med att kopior inte är giltiga, utan att det ska vara original. När man samlat ihop alla dessa dokument, ska man skicka in dem - ihop med ett avregistreringsintyg (som alltså inte är giltigt - märkligt).

Hur var det då förut? Jo, hade man skickat in sitt ärende före den 10 september så hade de accepterat ett avregistreringsintyg från SSR. Då hade det räckt med det dokumentet ihop med ditt kvitto. Mycket enklare. 

Tänk på detta innan ni köper en större båt i Storbrittanien, Tyskland, Finland. Framför allt om den är lite äldre. Att få tag i originalkvitton som är 20 år gamla (en båt från -92 är ju inte ovanligt att importera), är nog inte det lättaste. Om ens båda parter fortfarande går att få tag på. Det är ju inte direkt en handling som brukar följa med båten.

Någon annan som stött på detta bekymmer?

Se mer på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/Skepp/Utlandska-skepp/ .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att detta med att skeppsregistrera de större båtarna är något de flesta skiter i eller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi medborgare ser och förstår att det finns sunt förnuft bakom reglerna ( i detta fall Transportstyrelsens) brukar vi också pliktroget följa dessa.

Om reglerna är obegripliga och till synes ouppnåeliga så kommer de flesta att strunta i att följa dom.

Synd bara att våra skattepengar ska gå till löner för personer som hittar på dessa knasigheter och rena skrivbordprodukter, hoppas dom faller på eget grepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist historia.

Jag kan intyga att det är ett elände att spåra gamla ägare. Jag själv försökte spåra de två ägare som haft min relativt nya Yamarin 64 dc i Finland innan mig. För att på så vis försöka få fatt på serviceboken till motorn. Den sista ägaren lyckades jag få fatt på, men han hade struntat i serviceboken och han ville inte ge referens till den han i sin tur köpt båten från. Och det var ändå en 2007:a.

Så förfarandet Transportstyrelsen anbefaller kan ju egentligen inte tolkas som något annat än ett nytt handelshinder. Vilket EU ska beivra. Det är ju en av grundprinciperna i EU, fri handel över gränserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exremt byråkratiskt. Undrar hur många byråkrater man skullle kunna spara...

O andra sidan jag tror att det är ganska riskfritt i att strunta i denna registrering. Måste båten erkligen vara registrerad i det svenska skeppsregistret? Iom EU så bör det vl räcka med att båten är registrerat i något EU lands register isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en utredare på Transportstyrelsen är det värre än så.

Om man köper en båt i UK och blir bordad av Fransk kustbevakning blir båten beslagtagen tills man kan visa upp Svensk orginalhandling vilket betyder att man måste betala för att en skeppsmätning på plats i Frankrike av en från Svenska Transportstyrelsen.

Vilket är dyrt.

I Sverige kostar detta 11000 kr.

Enligt transportstyrelsen kostar det upp till 100000kr på plats i en Fransk hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen säger följande:

Sjölag (1994:1009)

1 kap §1 Ett fartyg skall anses som svenskt och vara berättigat att föra svensk flagg, om det till mer än hälften ägs av svenska medborgare eller svenska juridiska personer.

1 kap 2 § Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp.

2 kap 1 § Ett skepp som ska anses som svenskt enligt 1 kap. 1 § eller 1 b § första stycket ska vara infört i fartygsregistrets skeppsdel.

Fartygsregisterförordning (1975:927)

6 kap, §12 Utan gällande nationalitetshandling får skepp icke hållas i drift

7 kap. 7 §  Befälhavare och redare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 6 kap. 12 § döms till böter. Förordning (1999:362)

 

Jag har hört talas om folk som registrerat båtar i ex.vis London för att komma undan detta, men som jag förstår det hela då måste man ha ett bolag registrerat där som äger båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog många som registrerar utomlands. Det kan ju finnas andra fördelar (skattemässiga bla) med det än just skeppsregistret.. Skulle jag köpa en riktigt dyr båt så skulle jag nog allvarligt överväga att registrera utomlands. Sätta upp ett bolag i lämpigt land är ju inte så svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt. Tittar just nu på att köpa en 50 fotare fr UK.

Tack för den här infon! Ska ha den i allra högsta åtanke.

Aschbergs artikel är ju också bra. Jag vill inte tänka på hur mycket tid bryggbyggaren fått lägga på det där. Och så ändå bara skit i slutändan.

En fråga t dig som tagit in lite större båt. Väger den över 12 ton? I så fall hittar du ngn båtklubb som har tillräckligt kraftiga lyftar för att få upp den? Min båtklubb säger max 12 ton. Svinninge ut mot vaxholm tar större båtar i alla fall 18ton men då börjar det kosta typ dryga 20000 per vinter. Alltså en helt annan kostnad än de runt 4000 per vinter på båtklubb.

Häls

Krippe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså ser man till att avregistreringen sker efter att man seglat hem båten. Dvs man seglar, i det här fallet, under brittisk flagg och med den svenska hissad på babords sida av stormasten.

 

Att strunta i registreringen, som någon föreslog, är ingen hit. Då får du ingen anropssignal / registreringsnr. Vilket är samma sak på skepp. Tror inte att du kan få en försäkring heller. Ska du segla utomlands så måste du ha ett registreringsbevis/nationalitetsbevis att visa upp. Annars är du inte välkommen i landet om utanför EU eller i hamnen om innanför EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en liten reflektion till inlägget ovan, från finn-båten, så tror jag du övertolkar?

OM det nu är inlägget från Capitan du menar, han som har känningar i transportbranchen?







Han skrev mer att han misstänkte något ... du tar det som ett råd. Det gör inte jag.

Tvärtom så var jag och några familjer delägare i en stor båt i två år, stor för oss.



 Den var knappt över 12 gånger 4 meter. Jag visste att den behövde registreras. Så det gjorde vi ( det var inte alls så dyrt att göra - då. Men idag är det svindyrt )

Min point? Vi träffade ett gäng på en båtträff. Alla med lika stora båtar. 

Ingen hade registrerat den. Så jag håller med Capitan, tror många skiter i det. OBS att detta inte är något råd från min sida. Jag bara misstänker något.

Tja? Ligger du knappt över gränsen för skepp och inte planerar att åka utomlands så...

PS Till Lady Annila

Ska inte svenska flaggan vara på styrbords sida. Eller har det ändrat sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten fråga, halvt om halvt OT:

Visst ska väl BÅDA måtten längd o bredd överträffas för att reg.kravet gäller? Alltså, 13x3,99 är icke reg.pliktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis: Så läste jag också men hackandet mellan de 2 är lite av en följetong, oundvikligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, måste vara över 4 meter OCKSÅ.

Men idag är det ganska vanligt på en ordinär 46-fotare från ett av de stora varven?

Fast jag har noterat att en hel del båtar är exakt 3,99 breda. Det finns en marknad för dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nordiska tillverkarna brukar ta hänsyn till 12X4 reglerna och göra båtarna 3,95-3,99 breda medans övriga engelska, italiienare mm brukar ofta vara över 4 m på bredden i 40 fotsklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar till funkis angående sida på flaggan.

Det här kan jag.

Tex en brittisk båt med svensk besätting har Svenska gästflaggan på babords sida i riggen.

För att visa att någon eller alla är från Sverige.

En brittisk båt som gästar svenskt vatten har Svensk gästflaggan på styrbordssida.

Som en artighets gest.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det vara en nackdel att skeppregistrera  annt än kostnaden för att göra det så klart ? Är de oroliga för eventuella båtskatter på gång eller ? Det finns ju andra fördelar man kan ex få bättre lån på skepp än på båt. Sälja den vidare utomlands någongång tror jag kan vara svårt utan avreggning från svenskt register, då har man begränsat marknaden för sitt skepp. Håller med om att det är dyrt enl uppg 16 000:- + skeppsmätning för x antal tusen..Men när allt väl är gjort har jag svårt att hitta nackdelar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På babordssida hissar man besättningens nationalitetsflagga tillsammans med ev klubbflaggor.

På styrbordssida hissar du gästflaggan. Dvs flaggan för det land du besöker om du seglar under annat lands flagga.

Så visst har du rätt, och fel  :)

När besättningen mönstrar på båten som har, i detta fallet, UK flagga hissar man svenska besättningsflagga under babords spridare. När båten kommer in i Tyskland, hissas tysk gästflagg, i Danmark dansk flagg och när båten då äntligen dyker upp i Sveriger så hissar man den svenska gästflaggan.

Observera att man kan bara ha en gästflagga hissad i taget, då det är för att visa respekt för det landet man besöker. Att som vissa ha uppe gästflaggan för alla länder man besökt är helt fel.

Nu blev det en massa off-topic och det ber jag om ursäkt för, men får man en fråga så får man ju besvara  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, jag har lovat alla att inte gå i klinsch med Capitan igen.

Men eftersom du kallar mig för Usel får du skylla dig själv. Ok, vi leker med tanken att en svensk spekulant på en båt i UK frågar dig om råd som potentiell fraktare: -Behöver båten registreras som skepp i Sverige?

-Nej, det brukar de flesta skita i säger du då. Vad bra, då gör jag det också, kanske den sugna köparen säger då. Och bryter därmed mot lagen på hemmaplan.

Om man tycker det är ok eller inte är upp till var och en. Jag har min uppfattning klar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man, alltid lär man sig något. 

Jag som var helt säker på att gästflaggan hissas (under SB spridare) direkt när man avseglar mot främmande land och att flaggan man hissar skall vara destinationsnationens.

enligt exempel:

Man skall som Stockholmsseglare segla från hemmabryggan till Amsterdam i ett sträck. Då hissar man Nederländernas flagga under styrbords spridare innan man kastar loss och sedan hänger den där tills man kommer till Amsterdam. Man flaggar inte om när man kommer in på danskt eller tyskt vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är du inte läskunnig alt tolkar helt åt helv.

Jag skrev att jag inte har intresse av frakter i den storleken. Fraktar inte båtar över 12x4m av andra skäl så den frågan kommer aldrig upp med en potentiell kund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pga att vissa inte vill att staten skall kunna se att de äger båt för en massa pengar. Drabbar ju ingen fattig iofs :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om min 50 fotare inte är registrerad och kustbevakningen tar in mig för random alkotest kommer de då inte att fråga om registrering? Hur stora böter, annat straff? Finns det andra tillfällen då en registreringscheck kan dyka upp?

Och som kommentar till

Soumi_batti skrev:

Bra skrivet.Och rådet om att bortse från registrering, kanske hade landat bättre om det kom från någon som inte jobbar med transporter från UK?

Förstår heller inte hur du kan tolka Capitans inlägg som råd. Det är ju intressant att veta hur folk gör. Sen är det intressant att förstå konsekvenser. Att sen välja om man vill bryta mot en regel eller en lag är upp till var och en. Så tycker i alla fall jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det någon som drabbats av böter? Hur mkt isf?

Att båten är reggad syns ju iofs iom att dess Callsign ska stå synligt på sidan. Sålänge man har det blir det nog ingen fråga, men eftersom fler och fler tycks köra oreggat, borde ju egentligen alla båtar utan callsign stoppas och kontrolleras av kbv/polisen? Borde ju vara som att köra bil utan regplåt..

Nu verkar man ju se mellan fingrarna i många fall, medans andra stackare drabbas hårt (artikeln i aftonbladet ovan)..

Rätt som det är kommer väl nya direktiv.

 

Tydligen jobbas det på en utredning inom transportstyrelsen om förenklad process för att registrera fritidsbåtar. Något som känns lite motsägelsefullt när de slutar godkänna utländska myndigheters dokument.

Däremot har de redan slopat mätningen av volym på fritidsbåtarna/fritidsskeppen, så nu mäts bara längd och bredd och samtidigt sker kontroll av skrovnummer och motornummer. Inga mallade volymer längre.

Frågan är om man skaffat båt precis i någon sorts mellanskede...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till landet brunsås!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lek med tanken att båten(svensksåld) av tex årsmodell 1990 köps nu i Sverige och den ej är skeppsregistrerad. Uppstår inte samma problem då? Originalkvitton är sällsynt på båtar med några år på nacken och då blir det mao omöjligt att bevisa ursprungsland och därmed omöjligt att registera? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart. Visst uppstår samma problematik då.

Jag har förutsatt att svenka båtar som uppfyllt kraven i över 20 år redan är registrerade. Något som jag faktiskt trodde alla gjorde.

Men nu förstår jag att den struntar i registreringen för att det:

• kostar pengar

• känns onödigt

• verkar krångligt

• man vill gömma sina tillgångar

• man är rädd för ev. båtskatt

?

Det gäller i allra högsta grad även båtar som funnits i sverige och haft svenska ägare sedan nya. Så är det dessutom så roligt att även om du som köper båten nu och vill regga in den är ägare nr5, så måste alla de tidigare ägarna också registreras in (ihop med kvittona) innan den kan överlåtas på dig. Varje sådant ägarbyte kostar 4200:-, så utöver registrering och mätning tillkommer 4x4200= 16800:- ...

Är nog inte många som är medvetna om det heller...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sökning på Blocket med ordet skeppsregistrerad bland både motorbåtar och segelbåtar så får man idag fem träffar så det är nog inte många som registrerat sina båtar.

Ringde av nyfikenhet upp Kustbevakningen för att höra mig för om de gör kontroller av detta eller vem som sköter det. Fick inget svar idag men de skulle återkomma. Gissar att det är som med CE-märkningen att det är noll kontroll

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...