martinji 0 Postad 29 September , 2013 Hej Har en Kad32 som jag köpte i somras, min fråga är om det är automatisk luftning dvs man pumpar inte manuellt tills bara diesel kommer fram ur luftskruven på bränslefilterhållaren. Enligt instruktion boken skall man pumpa för hand, en brygg granne påstod att det var automatiskt ?? Svårt att se då det är extremt trångt, nån som vet. Tänkte byta filter till våren, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 29 September , 2013 Instruktionsboken har rätt denna gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 29 September , 2013 Fyll upp filtren med diesel innan du monterar dom så slipper du lufta Funkar på de flesta dieslar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 September , 2013 I de här sammanhangen brukar jag tipsa om att man ska montera en 'blåsa' för utombordare på bränsleslangen innan förfiltret. Gör luftandet mycket enklare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 29 September , 2013 Jo visst brukar det funka med att fylla upp filtren först. Men jag har aldrig förstått varför man ska hålla på och slabba och kladda med detta när man bara kan sätta ihop allt i godan ro, torrt o fint, och sedan bara öppna luftskruven och pumpa? Visserligen blir det ju lite spill vid skruven när diesel kommer fram men det är ju enkelt att torka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 September , 2013 Men en hel del gamla pumpar är dåliga på att pumpa luft. Det kräver bra backventiler i membranpumpen och kan variera beroende på tankens läge och hur full den är. Blåsa från utombordare eller som jag gör blåser i lite övertryck i tanken ger en enkel luftning i alla lägen. Då behövs ingen pumpning och oftast ingen öppning av luftskruv heller. Eller att man öppnar vid spridare. Med fräscha spridare kan det dock bli nödvändigt att lätta på rören uppe vid spridarna annars kan den luftblåsa som finns i rören fram till spridarna ligga kvar. Övertrycket räcker inte för att öppna spridaren när det är luftblåsa. Är väl ånyo en funktion av utslitna backventiler och insprutningspump. Slitet bränsleinsprutningssystem kan i detta avseende bli sämre med renoverade spridare eller är jag ute och cyklar? Bara en känsla jag har efter spridarrenovering för ett antal år sen. Hade svårt att pumpa fram bränsle och tog då till övertrycksmetoden genom att blåsa i tankningshålet ist.f att handpumpa. Tjugo minuter handpumpning räckte inte och sonen la sig över relingen och blåste in i tanken varvid motorn brummade igång. Sen dess säger jag; ordna lite övertryck på nåt sätt så löser sig luftningen av slitna motorer. På köpet kommer möjlighet att lösa upp slemproppar som ger låg effekt eller motorstopp. När det är på gränsen krävs bara lite ökat tryck för att proppen ska fara vidare till grovfiltret som sen kan bytas och tankens bottenskräp sugas upp. Membranpumpar ger inget vidare tryck så en ganska medioker slempropp kan sätta igen bränslet. En utombordarblåsa löser problemet lätt. Eller att med munnen blåsa in övertryck. Räddade oss i sommar så jag kunde skjuta på tankrensningen till dan därpå. Puttrade fint med lite övertryck men stannade nästan då trycket släppte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 29 September , 2013 Jag har slutat helt med att lufta på 31-41 motorer. Efter filterbyte startar jag bara motorn, och luften försvinner av sig självt, även om man har tömt vattenavskiljaren. Bränslet som finns i isnprutningspumpen räcker för att luften ska försvinna innan motorn stannar. Detta gäller förstås under förutsättning att matarpumpen är felfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicolasJ 0 Postad 30 September , 2013 Jag har KAD32 i Aquador 23HT, det kräver ungefär 200 fingertryck för att fylla full filtret, så jag är tvecksam att diesel håller på 100 varvar av rena inertion efter bränslet tag slut och airbubbla kommer in i motor.. det gör max 3-5 varv efter jag stannar den. Också, om luften går i pumpa och insprutare, det blir jäkla hårdare att lufta motorn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser