Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Master770

Byte av drivremmar på VP-KAD

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon som vet om det finns någon rekommendation om när man bör byta drivremmarna (Kompressor, Vattenpump etc) på en VP KAD44 eller motsvarande?

I bruksanvisningen står det bara att man ska kontrollera dess skick men om de inte är uppenbart spruckna kan det vara svårt att avgöra. Har råkat ut för ett rembrott en gång och det var inte så kul att behöva byta när vågorna gick. Men de är ju rätt dyra så man vill ju inte byta för ofta.

Är det förresten någon som har koll på vilka remmar man kan låta vara borta medan man puttrar in i en vik, och vilka som det är omedelbar avstängning som gäller?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en KAD44 och KAD300 ska de bytas var femte år enligt serviceschemat.

Remmar till generator, kompressor och styrservo bör man till nöds kunna köra utan. Remmen till vattenpumpen är dock kritisk, här vet jag inte om det är tillrådigt att ens puttra en kort sträcka på tomgång. I ett krisläge får man i så fall hålla koll på tempmätaren. 

Men bästa sättet att undvika är väl att byta i tid. Vet du inte när de byttes sist så byt och behåll de gamla remmarna ombord som reserv.

En ett gott stöd i den årliga servicen är VP:s eget serviceprotokoll. Det är en hel de punkter som ska göras som det är lätt att missa, t ex att smörja styraxel och kontrollera avgaskröken. 

http://volvopentaservice.dk/User_files/ae4dd5104e0fdd05b35ffb7eb9926d2f.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en rem som börjar bli riktigt sliten så kan du på ovansidan(släta sidan) känna att remmen börjar bli räfflad. Spåren på undersidan börjar mao krypa så långt upp i remmen. Utsliten helt enkelt

 

Remhaveri kan även medföra att remresterna hamnar innanför svängningsdämaren och trycker in packboxen som tätar runt vevaxeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag torskade på ett haveri på den innre drivremmen med hjälp från SSRS som följd.

Vad jag missade när jag bytte, var spännrullarna som var i så dåligt skick att den till kompressorn skar efter ett tag..

Remmen till kompressorn är helt okey att köra utan, de andra ska man nog vara nogrannare med.

Observera att remspänningen ska dras med moment.

 

post-10024409-1394237660,2399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...