Master770 1 Postad 19 September , 2013 Hej. Är det någon som vet om det finns någon rekommendation om när man bör byta drivremmarna (Kompressor, Vattenpump etc) på en VP KAD44 eller motsvarande? I bruksanvisningen står det bara att man ska kontrollera dess skick men om de inte är uppenbart spruckna kan det vara svårt att avgöra. Har råkat ut för ett rembrott en gång och det var inte så kul att behöva byta när vågorna gick. Men de är ju rätt dyra så man vill ju inte byta för ofta. Är det förresten någon som har koll på vilka remmar man kan låta vara borta medan man puttrar in i en vik, och vilka som det är omedelbar avstängning som gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 September , 2013 På en KAD44 och KAD300 ska de bytas var femte år enligt serviceschemat. Remmar till generator, kompressor och styrservo bör man till nöds kunna köra utan. Remmen till vattenpumpen är dock kritisk, här vet jag inte om det är tillrådigt att ens puttra en kort sträcka på tomgång. I ett krisläge får man i så fall hålla koll på tempmätaren. Men bästa sättet att undvika är väl att byta i tid. Vet du inte när de byttes sist så byt och behåll de gamla remmarna ombord som reserv. En ett gott stöd i den årliga servicen är VP:s eget serviceprotokoll. Det är en hel de punkter som ska göras som det är lätt att missa, t ex att smörja styraxel och kontrollera avgaskröken. http://volvopentaservice.dk/User_files/ae4dd5104e0fdd05b35ffb7eb9926d2f.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 19 September , 2013 På en rem som börjar bli riktigt sliten så kan du på ovansidan(släta sidan) känna att remmen börjar bli räfflad. Spåren på undersidan börjar mao krypa så långt upp i remmen. Utsliten helt enkelt Remhaveri kan även medföra att remresterna hamnar innanför svängningsdämaren och trycker in packboxen som tätar runt vevaxeln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 19 September , 2013 Jag torskade på ett haveri på den innre drivremmen med hjälp från SSRS som följd. Vad jag missade när jag bytte, var spännrullarna som var i så dåligt skick att den till kompressorn skar efter ett tag.. Remmen till kompressorn är helt okey att köra utan, de andra ska man nog vara nogrannare med. Observera att remspänningen ska dras med moment. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master770 1 Postad 19 September , 2013 Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser