Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
gissla

Hur fungerar mätare för vattentemp

Rekommendera Poster

Hej, min vattentempmätare har gett upp och kollar nytt, vissa kommer med ny givare, då är frågan. Originalgivaren har 2 stift ut, en till mätaren o den andra till summern? Om jag använder en givare med endast ett stift ut, och kopplar ihop 2 kablar ut från den, blir det fel motstånd då? För det är väl det mätaren går på, motstånd? Funkar alla mätare med alla givare eller är det olika?

/Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en givare med bara ett stift, då är den antingen för bara mätare, eller är det en givare för enbart summer/varningslampa. Ska du ha både mätare och summer, måste du ha två stift. Jag tror även att mätaren måste vara anpassad för givaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en original så du får rätt komponenter. Du hade väl mercruiser va ? Din mercruiser dealer har nog rätt instrument, klipp och klistra inte, risk för glapp och oxid i onödan vilket ger dig felvärden till slut.

Har du kollat alla kablar till mätaren så de sitter fast? Kollat motorn givaren där så inte de glidit ur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som mätarn är paj då den ligger på max hela tiden, även utan ström :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ja men det finns nya köp en orignalare, bodde du inte i den kungliga hufudstaden, så inte långt att få tag på ett nytt intrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Hehe jodah, men det e ju en farenheitare! Skulle va trevligt med EU standard ;) o i den dyra hufudstafden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men det finns nog grader att köpa till din med, men jag tror du får byta givaren med då, inte säker men tror det. Sitter förmodligen skruvad i toppen i bakkant .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Amerikansk Mariah 18sx från 2007 :) är inne på 4:e ägandedagen!

post-10026080-1394237656,4201_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas det är långt till vintern då för då lär du väl vilja åka till lucia iaf wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stift? Elektrisk? Min har ett kopparrör med känselkropp som mäter tempen. Fast tekniken är från mitten av 50-talet. :-)

post-571-1394237656,501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopparrör lät oldschool! Frågan är om man skall köra med tempmätare och ingen summer eller endast summern? Vad hade ni valt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du som är intresserad av ånga skulle besöka Leksand, vi har en stor ångbåtsflotta här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ånga?? Jag hade en Albin 120 Hkr diesel i bogserbåten.

Var ute med B/B Herkules med 750 Hkr dieselmaskin från Gbg till Lysekil för att kolla på Tändkulans dag för en månad sedan.  Det kallar jag isbrytare.

post-571-1394237656,6405_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men det finns många med diesel också, de flesta är konverterade till diesel, en och annan tändkula finns det med. Det är ett stort kulturarv som entusiasterna vårdar här. Det är gamla varpbåtar sedan flottningens tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag vägarna förbi skall jag kolla på era båtar. Har ni någon uppvisningsdag ?

post-571-1394237656,7549_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo finns några dagar per år som alla strålar samman, flest båtar brukar det nog vara på ångans dag. Jag ska lägga ut datum här när detta blir aktuellt. Finns många fina klenoder bla ms Gustaf Wasa passagerarbåt modell stor samt ss Engelbrekt drivs med ånga passagerar båt. Sedan hur många gamla varpbåtar som helst allt från 10-12 meter till 20-21 meter. Snygga fina renverade helt klart sevärda om man är intresserad. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det vara nödvändigt med original..? Biltemas tempmätare fungerar väl så bra till en bråkdel av priset. Det viktiga är ju att givaren är kalibrerad till rätt instrument men om du köper ex.vis Biltemas så medföljer rätt givare. Om inte gängan stämmer är det ju inte särskilt svårt att hitta en adapter.

Bytte på min gamla MD6-diesel och adapter hittade jag hos en rörkrökare för en tia.

Men kolla först så inte givaren har bristfällig jord, fär du maxutslag hela tiden så kan nog felet ligga där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Graderingen med linne och bomull var kul, var har den tempmätaren tjänstgjort tidigare.

Tekniken är nog från 30-talet.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast när man ser texten förtvätt också så är en gissning på en tvättmaskin inte alltför avlägsen... wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...