Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
gissla

Hur varma skall kylslangar bli?

Rekommendera Poster

Hej, nybliven inombordsägare och har en fråga. Slangen som går ut från termostathuset blir supervarm (går knappt att ta på) medans de andra är kallare. Limpan går att hålla händerna på så den blir inte lika varm. Se bild det är slang b jag pratar om. Mercruiser 3.0 2007. Vet inte hur kylsystemet går, är detta normalt?

/Mvh

post-10026080-1394237656,3602_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sötvattenkylning? dvs en värmeväxlare som det cirkulerar glykol i eller har du sjövatten kylning vattnet tas direkt från sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var blir det varmt efter termostaten eller före termostaten, du har ju en termostat som reglerar hur mycket kylning motorn ska ha. Har du en 72 graders termostat så öppnar den vid 72 grader och är fullt öppen vid kanske 80 - 85 grader slangen bör då bli varm. På limpsidan ska du kunna känna ta på limpan och den ska vara i det närmsta kall. Så är det på min båt iaf. Jag har en 82 grader, och instrumentet visar 95-96 vid fullvarv, slangarna blir då ganska varma för att inte säga heta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte påläst om hur kylslingan går på dessa maskiner men verkar som den efter termostaten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men rent logiskt så har ju vattnet gått igenom då, och blivit uppvärmt ( kylt av motorn ) sen vidare ut den slangen kan nog bli rejält varm. Ta en stektermometer tejpa fast den på slangen och mät upp det aktuella området. Har du en 72 gradare så bör du ligga i det häradet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mäter du med nån fasttejpad termometer så värmeisolera gärna litet runt mätstället, linda runt nåt fluffigt typ en filtremsa ovanpå. [själva gummislangen har rätt låg värmeledningsförmåga så utan isolering kyls dess yta mer av omgivningen/fingret än ett motsvarande metallrör. För metallytor brukar 60 grader anges som tumregel för när man inte klarar att hålla kvar fingrarna. För gummislangar är det tydligen knepigare enligt farbror google, finns olika sorters gummi så handpåläggning eller oisolerad tempmätning är en osäker metod. Som kuriosa så såg jag en film där nån NASA-gubbe stod och höll lääänge i en glödande (800 grader) bit keramik som den från rymdfärjornas värmesköld. Den fortsatte p.g.a. extremlåg värmeledning glöda men flyttade han nåt finger syntes genast mörka ickeglödande fingeravtryck som bara helt långsamt började glöda igen. (Att gå barfota på glödande kol är samma princip, men har nån jäkel slängt en metallbit i brasan så osar det strax bränt kött. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...