Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Jonbeee

Tips på segeljolle sökes

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag och farsan funderar på att byta ut H-båten mot en jolle, dock har vi inte direkt någon erfarenhet annat än när farsan seglade J10 för 45 år sedan och jag seglade Optimisten som liten. Så om ni har några erfarenheter/tips så är vi tacksamma.

 

Vad vi är ute efter:

- En båt som i princip kan sjösättas från stranden, dvs centerbord etc. 

- Riggningen skall kunna ske för hand, dvs en hyfsat lätt mast och antingen inga, eller få, vant/stag. 

- Skall kunna seglas ensam eller med två. Så antingen bör den kunna seglas utan fock eller med självslående sådan. 

- Själv är jag nästan 2 meter lång och väger 110 kg och farsan väger väl in på dryga 80 kg. Så inte en för liten båt. Vi är inte heller direkt kända för att vara viga så helst utan krav på trapetser eller för låga bommar. 

- Hyfsat sportiga egenskaper men inga balansbrädor om man säger så. 

- Budget kanske max 50 000 kr. 

 

 

- Jag har själv funderat lite på en 470 eller 505, men dessa kanske väger för mycket för att sjösätta från sträder eller?

- Hobie Cat 18, måste man vara akrobatisk och segla dramatiskt för att segla en sådan eller kan man ta det lugnt också? Att hamna i vattnet är väl inga problem men vi är som sagt inte i våra snabbaste år. 

- Eller har ni några helt andra förslag?

 

 

Tack på förhand, mvh J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

470 eller 505 kräver ju att gasten står i trapets så om det är ok så får ni väldigt kul!

Är ni ute efter något lite lugnare så varför inte en Wayfarer? 4.85 x 1.85, centerbord. Stor och 2 fockar att välja på + spinnaker. Ganska tung men funkar med en enklare sjösättningsvagn (som ju krävs för de andra 2 också). Trevlig att segla, hyfsat mkt segel, mkt lätt att masta av och på, bara lossa förstaget och fälla akteröver. Ganska ovanlig i Sverige, men finns en del i Danmark och naturligtvis många i Storbrittanien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var tonåring hade vi en finn jolle, den seglade otroligt bra planade för minsta lilla bris. Tyvärr var jag lite för lätt på den tiden så det krävdes att man var två. Men kul jolle var det lätt att stoppa i lätt att rigga då masten bara var att stoppa i. Men det kanske är fel båt för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade Hobie för några veckor sedan för första gången och skulle inte säga att den kräver så mycket vighet.

Att gå ut i trapetsen är enkelt och att gå under bommen vid slag är komfortabelt då man inte kan slå in något.

Barnsligt roligt är det också...

/jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Wayfarer verkar trevlig men som du skrev är den sällsynt. Dock verkar ju även 470 och 505 svåra att få tag på. Av dessa tre verkar det bara finnas en 505 till salu i landet just nu. Läste på lite mer om 470, bland annat här på maringuiden och det verkar som att den kan bli för mycket, iaf om man läser ägarnas omdömen:

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=2916&battypID=7

 

Finn jollen är nog för liten tyvärr.

 

2-kronan verkar intressant. Först tyckte jag att den såg smal ut (läs ranglig för oss gamla) men den är ju lika bred som en 470. Gillar att den är osänkbar. Dock tyngre än en 470. 175 kg kanske är gränsfall för vad man orkar på en strand. Men, klart intressant, även om det enda exemplet på blocket ligger på 52´ kr just nu så det är lite i överkant. Kommer säkert billigare exemplar framöver. 

 

Angående Hobie cat så är den nog fortfarande intressant. Har alltid dragits till dem. Man kanske skulle hyra en sådan några dagar bara för att testa på trapetserna etc., se om det är något för oss. Verkar dock som att det enda uthyrarstället (vad jag kunde hitta) ligger i stockholm, vi bor på västkusten... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jollemässigt tycker jag att både 2-kronan är en rolig båt som jag seglat endel. Enkel att rigga och går att segla själv. Om du köper 2-krona se bara till att kolla hurvida det undre fästet på akterspegeln för rodret ser ut. Lite beroende på årsmodell är de lite klent utformade (jag har bytt ett antal sådanna fästen nämligen..)

Ett annat alternativ till 2-kronan är ju en Snipe. Bommen på dessa sitter lite högre upp än på 2-kronan vilket kan vara skönt om man är lite längre:) Den är däremot lite smalare än 2-kronan (om jag inte minns fel). Var ett tag sen jag seglade den, men minns den inte som ranlig i alla fall. Även denna riktigt rolig att segla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, Snipen har jag hört om tidigare. Den enda som ligger på blocket nu verkar ligga en bra bit över budget dock. Jag får hålla koll på dem men 2-kronan ligger nog bättre till än så länge.

 

Till en helt annan båttyp; seglingskanoter, jag tänker främst på D-kanot, någon som har erfarenhet av dem. Rangliga? Roliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipe, 2-krona eller en gammal Hobie 16 kanske fyller nog era krav fint även om ensamseglingen nog kräver lite övning och inte för mycket vind

D-kanot verkar klart charmigast, jag gillar kanoter men har aldrig provseglat någon av de större. Däremot har jag provat A, B och IC när jag var yngre. Att de är ranka behöver ni inte oroar er för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Jonas!

Snipen kan jag rekommendera för den har jag seglat och haft väldigt mycket kul med.

De var lagom kul att ta med barnen på den tiden när de var sådär 10-15 år. Seglat även 2 vuxna och surfat i 5 meters vind på ½ meters vågot i. Lätt att sjösätta ensam och masta på likaså.

En äldre modell med plyfa däck och plastskrov går att hitta för en liten slant. Ta modellen med sticksvärd och inte fällbar centerbord, då ändras inte laterplan-centrum. Fast fällbara centerbordet är lättare att hantera, mer förlåtande om man går på grund.

Just våran g:a är hos ett av barnbarnen och är i dåligt skickt. Behöver en del reparation. Skall jag fråga om hon är till salu? Båten---inte barnet......

:-)

Som en kuriosa kan jag säga att Snipen var döpt till Paddlington.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju höra med dem Kalman. Om så är fallet så kanske du kan skicka ett PM till mig med pris och lite mer info om vad som behövs lagas och skick på segel etc. Kanske även om det finns en vagn med... 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du har fått email, Jonbee.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följdfråga:

 

Vad är det som gör att vissa båtar är svårare att hantera än andra? 470 och 505 anses av många på nätet vara mer advancerade och svårare än de andra ovan nämnda men varför? Rent visuellt har de, i stora drag, samma design.*

Är det formen på skroven, överriggning eller är det rent av egentligen inte sån stor skillnad??

Och varför kräver vissa trapets men andra inte?

 

mvh Jonas

 

* Nu kanske jag blir kölhalad här för att ha sagt att de ser likadana ut men jag menar den gerella designen med låga fribord, platta skrov etc.  wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, 505 och 470 är kappseglingsmaskiner där ffa fiven är kraftigt överriggad och svarar extremt fort på alla roderrörelser och manövrar. Stor risk för kapsejsning om man inte är väldigt alert. Dessa jollar är oxå fysiskt krävande att segla. Snipe eller 2 krona passar nog bättre. De är oxå fina kappseglingsbåtar som man kan hålla på att segla en bra bit upp i åldrarna utan problem. Ett billigt alternativ skulle vara trissjollen som det finns många av, men betydligt trögare att segla även om det finns spinnaker till. En fördel med trissen är att man lätt kan hänga på en aktersnurra om man vill ut och fiska eller tuffa omkring. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trapets har man för att öka det rätande momentet så att man kan ha mer segel och alltså segla fortare.

Jag tycker i och för sig att 470 och 505 skiljer sig ganska mycket utseendemässigt från de andra som tagits upp. Smalare vattenlinje är väl det man lättast ser.

Men vad skiljer då?

470 men framför allt 505 har en extremt trimbar och därmed känslig rigg. Man kan justera allt! Första gången som gast i 505:en var jag helt snurrig av allt trim, även om jag nog anser att jag var relativt rutinerad då som kappseglade Laser, Mälar22 och X99 då även om jag var ung.

De har också mycket mer segel i förhållande till vikt och besättningsvikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det finns en 505 på blocket för en överkomlig peng tänkte jag först att man kan hugga den och sedan segla lugnt, dvs inte i allt för starka vindar och även skippa trapetsen och endast köra sittandes på kanten men efter framför allt den sista beskrivningen så kanske överriggningen och trimmen gör att man skall backa från den tanken. 

Jag har inget emot att hamna i vattnet men det får inte vara så svårt att det blir tråkigt av den anledningen. 

 

Tack båda för bra svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och just ja. Det där med kraftigt överriggad tycker jag är direkt fel. Visst har de mycket segel, men det är ju liksom meningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oksailors beskrivning på 470 och speciellt 5o5 är väldigt talande. Kappseglade själv båda dessa båtar som ung och har nog haft mina häftigaste seglingsupplevelser i Fiven.

Mer eller mindre halvvind med spinne i full planing var nog i alla fall bland det häftigasste då...

Välj en enklare båt, kanske inte en J10, för då kommer du somna under tiden.....;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, som svampbob skriver, fiven är nog en av de roligaste båtar som finns att segla. Att däremot strunta i trapetsen blir bara fel, minsta lilla vindby och man riskerar att lägga sig, alternativet att segla med en massa fladder i fock och stor hela tiden är inte så roligt det heller. I och för sig kan man som rorsman stå i trapets i stället för gasten. Paul Elwström praktiserade detta med mkt stor framgång på den tid det begav sig, men det är väldigt få som lyckats kopiera detta. Risken är att en sådan fin båt mest blir stående på land för att man blir lite tveksam att gå ut om det blåser ( jag vet jag sålde min five förra hösten).

Satsa på en lite lugnare jolle att börja med och segla den så mkt ni bara kan i stället och om det fungerar bra fundera då på att byta upp er till en jolle med trapets

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen. Det lutar i dagsläget åt 2-krona. Finns dock inte många till salu just nu. Endast en, och den är rätt så dyr.

 

Sen skall det nog sägas att vi måste bli av med H-båten först, annars kommer morsan att gå i högspinn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...