JohanSailor 0 Postad 9 September , 2013 Av någon anledning gäller tyvärr inte försäkringen om båten ligger i sjön under vintern hos många svenska bolag. En del tillåter det men exkluderar eller reducerar ersättning för skador som orsakas av frost eller is. Jag har själv Pantaenius och de har inga synpunkter på att man ligger i sjön och exkluderar ingenting. (Pantaenius har dessutom överlägsna villkor när det gäller allt annat också). När det gäller självlänsen i sittbrunnen har jag en läns som kommer ut vid badtrappan ovanför vattenlinjen men jag la som sagt i en värmekabel för att hålla fritt för smältvatten att rinna ut (även om det aldrig var så mkt vatten eftersom jag hade täckt brunnen största delen av vintern). Du borde väl kunna ha en värmekabel även om länsen går rakt ned under vattenytan och lämna ventilen öppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn-65 0 Postad 10 September , 2013 länspump från jula 400 w fungerar utmärkt isfritt med 10 cm is runt om jag satte ett vinkeljärn en halv meter långt fast på ovansidan en tamp på var sida av båten så jag kunde reglera den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 10 September , 2013 kan inte riktigt föreställa mig hur det ser ut ? på vilket djup ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe69 0 Postad 27 September , 2013 Svenska Sjö, som jag har, kräver både isfritt, avbrottslarm på elen, jordfelsbrytare etc på all installerad el.. Nån som har bolag som ej kräver tex avbrottslarmet ? Lutar nu ut en ordentlig luftpump för dammar, som får trycka bubblor 3 meter under båten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segeltok 0 Postad 2 November , 2014 Jag har legat i under många år och provat mer eller mindre bra saker. Som andra säger här - har man väl börjat så är det inte ett alternativ att lyfta båten längre. Jag blir bara alldeles trött av alla fördomar från de som tror att man inte kan ligga i på vintern eller att man av en massa olika anledningar måste lyfta sin båt. Eller bara den oroliga typen som tror att båten slits mer i vattnet ... SUCK!! Så stå på dig, det är klart att du ska låta båten ligga i vattnet! En båt kan frysa in i Svensk is utan problem! Problemet som sänker någon enstaka båt är skrovgenomföringar vilket alltid måste lösas på ett bra sätt. Det göres väl olika beroende på om man skall bo i båten eller inte. Har man en strömbildare och isolerar skrovgenomföring+ slang har man delvis löst problemet med skrovgenomföringarna men jag tycker man bör även göra något specifikt för dem tex fylla med glykol eller köra värmeslang. Med en strömbildare slipper man även problem vid islossning! Så jag rekommenderar en strömbildare för sinnesfridens skull!. Personligen har jag haft turen att under de två senaste vintrarna få vara testobjekt vid utvecklingen av vake. Jag är ju uppenbarligen påverkad och kanske inte objektiv på grund av detta men vill endå säga jag tycker det är det absolut bästa systemet som går att få tag på nu. (jag vet ju också hur mycket tid de lagt på att prova ut alla detaljer). Kolla själv och bilda din egen uppfattning. www.vake.se När det gäller självlänsen så föreslår jag att du trycker i (och delvis fyller ut) slangen med en annan slang. Kanske en rörisolering med frostvaktslang mitt i. Tejpa ihop paketet så det blir lite styrsel på det. Eller kör helt enkelt en epdm slang istället för rörisoleringen? . Eftersom du fyllt ut slangen med annat material än bara is kan den inte frostsprängas! Frostvaktslangen är till för om du vill kunna tända upp den någon gång och på så sätt öppna upp dräneringen igen i sittbrunnen vid ispropp. Men det borde väl inte bli så mycket snö/regn i sittbrunnen med en presenning på eller? och tobbe69 Vake har också ett strömavbrottslarm som de kallar Vake-larm. Även om jag inte tycker att det behövs så finns det väl endå en poäng för försäkringsbolaget att kräva det. Men jag undrar varför de kräver jordfelsbrytare - det känns ju som en onödig felkälla. Kanske därför de också kräver strömavbrottslarm hahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2014 VAKE systemet verkar smart, priset är dock lite högt. Jula/Biltema har en oljefri kompressor för 749kr som ger 23liter/4bar. De HÄR luftpumparna ser misstänkt lika ut som VAKE’s. 80liter/0,15 bar. 3800kr inkl frakt och moms för två stycken. DENNA borde kunna fungera, 70liter/0,35 bar, 650kr från Kina, jag har köpt en liknande men på 20W till min damm, får se hur den funkar i vinter. För att kunna hänga luftslangen på 2 meters djup behöver man ca 0,2 bar. Luftpumparna, till skillnad från kompressorerna, ger lägre tryck men större mängd luft. För min båt som bara är 6,20 i vattenlinjen tror jag det skulle räcka mer än väl med två PUMPAR, 45W, 70lit/min och 0,25 bar. Den ena pumpen kan man koppla via invertern, då klarar man ett dygns strömavbrott. En total förbrukning på 90W i max 120 dagar blir 260 kWh dvs en struntsumma. Kan vara värt att fundera på … Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segeltok 0 Postad 2 November , 2014 Intressant men då tycker jag faktiskt Vake är riktigt billig med tanke på att de höll på i två år för att ta fram de bästa slangarna. Det var en massa teori och praktik med bubbelstorlek osv. Verkar jobbigt att hitta rätt och behöva göra det jobbet själv :-) Men jag visste inte att du hade 6 meter vattenlinje - jag inser lätt att det är alldeles för litet för en Vake Precis! jag tycker det är en stor fördel att man (teoretiskt sett) kan köra på invertern. Jag förstår inte att de inte marknadsför det men det kanske inte intresserar andra. Men som jag skrev ovan så spelar det ju inte så stor roll om båten fryser in vid strömavbrott så länge man fixat skrovgenomföringarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2014 Självklart måste Vake ta betalt för nedlagt arbete och lika självklart ska de gör en vinst på sitt projekt. Men det är kul med egna projekt också. Ett kommersiellt system måste vara flexibelt för att passa till olika båtar, situationer mm. För min del tror jag det skulle fungera med "svarta" vattenledningsrör upphängda i garnblåsor. Det gör at man kan gå in/ut med båten, nog så viktigt! Betr. hålstorlek, avstånd är det inte så viktigt om man inte är ute efter absolut optimal resultat. Att få ett hyggligt resultat är nog ganska enkelt, jag har provat lite olika i min damm, olika rör, sten mm. Även Seawolf's test visar detta. Min tanke var att ligga kvar i sjön i vinter men eftersom jag måste flytta bordgenomföringen för att kunna fixa sugtömningen så valde jag att ta upp. Under flera år ar jag pratat med många som brukar ligga kvar och jag är egentligen ganska övertygad att man egentligen inte behöver gör något alls. Men att kunna hålla isfritt känns ju lite bättre. I synnerhet om kostnaden inte är så stor. Av vad jag har hört så är det så att båtar som sjunkit har gjort det därför att snön tyngt ner dem så mycket att genomföringar som normalt är ovan vattenlinjen hamnar under, vatten kommer in och slangarna fryser sönder. En pressening över sittbrunnen är vettigt så att snön kan åka av verkar vettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 November , 2014 Ang. luftpumpar för dammar så är min erfarenhet att de vanliga bara fungerar ned till en meters vattendjup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 30 November , 2014 Har tre genomföringar med ventiler under vattenlinjen. För att öka på oddsen och slippa sönderfrysning, har jag lindat en självreglerande elvärmekabel på dem. Och sedan på med rörisolering. I vintras var första vintern i vattnet, men behövde aldrig ansluta elen p.g.a. ingen is la sig. Man kan ju hoppas att denna vinter blir likadan, ser ju lovande ut än så länge. Man ska ju aldrig säga aldrig, men som det känns nu så kommer jag troligen inte att lägga båten på land under vintersäsongen. Hade båten i torrdocka på vintrarna förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser