Frazze123 0 Postad 5 September , 2013 Hej igen, har en b30 som jag håller på att montera i min båt, men på avgaslimpan, (grenrör) sitter det stora hålet som sen går över till en gummi bälg, men precis ovanför sitter där en mindre anslutning, vad är den lilla anslutningen till för? På min aq140 fans där ingen mindre anslutning utan där gick vattnet ut med avgaserna, ?? Tacksam för svar mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 5 September , 2013 Går inte limpan över i ett avgasknä? Min gör det, och jag tror att det övre hålet går till skvallerstrålen. Kolla sprängskisser på nätet. M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 5 September , 2013 Kolla denna länk: https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12789B.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 6 September , 2013 Nja det vet jag inte, hade ingen skvaller stråle på min gamla motor, så är lite fundersam var jag ska göra av vattnet som kommer där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 6 September , 2013 Så här svarade jag i juni på en liknande fråga: I slutet av 70-talet hade jag en likadan motor med 280-drev. På den satt det först ett knä utan ventil. Då min motor var väldigt trögstartad när den var varm fick jag hissa drevet för att få igång den. Bytte då knät till ett med ventil, en sk bypass-ventil, för det skulle man ha till dessa motorer i kombinatiön med drev. Funktionen är den, att ventilen står öppen och släpper ut kylvatten den vägen genom akterspegeln när man startar, för att sedan stänga när motorn går igång och därmed tvinga ner kylvattnet i drevet och ut tillsammans med avgaserna. Har du inte drev, eller din motor inte behöver en bypass-ventil är det nog bara att plugga den. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 6 September , 2013 Okej, jo jag har ett 280 drev och b30 motor men där sitter ingen by pass ventil på avgaskröken jag har nu, så frågan är om jag kan plugga den ledningen eller bara ta ett nytt hål i avgaskröken och gänga i en muppen så att jag kan fästa slangen på kröken så att vattnet åker ut med avgaserna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 6 September , 2013 De jag har sett och som jag gjorde, var att sätta en genomföring i akterspegeln vid sidan av skölden ovanför vattenlinjen, Kopplade altså slangen mellan bypassventilen i avgasknät och genomföringen i skölden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 6 September , 2013 Får nog bli så, men vad är den till för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 6 September , 2013 Jag säger det igen: den leder lite av kylvattnet ut genom en passage i knäet och vidare till ett hål i akterspegeln där skvallerstrålen syns. Se sprängskissen. Så är det på min båt där motorn är originalmonterad. Att skvallerstrålen är viktig har jag upplevt många gånger i samband med att den gamla limpan började becka igen. Man ser direkt om det är problem med flödet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 6 September , 2013 Jo det förstår jag med att det är, men på mitt 280 drev fins där ingen sådan anslutning och heller inte någon stråle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 6 September , 2013 Anslutningen sitter inte på drevet. Mitt avgasknä har precis som på sprängskissen en genomföring för skvallervattnet, och sedan går ett rör till en skrovgenomföring på akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frazze123 0 Postad 6 September , 2013 Okej men mitt avgasknä har ingen anslutning till det så Det får bli att bygga en egen anslutning på mitt avgasknä Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser