Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kallemero88

Köpa Sea ray 300 weekender från usa..

Rekommendera Poster

Alltid lika positiv ....

 

Tänk bara tanken ....

Båten är omålad i botten , legat på trailer när den inte används . Alltid spolad med muff och slang hemma på tomten ?

 

Det finns Veteranbilar som är i bättre skick än när dom kom ut från fabriken ...

Allt är inte bara skit , gäller bara att vara bättre insatt än va du är!

 

Sorry ...men så är det !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke-SeaRay

Jocke-SeaRay

 

Passande nick med tanke på ämnet.

 

Hur stora delar av din båts skrov/akterspegel har du bytt på din jänk Jockie?

 

Men det är ju det som gör en SANN entusiast eller hur? Att köpa ett lik och rusta upp den för en mindre förmögenhet.

 

Var det inte så? Haldedudlia!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Åhhh, urspårning på gång... heart Nu är det dax att dra sig in i duschen efter en hel dags slit med båten (från 0900).

post-10024382-1394237647,0671_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt gamla 'nick' är inte i fas med min nuvarande båt .

Går att läsa sig till , om man är lite mer observant!

 

Ledtråd ...ChrisCraft

 

Om det är bättre eller sämre , kanske du som expert kan avgöra bättre?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Angående ämnet, så verkar TS börja överväga om det är verkligen är värt att ta hem en 35 år gammal båt från USA med risk för de kända brister som presenterats ovan i form av potentiellt rutten akterspegel, trasiga stringers, rostig motor, möglig inredning, slutkört elsystem, osv.

Det tycker jag han gör rätt i. Det måste vara mkt bättre att försöka hitta motsvarande modell lokalt och låta en auktoriserad besiktningsman gå över båten.

Jag har själv köpt en båt osett från Florida av en väloljad säljare en gång. Det är en erfarenhet jag inte önskar att någon annan ska behöva uppleva. Var väldigt nervslitande och även dyrt i efterhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Goooomooorrron alla glada !

 

En enkel summering .. Kan man båtar och har fullständig koll så kan man lungt köpa vilken båt man vill !

Men.. är man bara en person som söker lyckan och köper vad som helst , är risken mycke stor att man hamnar i samma situation som Finlandsfärjan här åvan gjorde .

Vi pratar inte otur , utan okunskap !

 

( sen kan man fundera på om det blir lika mycke vatten i akterspegel på en båt här hemma som i ett annat land ?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har du nog rätt i Jocke-SeaRay, det berodde på okunskap.

Okunskap att värja sig från bonnfångeri från Boats International.

Säljmetoderna kunde väl liknas de som används vid försäljning av time-sharelägenheter i Spanien. Omväxlande insmickrande, omväxlande hotfullt, överöser med bilder, märkliga turer med kontrakten, tar de affären framåt. Du säger nej 6 gånger, men sitter till slut av någon anledning du inte förstår och väntar på en båt du betalt varenda krona på utan att ha träffat en enda person.

Vi är en liten grupp svenskar som torskat dit för dessa Floridabolag, för min del kom jag rimligt lindrigt undan. Båten hade bara möglig inredning, spruckna dynor, ärgigt elsystem, sönderrostad motor med trasiga packboxar. Flera fall har skrivits om där köparna stoppat in anseenliga antal hundratusen och fick sen ingenting, eller en båt med helt andra specar.

Det är därför jag har litet svårt att förstå varför Capitan försvarar denna typ av verksamhet?

Men det har behandlats tidigare och är historia. För TS skull tycker jag det framkommit en del bra synpunkter att se upp med. Så utöver det rent tekniska i båten så kan jag också erbjuda erfanheten att undvika Floridafirmorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja kommentera detta med att undvika Floridabåtar. Som ett generellt tips är det helt ok. Men man skall veta att det verkligen är generellt. Jag följde själv detta för några år sedan och tog en båt från Lake Eire. Generellt ser vi ju tydliga motsvarande skillnader även på den inhemska marknaden (sett på snittet alltså, undantag finns givetvis). Gelcoat, krom, aluminium, lister, drev, bockhorn, limpor etc är ofta finare på båtar från våra stora sjöar jämfört med de som levt sitt liv i t.ex. Bohuslän eller Halland. Engelska båtar kan ofta vara rejält risiga på dessa punkter. England ligger så nära så en engelsk båt skulle jag aldrig köpa osedd.

Köpte föresten en gång en osedd KAD42:a från Island. Ingen bra deal kan jag säga.laugh

Åter till Ammerkat.... Om man verkligen är intresserad av amerikanska båtar och är med på forumen därborta ger det en helt annan och ny kunskap än den som spills av ärrade vikingar här på MG. Man kan ju få krupp på all expertkunskap om amerikanska båtar som florerar här i olika trådar då o då. Ibland kan man fundera på om de ens vet vad som är för och akter på dom.

Amerikanarna själva räknar med att 20% av båtägarna sköter sina båtar bra. Resten har dem mest som slit och släng. Om man inte medvetet vill köpa ett billigt restaureringsobjekt (som jag gjorde) gäller det alltså att leta bland dessa 20% oavsett var i USA den önskade båten finns. Ohio eller Florida har då mindre betydelse. Tidigare trodde jag att alla Floridabåtar låg året runt i saltvatten under stekande sol. Denna okunskap får man nog skylla på svenska båttidningars varnande reportage. Förmodligen ivirgt uppbackat av Swedboat. Visst finns dessa båtar men det gäller långt ifrån alla. Precis som Jocke-SeaRay skriver använder många trailer kontinuerligt, dvs båten är bara i sjön när den används. Detta pga att det oftast är mkt dyrt att marinera båten därborta. När det gäller marinor finns det en hel där båtarna ligger under tak skyddade båte mot sol och nederbörd. En del har t.o.m. anordningar som hissar upp dem ur vattnet. Bryggplatsen är då ganska dyr, typ. Man ska heller inte tro att Floridabåtar per automatik används i saltvatten. Det finns ett otrooligt aktivt båtliv i sjöar där. Bl.a. har Lake of the Ozark (LOTO) ett mycket rikt båtliv där det dräller av marinor som skyddar båtarna på alla tänkbara sätt. Att ta en välskött båt därifrån är inte värre än att ta en dito från Siljan och klart bättre än en från Björlanda Kile. Kan också tlllägga att bland de ca 20% som sköter sina båtar finns det förvånansvärt många pedanter och eftermarkanden på reservdelar är mycket stor. Det finns gott om folk som t.ex. beställer ny förarsoffa vid minsta reva i klädseln. Här hemma är vi nog lite mer för att lappa o laga. Ett generellt tips om man vill köpa båt från USA tycker jag istället borde vara att i några månader hänga på forumen därborta. Då lär man sig en hel del plus att man träffar mycket trevligt och seriöst folk som kan hjälpa till. Här på MG finns mycket kunskap men för just detta ämne är nivån rejält låg och det finns säkert många förståeliga förklaringar till detta. Och detta med att USA-båtar lättare skulle råka ut för fukt i akterspegel, stringers eller durk.... Glöm det, det gäller alla! Minst lika viktigt att fuktkolla en Nimbus som en Bayliner. Eventuella basinreden bör dock kollas extra noga på skandinaviska båtar. De har ofta för dålig skrovdesign för att köras fort i krabb eller högre sjö. För liten bottenvinkel bara för att de ska klara sig med lite mindre motorer. Det finns varv här hemma som plastat ihop mer än en Forbina och Nimbus p.g.a. detta.

Dåliga egenskaper och svagheter med skandinaviska båtar kommer dock sällan fram i ljuset på samma sätt som hos de amerikanska. Jag tror det är viktigt att vara medveten om detta så att man inte i onödan avskräcks från att köpa den båttyp man egentligen helst vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo just det... Fortfarande har jag åsikten att det idag över huvud taget inte finns någon anledning att importera en båt från USA. Vår inhemska marknad svämmar snart över av dem och det blir totalt sett billigare att köpa här hemma. Såvida man inte söker en ovanlig modell då förståss. SeaRay och Bayliner måste väl snart vara de svenskaste båtar som finns?laugh

Köp från England verkar också ha spelat ut sin roll när man studerar senaste tidens hemmapriser på t.ex. Fairline, Sealine o Princess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så tänkte jag med det måste ju finnas sådana båtar i UK eller i Tyskland, blir enklare att kolla upp dem, lättare att få hit dem. Eller har det inte sålts några sådana på denna sida Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att var novis  på MG kan jag väl inflika i debatten, att Amerika är väl inte det landet i världen som är känt för att tillverka kvalite. Snarare tvärtom, bara kolla på hur man konstruerar en bil, med val av material o dyl. Dettta torde ju slå igenom även i båtbyggandet tex en badbrygga den drar men med fransk träskruv rakt in i akterspegeln, ja det är ju bra de första tre åren, sen då? Listan kan fyllas på val av skivor typ av kvalitet osv. Men visst bygga snabbt kan de. Tror nog att en nordisk båt har betydligt bättre förutsättningar att klara livet i sjön, men det är ju min åsikt och fundering. Har skruvat en hel del amerikanska bilar, och man blir verkligen förvånad att maskineriet är en rest från fornstora dagar då bilindustrin på 50 talet sprutade ut motorer. I europa ligger vi långt fram i tillverkning kvalite och hållbarhet. Jag brukar jämföra usa med ryssland, de har inte lämnat smedjorna än. Detta gäller dock inte allt bästa att tillägga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen om man berättar om sin importbåtsnit, så sitter det näringsidkare här på forumet och ifrågasätter om man talar sanning. Jag förstår därför de som tiger stilla om sina förluster. Vem vill framstå som en ifrågasatt klant? Först blir man sol och vårad, sen utskrattad. Ingen hit direkt.

Eller så vänder man på steken och skakar av sig hatarna och försöker varna andra. Hur mycket spe man än får utstå så kan det kanske rädda någon annan stackars båtmänniska från att gå på en liknande nit han med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vettigt inlägg!!  

Häng på forum,skaffa dig en uppfattning o åk över. Resorna är verkligen billiga till USA  just nu.   Oslagbart att se o prata med ägaren/säljaren, först då får man en uppfattning av hur båten är skött.  20% välskötta där, är ändå större chans än o träffa på en i europa för just den modellen du är efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köp min båt, en total renoverad Sea Ray 300 -83 (tror jag) dieslar (180TIM) raka axlar.

En kanon båt utan fel, men jag behöver en större för ungarna växer........

 

 

post-10023489-1394237676,4871_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...