Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Northsea

13 år gammal ad31 - serva själv eller firma?

Rekommendera Poster

Har en 13 år gammal AD31a. Förre ägaren körde aktoriserad service varje år med stämpel i serivceboken. Nu är frågan, ska jag också låta en firma serva den eller ska jag snåla och byta olja och filter själv...? Blir hon svårare att sälja sen om det tar slut med stämplar - eller vad tror ni? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att serva den motorn är väldigt enkelt så jag säger snåla och serva själv

Vad gäller svårare eller inte att sälja beror nog mer på dig. Jag köper hellre en båt som är ägarskött än varvsskött så länge ägaren är kunnig. Skulle jag titta på en båt där ägaren säger sig ha skött service mm men verkar okunnig ja då börjar man tveka.

Tyvärr innebär varvsskött många gånger misskött och skall det vara positivt med varvsskött ja då gäller det att båten vart på rätt varv och skött med öppen plånbok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämpel i boken gäller nog bara bilar, har aldrig ens hört att det skulle vara nån fördel att en verkstad skulle ha skött servicen.

Kan man inte dra el, plasta, serva motorn, sköta underhåll, vara rörmokare, installera elektronik och mekanik, så får man nog ett dyrt båtägande.

Detta till skillnad mot bilägande där man helst bara ska tanka och fylla spolarvätska.

Nu var detta lite generaliserande, men köp en bok med lite bilder så löser du säkert det mesta om du är på Martin Timell nivå, om du förstår liknelsen. (Hjertmans.se har lite böcker)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köper båt ( det händer inte så ofta... ) så frågar jag hur den är servad...

Om båtägaren inte vet hur det gjorts innan hans/hennes tid så är det ju en stor fördel att ha en servicebok eller en pärm med massor med fakturor?

Å andra sidan så är det inte så mycket man gör så länge allt funkar på motorn. Och om båtägaren, när jag frågar, har en livfull och korrekt beskrivning vad han gjort varje vinter så är det väl ok?

Det enda man missar är en erfaren motorteknikers öra, hans uppdaterade databas på problem, hans servicekänsla att kolla även sådant som inte ingår i konserveringen?

Kort sagt, ett proffs gör lite mer! Det svåra blir då att hitta sådana serviceinriktade proffs?

För att betala varv bara för att byta olja och skruva i nya filter samt skölja av båten blir dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det lutar åt att jag tar mig an motorn själv, sedan låter jag konserveringen göras av marinan. Den känns meckig.. Drevet ska de också få gå över.

 

Har försökt finns lite bra info..

 

Byta olja (ser att en stor aktör även rekommenderar en annan olja är hälften av priset, törs man köra på den som är likvärdig med alla siffror?). O sen byta bränsle filter. Är det något mer ni brukar göra innan hon tas upp för vila?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med tidigare inlägg, varvsskött är snarast negativt i min bok, jag vill köpa båt av en kunnig ägare som med inlevelse berättar hur han servat och gjort förebyggande underhåll på sin båt.

 

Man skall inte inbilla sig att en mekaniker gör mer, för honom är din båt bara en av många som skall hinnas med under dagen.

 

Jag har egen erfarenhet av välrenomerad marina som tog bra betalt för vinterkonservering, när jag sedan dubbelkollade deras jobb var det endast glykol i limporna och inte i blocket där vattnet hade frusit...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda ner manual på Volvo Pentas hemsida. Det är lite ytterligare punkter som bör göras för att du och motorn ska sova gott i vinter, särskilt om du inte känner motorn innan. Spontant och utan manualen till hands:

 

Kolla impeller

Kolla avgaskröken mot rost

Spänn remmar

Byta bränslefilter och ev förfilter

Kolla fryspunkt i kylvätskan (ta ett prov och ta med till mack, de har instrument)

Kolla/byt ev luftfilter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservering är enkelt då din motor är sötvattenskyld

Jag brukar göra så här. Kör först motorn med spolmuff och sötvatten för att spola ur saltvatten samt varmköra för oljebytet. Byter olja och filter. Startar upp. Kopplar sen bort vattnet och låter motorn gå några sekunder innan jag stänger av tills den pumpat ut lite av sötvattnet. Ställer sedan ett avkapat oljefat under drevet som jag häller i kanske 10-15 liter glykolblandning. Lägger i en länspump som jag kopplar till spolmuffen. Startar upp och är beredd med en liten skiva för att mota bort sötvattnet som kommer innan glykolblandningen. Detta för att inte spä ut och sänka fryspunkten. Kör igenom glykolblandingen. Ingen varmkörning behövs. Kontrollera gärna fryspunkten i karet efteråt. 

Vad gäller olja så kör mineralolja 15W-40. Med risk för reklam blush Denna uppfyller Volvos och andras krav http://www.boatstuff.se/service-motorutrustning/oljor/motorolja/motorolja-texaco-ursa-premium-td-15w-40-20l.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Ligger på en marina, har möjlighet att själv välja nivån. Så servar själv med oljebyte och filter, kollar kylvätskan etc. Dock får de konservera, har inte utrustningen som krävs med oljefat och spolmuff etc. Drevet ska också på service i vinter så de plockar det också.

 

Ska in på vp och titta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang konserveringen så funkar det även som så många gör att ställa en dunk glykolblandning på badbryggan och koppla till spolmuffen eller ingående slang. Sen låta den suga i sig det tills det är slut. Tio liter räcker

 

Köp inte Pentas olja mm. Bortkastade pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv en notering med detum och vad du gjort i serviceboken, en signatur i stämpelrutan. Spar kvittot på olja, filter etc. Det skulle jag se som riktigt seröst om jag skulle köpa båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...